QR Code: De Cadel Evans van de tech

QR Code: De Cadel Evans van de tech
  • Media
  • 18 sep 2017 @ 09:33
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Communicatie

Natuurlijk ben ik hier niet uniek in, maar ik hou heel erg van de underdog. En dan niet de-underdog-die-toch-wint, nee de underdog. Ik werd fan van Lance Armstrong in de hoogtijdagen van Alberto Contador. Toen Lance niet meer won dus. En nu, in de jaren van Froome, ben ik fan van Contador.

Het is niet anders. Wielerjournalisten staan bekend om bloemrijk proza, maar ik denk niet dat Armstrong en Contador ooit vergeleken zijn met ‘de QR code’. Later kunt u uw kinderen vertellen dat u erbij was toen het gebeurde.

Want wat is er toch eigenlijk mis met de QR code? Die dingen staan in zo’n laag aanzien dat het niet eens wordt gehaat. Het wordt totaal niet serieus genomen. Wanneer je er per ongeluk iets over zegt wordt er gelachen alsof je een sarcastisch grapje maakte. Terwijl, het is toch eigenlijk een prachtige, charmante manier om op mensen op een extreem eenvoudige wijze richting digitale content te leiden? Ik stond laatst in de uiterwaarden van de Lek met mijn kinderen en daar stond een paaltje met een QR code erop. Mijn telefoon bleek dat automatisch te begrijpen (zónder daar eerst een app voor te moeten downloaden, beste lezer!) en een wereld aan informatie ontvouwde zich. Wat een gemiste kans dat dat wat ik zag zo ongelooflijk slecht was. Er was alleen tekst, verder nul toegevoegde waarde aan mijn ‘stukje natuurbeleving’. Maar dat kunnen we de QR toch niet kwalijk nemen?

QR killer

Al jarenlang wordt de aanstaande dood van QR voorspelt. Blippar (of ‘Layar’)  wordt dan vaak genoemd als de QR killer. Want Blippar is veel mooier. Je hoeft geen lelijk vierkant met vlakjes meer op te hangen, maar je scant een complete afbeelding en dan gebeurt er van alles prachtigs op je scherm. Maar met zo’n app offer je wel gebruiksgemak op voor gebruikservaring. Oftewel: het ziet er potentieel mooier uit, maar is ook meer gedoe. En hoeveel gedoe ben je bereid te accepteren voor een ‘interactieve productervaring’? Want nog steeds is het met die augmented reality apps zo dat het vrijwel uitsluitend werkt met 2D, in goed licht en je moet er niet te schuin voor staan.

We zijn er in ‘het westen’ nooit helemaal uitgekomen wat we nu precies allemaal kunnen met die QR code. Want het is niet overal zo impopulair. In China worden QR codes rondgestrooid zoals bij ons mandarijntjes in Sinterklaastijd. De Chinezen vallen massaal voor de betrouwbaarheid van het scannen en het enorme gebruiksgemak. En misschien zien die dingen er in de Chinese beeldtaal minder lelijk uit dan dat wij ze vinden.

The medium is the medium

Één van de meest diepzinnige dingen die je leert als je een communicatie- of mediastudie doet is 'The medium is the message', een citaat van Marshal McLuhan. De woorden blijven lang nadat je bent vergeten wat dat ook alweer betekent. En in dit geval is the medium ook gewoon the medium. Want of je nu zo’n stoffige QR code gebruikt, of je ontwikkelt een technisch veel relevantere eigen Blippar app; het gaat uiteindelijk toch echt om de content. Techniek is alleen maar het dingetje dat je gebruikt om die content bij je doelgroep te krijgen.

Spotify, Snapchat en Facebook

De laatste alinea zou er eigenlijk over moeten gaan dat nu kunstmatige intelligentie steeds breder inzetbaar wordt, QR codes het helemaal kunnen schudden. Augmented reality toepassingen die 3D objecten steeds beter kunnen herkennen en realtime informatie meegeven maken zoiets sufs toch volledig overbodig. Maar juist nu wordt de toepassing bij ons steeds meer gebruikt door techreuzen als Spotify, Snappchat en Facebook om nieuwe toepassingen en afspeellijsten eenvoudig te kunnen vinden.

Blijkt QR dus toch beter vergelijkbaar met Cadel Evans. De lelijk fietsende, eeuwige tweede die op het eind van zijn carrière ineens Tourwinnaar en wereldkampioen werd.

---

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken