Hoe pas je je app-uitgeefstrategie aan op de iPhone X?

Hoe pas je je app-uitgeefstrategie aan op de iPhone X?
  • Media
  • 10 nov 2017 @ 14:48
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • UitgeefstrategieMobile

De iPhone bestaat tien jaar, en Apple viert dit door ons te trakteren op maar liefst twee nieuwe toestellen: de iPhone 8 en de iPhone X, uit te spreken als tien en niet als X. Naast dat dit ons als consument de kans geeft veel te dure sinterklaas- en kerstcadeaus aan te schaffen, betekent het dat jij als app-uitgever je iOS app weer moet aanpassen.

Nu is er best wat veranderd met de iPhone X en iOS11. Wat is belangrijk om mee te nemen in je uitgeefstrategie?

De notch

Het scherm van de nieuwe iPhone X is groter, prachtig van helderheid en scherpte, en helemaal fullscreen. Helemaal? Nee, bovenaan het scherm is er een gek hapje uit de iPhone genomen ten behoeve van de camera: the notch.

The Notch: fijn voor je designteam
The notch: fijn voor je designteam

Het lijkt dus een enorm full screen beeld, maar in de praktijk moeten je designers goed rekening houden met die uitsnede. Voor de bovenkant van je app wordt rust en ruimte het belangrijkste. Er is een rechter en linker flapje naast de notch te vullen, doe dit het liefst met een rustige header zonder poespas. Over jouw app heen wordt namelijk ook de tijd (links) en het wifi/4G-signaal en de batterij (rechts) geprojecteerd. Apple heeft het swipen vanaf de bovenkant van het scherm met de X geclaimd voor het openen van het control center en je notificaties. Dat zit met jouw design dus niet in de weg.

Ook de onderkant moet rustig, want ook daar is een zeer belangrijk element geintroduceerd: de home- en multitaskstreep. De homeknop is komen te vervallen. Ik herhaal, de homeknop is komen te vervallen. Zorg ervoor dat de streep vrij blijft, want de onderkant gaat buitengewoon vaak worden gebruikt voor de bediening van de iPhone X.

De NOS doet dit uitstekend, je ziet hier mooie rust en leegte bovenaan. Ook onderaan is extra ruimte gereserveerd voor de homestreep.


NOS: rust en ruimte

Apps die niet zijn geupdate, tonen als een klein schermpje met veel zwart eromheen. Alsof je een slecht uitgelijnde film op je grote tv kijkt met van die zwarte balken eromheen. Dit ziet er echt niet uit. Zorg dat het beeld mooi doorloopt rond de notch, en laat je designers er creatief mee spelen. Work that notch!


Telegraaf: zwartebalkengalore

De bediening

Een aantal gestures en elementen is van plek veranderd, houd daar rekening mee in je ontwerp. Zorg ervoor dat je niet in de weg zit met Apple’s bediening.

Bovenkant
• Bedieningspaneel. Opende je het bedieningspaneel van je oude iPhone via de onderkant met een swipe, in je nieuwe iPhone X trek je deze vanuit de rechterbovenhoek erbij.
• Notificaties. Swipe naar beneden vanaf het midden of de linker bovenkant van je scherm.

Onderkant
• Wisselen tussen apps. Vroeger drukte je tweemaal op de homeknop, nu is er dus geen homeknop meer. Als je vanaf de middenstreep onderaan het scherm omhoog swipet tot het midden, dan gaan je (geopende) apps netjes op een rijtje en kun je ze langs. Je kunt ook langs de middenstreep naar links en rechts swipen om één app verder te gaan, alsof je bladert door een tijdschrift.
• Home. Had ik al gezegd dat er geen homeknop meer is? Om naar home te gaan, swipe je simpelweg vanaf de onderkant van het scherm (vanaf de streep) een app weg naar boven. Het went snel en is een hele natuurlijke wegwerpbeweging. De app animeert dan netjes naar zijn plek in het mapje of scherm terug.

Meer tips over de bediening en de nieuwe features van de X? Lees mijn blog.

FaceID

Met de fantastische nieuwe camera, is ook FaceID geïntroduceerd. Je ontgrendelt en betaalt vanaf nu met je gezicht. Het werkt in het donker, als je je baard laat staan, een bril draagt, allemaal geen probleem voor Apple. Je telefoon wordt dus nog meer dan ooit je meest persoonlijke device!

Afgeschermde notificaties

Was je als uitgever van bijvoorbeeld een app voor bankieren altijd huiverig om content te pushen naar het vergrendelde scherm, geen probleem met de nieuwe iPhone. Notificaties zijn namelijk niet leesbaar, je ziet alleen dat er een notificatie binnen is gekomen, en van welke app. Tot het moment dat jij, en ook alleen jij, een blik werpt. Dit bedoel ik vrij letterlijk, zelfs een schuine blik van terzijde is genoeg. Zodra jij kijkt, is FaceID actief, zie je het slotje opengaan en toont je iPhone X alleen aan jou op je nog steeds vergrendelde scherm de inhoud van je spannende, ehh zakelijke Whatsappjes.

Naast dat notoire vreemdgangers weer rustig hun telefoon op tafel kunnen laten liggen als ze naar de wc moeten, is het ook voor app-uitgevers fijn. Je kunt nu veel rijkere en meer gepersonaliseerde informatie naar de consument pushen. Als je je tot nu toe beperkt voelde door privacy-overwegingen, met FaceID zijn notificaties ineens echt for your eyes only. Uiteraard heb je te maken met Android en oudere iPhone’s voor je pushstrategie, maar ik vind dit een mooie ontwikkeling om voor de X mee te nemen.


FaceID: for my eyes only

TouchID is komen te vervallen

Als je tot nu toe TouchID gebruikte voor inloggen of andere autorisaties, heeft de nieuwe iPhone aardig wat impact. Je kunt niet met je bivakmuts op vertrouwd je vinger op de homeknop leggen, en presto. TouchID is komen te vervallen, er is namelijk geen homeknop meer om je vinger op te leggen. Inloggen of betalingen autoriseren moet vanaf nu met FaceID. A propos, er is een code backupoptie voor als je je bivakmuts wil ophouden.

Voor jou als uitgever is het behoorlijk eenvoudig, als je al touchID gebruikt, is het één regel code veranderen. De ING-app heeft het al netjes doorgevoerd.


ING gebruikt FaceID

Als je als app-uitgever werkt met inloggen, of de consument (een betaling) laat autoriseren, het is nu het moment om dit te gaan doen middels FaceID. FaceID is echt uniek gekoppeld aan een individu, valt niet met foto’s of zelfs maskers te omzeilen en de FaceID-informatie wordt alleen lokaal op de telefoon opgeslagen.

Augmented reality

Met iOS11 is het tijdperk van augmented reality echt aangebroken. De software en hardware zijn er helemaal klaar voor. Leuk voor games, ik kan met de app Monster Park een levensechte dino in mijn woonkamer laten rondlopen. Maar ook voor serieuze apps kun je prachtige toepassingen bedenken. Grafieken kun je bijvoorbeeld tot leven wekken door ze samen geprojecteerd boven de vergadertafel te bekijken. Kinderen kunnen echt ruimtelijk inzicht krijgen op school als ze van alle kanten wiskundige figuren kunnen bekijken. Nieuwe designs of je nieuwe inrichting kun je middels AR veel levensechter ervaren.

Siri

Aangezien ik Siri waardeloos vind werken, ga ik hier niet teveel op in. Maar goed, Siri schijnt verbeterd, is met 'hey Siri' aan te roepen, of door de (vergrote) zijknop rechts in te drukken. Los van de kwaliteit van Siri’s spraakherkenning, vind ik de conversational UI wel echt een heel belangrijke trend. Het is zaak om je content werkend te krijgen met (slim lerende) chat bots en smart home devices als de Google Home. maar dat is voer voor een andere column.

Aan de slag

Het lijstje in de App Store met 'geweldig op iPhone X' is nu nog maar kort. Pas je app snel aan, zorg dat er rust en ruimte is boven- en onderaan, en dien hem snel in bij Apple. Het loont de moeite om vroeg door Apple uitgelicht te worden, en het geeft je een mooie voorloperstatus.

Ookal zal maar een klein deel van je app-gebruikers de X hebben, het zijn wel ideale brand ambassadors. Het goedkeurende en bewonderende gevoel wat ze bij je merk krijgen als jij ze meteen een optimale ervaring biedt, is de moeite meer dan waard. Daarbij vind ik dat áls je een app hebt, deze altijd optimaal moet werken op de gangbare toestellen en recente iOS-versies. Anders maak je maar een website of web-app.

Uitgevers, aan de slag dus!

---

Brechtje de Leij is geek, mobile expert, eigenaar van B-Digitized en auteur van het boek Mobiele Eenheid.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken