Niet de zender, maar de content

Niet de zender, maar de content
  • Media
  • 29 mei 2017 @ 16:22
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • JournalistiekTelevisieContent

Tom Dumoulin is de eerste Nederlander in 37 jaar die een grote wielerronde op zijn naam schrijft en de eerste Nederlander ooit die de Giro wint. En dan wint hij ook nog eens van meervoudig rondewinnaars Quintana en Nibali. Hoeveel geschiedenis kun je schrijven? Eurosport schrijft net zo hard geschiedenis. Het kocht dit jaar de rechten van Italiaanse wielerwedstrijden en liet Sporza en NOS met lege handen.

Met het goede rijden van Tom Dumoulin explodeerden de kijkcijfers van dit nichekanaal dat op normale dagen met 50.000 kijkers al een goede dag heeft. Zondag een week geleden verscheen Eurosport in de top-25 met 362.000 kijkers. Op donderdag (Hemelvaartsdag) opnieuw, nu met 428.000 kijkers.

Op vrijdag stond Eurosport zelfs twee maal in de top-25: 471.000 mensen keken naar het live-verslag en 399.000 mensen keken naar de nabeschouwing. Op zaterdag ging de score naar 548.000 kijkers. Zondag keken er 778.000 mensen naar de wedstrijd en een miljoen naar de huldiging van Tom Dumoulin in Milaan.

Daarmee trok Eurosport op zondag meer kijkers dan de best bekeken programma's van zowel RTL4 als SBS6.

Prachtige televisie. Mooi om te zien hoe de jongens en meisjes van Eurosport er vol invliegen om met de middelen die ze hebben er iets van te maken. Verslaggever en oud-wielrenner Juan Antonio Flecha spreekt zelfs voor een Spanjaard beroerd Engels maar zijn likeability is skyhigh en iedereen wordt vrolijk als hij aan het woord is.

Flecha stelt een vraag aan Laurens ten Dam - nog meer likeability - in een soort van Nederlands maar hij komt er niet uit en gaat halverwege de vraag over in Engels. Als Laurens zijn antwoord in Engels begint dan valt Flecha hem in het Engels in de rede met het verzoek of hij in Nederlands wil antwoorden en dat gaat zo bij iedere vraag.

En in het vuur van het moment doet Eurosport niets over nieuw, gooit dit zo rauw op zender. Heerlijk! Want de kijker ziet en voelt: dit is echt. Hier staat een hele batterij mensen zich de touwtyfus te werken om de kijker iets moois te geven.

Het bewijs is maar weer eens geleverd. Het is niet de zender. Het is de content.

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken