Waar blijven de hits?!
- Media
- 21 jul 2017 @ 10:14
- Link
-
Marianne van Soomeren
Mediastrateeg
Van Soomeren Media Advies - KijkcijfersTelevisieVideo
- 21 jul 2017 @ 10:14
- Marianne van Soomeren
Elke maand bereiken ons weer de zorgwekkende cijfers van de afkalvende kijkcijfers op tv. Met kunst en vliegwerk proberen STER, RTL en SBS aan hun bereiksafspraken te voldoen. Zo introduceerde RTL dit jaar de All Screen GRP voor de doelgroep 20 tot 34 jaar, waarbij commercials zowel op tv als RTLXL worden uitgezonden. Om maar aan de vraag te voldoen van jongere kijkers.
Vrije val
Er is nu een extra zorg bijgekomen. Want ook de online kijkcijfers van de aan Screenforce aangesloten zenders NPO, RTL en SBS lijken in een vrije val terecht gekomen. Uit de online kijkcijfers van 2017 blijkt dat het bereik over de eerste vijf maanden met zo’n 20 procent is afgenomen. Terwijl de online videomarkt juist groeit, in bereik en wat betreft reclamebestedingen.
Slecht nieuws, kijkend naar de blockbustertheorie van Anita Elberse en het onderzoek The long and short of it (Binet en Field). Hieruit blijkt onomstotelijk dat groei van marktaandeel veroorzaakt wordt door een goede verhouding tussen merkbouwen en activatie. Namelijk 60 tot 40 procent. En dat massabereik nodig is voor merkbouwen en voldoende conversie op het activatiedeel. Margot Bouwman schreef hier onlangs een goede column over waar ik mij volledig in kan vinden.
Longtail
De grote drie zenderexploitanten hebben dus naarstig behoefte aan nieuwe hits. Zowel op tv als op onlinevideogebied. En juist op dit laatste terrein ontwikkelt de markt zich niet richting blockbusters, maar naar de longtail. Weg van massabereik. Videoplannen met meer dan 10 publishers en waste percentages (bereik buiten de doelgroep) van 40 procent lijken gewoon te zijn. Online video als advertentiemedium heeft eerder een positie in de longtail en is naar mijn mening nu dan ook ongeschikt voor het massabereik dat nodig is om merken te laten groeien. Voor het precisiebereik (activatie) is de waste te groot. Voor dat precisiewerk lijkt Facebook Video de betere kaarten te hebben met hun data over doelgroepen. Maar met een kijktijd van hooguit enkele seconden valt de impact daar weer zeer te betwijfelen.
Gordon
De onlinevideoplatformen van NPO, RTL en SBS lijken tussen servet en tafellaken terecht te komen. En dat is nooit een fijne plek. Nieuwe hits. Wie gaat ervoor zorgen? RTL met een show waarin Gordon met een onbekende man gaat trouwen? Ik denk het niet. Maar ik laat me graag verrassen.
---
Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg.
-
Marianne van Soomeren
- Werkt bij: Van Soomeren Media Advies
- Functie: Mediastrateeg
- Website:https://www.linkedin.com/in/marianne-van-soomeren-2712814/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing