De Kanttekening

De Kanttekening
  • Media
  • 16 jun 2017 @ 09:18
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • JournalistiekNieuwsmediaAlgoritme

Sinds de krant Zaman Vandaag zijn naam heeft veranderd in De Kanttekening, heb ik een abonnement genomen. Om eens de andere kant te horen. Voor degenen die de krant niet kennen: De Kanttekening is een Turks-Nederlandse krant over integratie, de Islam, nieuwe Nederlanders en racisme. Ik kende de krant tot voor kort ook niet, maar dankzij een artikel in de NRC ben ik de krant op het spoor gekomen en krijg ik hem nu wekelijks op de deurmat.

Hier drie redenen waarom jij dat ook moet proberen:

1. Lees verhalen vanuit een andere optiek dan reguliere kranten

De Kanttekening plaatst letterlijk een kanttekening bij nieuwsberichten. Dit is geweldig voor de pluriformiteit van je informatiebronnen. Als voorbeeld wil ik het artikel een paar weken terug over Feyenoord aanhalen. Er werd veel geschreven over de volksclub Feyenoord. Feyenoord is een volksclub. Maar niet van het volk uit Feyenoord. Er werden foto’s getoond van Feyenoord-fans en bewoners van Feyenoord, de buurt waar de club ooit begon. De verschillen zaten hem voornamelijk in de migratieachtergrond. Die hadden de bewoners van Feyenoord wel en de fans niet.

2. Zelfs de meest diverse kranten hebben een overwegend witte redactie

NRC is een lijst begonnen over wie Nederlands Culturele boegbeeld is. Dan kun je Broederliefde en Lil’ Kleine niet vergeten. Dat gebeurde wel. Twee oorzaken zijn mogelijk: 1: de redactie vergeet jeugdcultuur, of 2: de redactie is overwegend wit en vergeet de sensatie Broederliefde volledig. Eén ding weet je bij een Turks-Nederlandse krant zeker: het is een gekleurde redactie.

3. In de wereld van Facebooks algoritmiek haalt De Kanttekening je uit je bubbel

Als je het gevoel hebt dat je op Facebook vaak in dezelfde hoek zit qua informatievoorziening kan dat kloppen. Facebook houdt bij wat je leuk vindt en geeft je die informatie. Dat betekent dat je in een wereld met gelijkgestemden komt te zitten. Tenzij je continu de discussie opzoekt: dan geeft Facebook je tegenovergestelde meningen te zien zodat jij met je discussiedrift lekker los kunt gaan. Het is goed om je informatievoorziening opiniërend uit de breedte te halen, met name in de wereld waarin we leven. Zorg dat je een breed palet hebt aan bronnen (al dan niet online). Dan voorkom je dat je in een koker of bubbel gaat leven.

Je leest De Kanttekening al jaren? Dan zou je eens een paar keer per jaar de Telegraaf moeten lezen. Want de kern van mijn verhaal is dat het belangrijk is om tussen je favoriete kranten een krant te stoppen die je qua opvatting en invalshoek helemaal waardeloos vindt. Net zoals je als GroenLinks-lid eens naar een VVD-congres moet gaan en een NOS Nieuws-kijker eens naar Hart van Nederland moet kijken.

///

Didier Kick is permission marketeer (gespecialiseerd in conceptontwikkeling en growth hacking) met wortels in de media.

@didierkick

 

Lees ook:

05-05-2017 | [Column] Lang leve KPN Presenteert
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken