Schrale kerst voor online retail

Schrale kerst voor online retail
  • Media
  • 22 dec 2017 @ 10:22
  • Link
  • Marianne van Soomeren
    Marianne van Soomeren

    Mediastrateeg
    Van Soomeren Media Advies
  • Marketing

Het is bijna Kerst en dat is te merken. Veel adverteerders en met name de retail, pakken uit met emotionele kerstcampagnes. Zij gebruiken Kerstmis als een moment that matters (om Google maar eens te citeren) om de harten van de consument te veroveren en hen te bewegen de kerstinkopen juist bij hén te doen.

Kosten noch moeite worden gespaard.

Bij de online retailers, ofwel pure players, is dat anders: bij hen geen tranentrekkers tot nu toe. En dat is geen toeval.

  • Pure players hebben het moeilijk. Slechts 5 procent van de shoppers is verantwoordelijk voor 95 procent van de online aankopen van fysieke spullen (dus buiten tickets, vakanties en financiële producten). Dit is een ontluisterend laag percentage en het stijgt ook niet.
  • Omdat alle pure players zich op ditzelfde kringetje richten, is er een ware prijzenslag ontstaan. Mede mogelijk gemaakt door Google waarmee alle prijzen zo gemakkelijk te vergelijken zijn dat er gemakkelijk voor de aller-allergoedkoopste optie kan worden gekozen. Met natuurlijk ook gratis supersnelle bezorging.

Amazon

Online is er geen plaats voor emotie of loyaliteit. Daar kiest men puur op prijs. Dat zie je bij Amazon. Zonder enige zichtbare inspanning op reclamegebied, hebben ze zich opgewerkt tot een 6e positie in de Twinkle100. En dat met maar een klein assortiment, dat niet eens specifiek op Nederland gericht is. Het feit dat Amazon nu ook Amazon Prime (videocontent, series en films) en de muziekdienst Amazon Music Unlimited in Nederland aanbiedt voor leden, is mijns inziens niet bepalend voor het succes. Want hoeveel series en films kan iemand zien...
Bepalend voor het succes van Amazon zijn hun diepe zakken waardoor er lange tijd geen winst gemaakt hoeft te worden. En de online prijzenslag vrolijk kan voortduren.

Content

En content dan? Dat helpt niet getuige het feit dat Wehkamp een paar jaar geleden nog de ambitie had om het grootste contentplatform te worden en nu in handen is van investeerders die liever in fysieke winkels willen investeren.
Het getuigt van moed wat Bol.com doet met zijn kersthuis, een platform waar content en inspiratie online kopers moeten overtuigen bij Bol te kopen. Ook Bol heeft nog geen zwarte cijfers geschreven. Gelukkig heeft Ahold Delhaize ook diepe zakken.

Lesara

Is er dan geen hoop? In positieve zin valt Lesara (online kledingretail) mij op. Het bedrijf heeft de ambitie om Amazon en ook Zalando naar de kroon te steken. Ze werken niet met vaste seizoensgebonden collecties, maar maken producten op basis van data. Ze houden voortdurend trends in de gaten via social media en Google en nemen dat vervolgens in productie.
Ze noemen het agile retail: luisteren naar de consument, een slim en snel productieproces en niet te vergeten campagnes die hierbij passen: ook volledig datagedreven, passend bij consumentbehoeften.

Lesara wenst u geen fijne kerstdagen. Ze willen je ook niet bewegen om alle sores opzij te zetten en (mooi aangekleed) gezamenlijk plaats te nemen aan de kerstdis. Ze hebben het hele jaar bestempeld als moment that matters.

Fijne feestdagen!

---

Marianne van Soomeren is consultant bij 3MO.

 

Marianne van Soomeren

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken