[column] Starbucks is echte koning van Westeros
- Media
- 8 mei 2019 @ 11:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Televisie
- 8 mei 2019 @ 11:26
- Sjaak Hoogkamer
Douze points voor de marketeer van Starbucks. In de vierde aflevering van slotseizoen 8 van Game of Thrones dook zomaar ineens de bekende koffiebeker van Starbucks op in een scene met de drakenkoningin Daenerys Targaryen (Emilia Clarke). In de eindstrijd om de troon doet het koffiemerk een ijzeren marketing zet.
Normaliter heeft iedereen de dag na uitzending het over de doden die zijn gevallen, maar dit keer ging het bij de koffieautomaat over de, juist ja, de koffiebeker. Er bestaat een hele cultus omheen: spotters die in films producten zien die vanwege de aard van de film totaal misplaatst zijn zoals een horloge om de pols van een ridder in een Middeleeuwse film. Natuurlijk zal het door iedereen worden ontkend, maar de Starbucks beker in Game of Thrones is product placement van de eerste orde. De producenten van de serie moesten waarschijnlijk nog een gaatje in de begroting dichten. Want het is uiteraard super ongeloofwaardig dat bij de opnames met minimaal 33 mensen van de productie in de buurt niemand de Starbucks koffiebeker tussen de kelken wijn en hoorns met bier in de gaten heeft gehad.
Woede en verbazing
Miljoenen mensen over de hele wereld doken op de social media om uitgebreid hun verbazing of woede te uiten over de verdwaalde koffiebeker. De momenteel best bekeken serie ter wereld ligt bij de fans onder een vergrootglas. Niets, maar dan ook niets ontgaat de die hard liefhebber van deze Amerikaanse fantasy-televisieserie die sinds 17 april 2011 uitgezonden wordt op de televisiezender HBO. Voor wie de afgelopen jaren onder een steen heeft geleefd: de serie is gebaseerd op de boeken uit de serie Het lied van ijs en vuur van de Amerikaanse schrijver George R.R. Martin. Het verhaal van Game of Thrones speelt zich af in een mythische wereld, vooral in de Zeven Koninkrijken op het westelijke continent Westeros. Zie verder Google.
Sorry!
Starbucks heeft waarschijnlijk een fortuin betaald voor deze actie, maar de mediawaarde van de stunt moet inmiddels astronomisch zijn. Een van de producenten Bernadette Caulfield riep onmiddellijk na de ontdekking: ‘We zeggen sorry. Niemand van onze crew heeft dit gezien. Starbucks stuur ons geld!’ Maar dat laatste is waarschijnlijk al lang gebeurd.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing