Artificial Intelligence ontsluit audiovisuele archieven

Artificial Intelligence ontsluit audiovisuele archieven
  • Media
  • 20 okt 2017 @ 10:25
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Video

Archivering is het vastleggen van gegevens met de bijbehorende context overeenkomstig de normen van de goede, geordende en toegankelijke staat. Hoe zit het met de vele video’s die we dagelijks voorbij zien komen? Worden die allen gearchiveerd volgens deze definitie? Waarschijnlijk niet. Jammer want het is wel mogelijk.

Het aantal beeld- en geluidfragmenten dat per dag de lucht in wordt geslingerd is groter dan ooit. De stroom aan content lijkt eindeloos. Logisch, want iedereen is tegenwoordig in staat om een video of podcast te maken. Niet alleen omroepen, operators en producers hebben een archief aan beeldmateriaal, vrijwel elke organisatie of individu bouwt bewust of onbewust een archief op. Op dit moment wordt er nog te weinig gedaan met de data die we verzamelen.

Het instituut voor Beeld en Geluid staat natuurlijk bekend om zijn uitgebreide archief. Internationaal gezien wordt de organisatie geroemd. Toch is ook hier nog geen sprake van een - voor de consument - makkelijk doorzoekbaar systeem waarin vrij gezocht kan worden. Hetzelfde geldt voor omroepen, tv-operators en particuliere bedrijven die veel video-, en audiobestanden produceren.

Organisaties weten vaak niet wat ze aan moeten met het gepubliceerde materiaal. Laatst nog sprak ik een (redelijk) bekende YouTuber die al vier jaar lang elke week minstens één video publiceert. De video’s zijn terug te vinden op Youtube in bepaalde lijsten die doorzoekbaar zijn gemaakt door de tags en titels die ze handmatig toevoegt. Dat het niet altijd toereikend is, bleek toen ze zocht naar een fragment waarin een specifiek product was te zien. Ze was genoodzaakt om door alle video’s te scrollen totdat ze het fragment vond.

Open source

Gelukkig kan het ook anders. AI-toepassingen zoals object-, logo-, stem- en gezichtherkenning kunnen grote hoeveelheden in een paar seconden doorzoekbaar maken. YouTube experimenteert met de verschillende algoritmes en ook andere mediaplayers zetten de technologie in om de data inzichtelijk te maken. De cognitieve diensten zorgen ervoor dat je kunt zoeken op personen, stemmen, logo’s, objecten en zelfs bewegingen. Door dit toe te passen op een grote hoeveelheid content (desnoods in stukjes) ontketen je een schat aan data en oneindig veel mogelijkheden. Wat dacht je bijvoorbeeld van het herkennen van bepaalde patronen? Journalistieke toepassingen? Onderzoeksmogelijkheden?

Alle technieken zijn gebaseerd op open source; dat betekent dat iedereen ermee aan de slag kan. Waarom wachten totdat de grote reuzen zoals YouTube de techniek integreren? Zou het niet mooi zijn als een branche, gespecialiseerd in het verleden, innovatie omarmt en integreert in hun systemen? Zou het niet goed zijn als elke organisatie die veel content produceert een strategie ontwikkelt, om hun materiaal te archiveren én doorzoekbaar te maken?

De archiefsector is door de blijvende toename van data belangrijker dan ooit. Om de datastroom te kunnen bijbenen is innovatie noodzakelijk. Ik stel voor dat we de best practices delen, zodat organisaties - groot en klein - dit kunnen overnemen. Want pas als de data goed doorzoekbaar is, kan er worden nagedacht over hoe die data het beste kan worden onderzocht.

Ronja Slierendrecht is Chief Marketing Officer bij Zoom Media.

www.zoom-media.nl

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken