[column] Starbucks is echte koning van Westeros

[column] Starbucks is echte koning van Westeros
  • Media
  • 8 mei 2019 @ 11:26
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Televisie

Douze points voor de marketeer van Starbucks. In de vierde aflevering van slotseizoen 8 van Game of Thrones dook zomaar ineens de bekende koffiebeker van Starbucks op in een scene met de drakenkoningin Daenerys Targaryen (Emilia Clarke). In de eindstrijd om de troon doet het koffiemerk een ijzeren marketing zet.

Normaliter heeft iedereen de dag na uitzending het over de doden die zijn gevallen, maar dit keer ging het bij de koffieautomaat over de, juist ja, de koffiebeker. Er bestaat een hele cultus omheen: spotters die in films producten zien die vanwege de aard van de film totaal misplaatst zijn zoals een horloge om de pols van een ridder in een Middeleeuwse film. Natuurlijk zal het door iedereen worden ontkend, maar de Starbucks beker in Game of Thrones is product placement van de eerste orde. De producenten van de serie moesten waarschijnlijk nog een gaatje in de begroting dichten. Want het is uiteraard super ongeloofwaardig dat bij de opnames met minimaal 33 mensen van de productie in de buurt niemand de Starbucks koffiebeker tussen de kelken wijn en hoorns met bier in de gaten heeft gehad.

Woede en verbazing

Miljoenen mensen over de hele wereld doken op de social media om uitgebreid hun verbazing of woede te uiten over de verdwaalde koffiebeker. De momenteel best bekeken serie ter wereld ligt bij de fans onder een vergrootglas. Niets, maar dan ook niets ontgaat de die hard liefhebber van deze Amerikaanse fantasy-televisieserie die sinds 17 april 2011 uitgezonden wordt op de televisiezender HBO. Voor wie de afgelopen jaren onder een steen heeft geleefd: de serie is gebaseerd op de boeken uit de serie Het lied van ijs en vuur van de Amerikaanse schrijver George R.R. Martin. Het verhaal van Game of Thrones speelt zich af in een mythische wereld, vooral in de Zeven Koninkrijken op het westelijke continent Westeros. Zie verder Google.

Sorry!

Starbucks heeft waarschijnlijk een fortuin betaald voor deze actie, maar de mediawaarde van de stunt moet inmiddels astronomisch zijn. Een van de producenten Bernadette Caulfield riep onmiddellijk na de ontdekking: ‘We zeggen sorry. Niemand van onze crew heeft dit gezien. Starbucks stuur ons geld!’ Maar dat laatste is waarschijnlijk al lang gebeurd.  

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken