[column] Recessie is vooruitgang

[column] Recessie is vooruitgang
  • Media
  • 11 okt 2019 @ 11:48
  • Link
  • Rogier van Kralingen
    Rogier van Kralingen

    Schrijver/spreker/marketeer
    TheWholeStory
  • MaatschappijStrategieZakelijkInnovatie

Er is een recessie in aantocht. Hoe reduceren we de kleerscheuren? Tijdens de Kredietcrisis hebben wij het fenomeen recessie-marketing al een keer onderzocht voor jullie. Tijd om deze lessen af te stoffen dus. En onthoudt: ‘Only dead fish swim with the flow’.

We zitten er al in

Heel kort eerst de context, voordat we tips geven. Duitsland zit al in een recessie. De UK krimpt straks tussen 0,8 en 3,6 % en de EU zal daardoor een paar promille minder groeien. Chinezen houden de handen op de knip en zelfs de Amerikaanse economie koelt af. Het rente-instrument werkt ook even niet goed nu. Soms is de rente zelfs al negatief.

Ook handelsakkoorden tussen China en de VS of rondom de Brexit lijken te laat, de schade is al ingezet en soms zelfs al verrekend in aandelenkoersen. En als klap op de vuurpijl heeft de boete van 7,5 miljard van de WTO vanwege Airbusperikelen, nu een handelsoorlog met Amerika ontketend. Dé indicator van recessie, de inverted yield curve – banken vertrouwen elkaar geen kort krediet meer toe – is negatief… kortom, die recessie is in aantocht.  

Maar hoe erg is dat eigenlijk? Alle slechte perioden zijn leermomenten. Recessie verandert dingen en staat ook synoniem voor vooruitgang. De zwaarte en timing van een recessie speelt tevens een rol. De vorige keer was het een gigantische schok, waarbij roeren 180 graden om moesten. Nu zien we de downturn aankomen en kunnen we een zachtere landing inzetten. Bij deze daarom de lessen die ons daarbij kunnen helpen:

Les 1. Ga all-in op de lange termijn

Investeren tijdens een recessie lijkt riskant maar is dat niet. Zeker nu niet. De neiging van velen is om af te wachten. Investeer je nu, dan vergroot je dus de voorsprong op de langere termijn. Bovendien, de rente kan niet lager, dus nu nog lenen om te investeren is slim. Nederland doet dit overigens al. Onze regering investeert op de structurele pijlers en krijgt soms het geld niet eens op. Dit is dus dé investeringsgolf die je echt niet wilt missen. Schudt je korte termijn zenuwen af. Blijf cool en wordt rijk.

Les 2. Word duurzaam of verdwijn

Greta Thunberg vatte het mooi samen bij de VN: “We face mass extinction.. and all you can talk about is fairytales of eternal economic growth.”. Nieuwe generaties en economische groei? They really don’t give a flying fuck. Vandaar de overal dalende vertrouwenscijfers. Daar staat tegenover dat KPI’s van duurzame merken dubbele of zelfs driedubbele groeipercentages behalen (in een later blog meer, zie alvast de vijf Purpose blogs). Ga dus voor groen, of verdwijn.

Les 3. Versterk je zwakste schakel

We zien nu wat er gebeurt als je geen structurele investeringen doet. In Engeland is grootschalige armoede terug van weggeweest. Toets het in op Google en je schrikt je rot. En de belastingverlaging in de VS heeft onvoldoende ‘trickle-down-effect’ gehad, waardoor de inkomenskloof verder is gegroeid in de belangrijkste economie. Dit betekent afkalving van de middenklasse, wat weer leidt tot meer schuld, grotere onzekerheid en lagere uitgaven.

Die middenklasse moet je juist nu versterken. En de zwakkeren in de samenleving nog meer. Dat was toch al de les uit de vorige recessie. We spelen nu tegen teams die verdeeld blijven. Hoe meer eenheid wij nu tonen, hoe meer winst. Dit geldt niet alleen op landelijk, maar ook op uw bedrijfsniveau. Bescherm je zwakste schakels, dan hou je het hele team compact.

Een paar losse tips

  • Werk meer samen. Als het tegen zit dan stijgt de waarde van trouw.
  • Omarm negatieve emoties. Gebruik ze als bron voor storytelling en innovatie. Vernieuwingen en verhalen die zorgen wegnemen hebben nu dubbele impact.  
  • Maak je innovaties kleiner, slimmer en sneller. Schuw de aanval niet: op de korte termijn kun je de omzet hooghouden met een sterk salvo van kleinere benefits.
  • Denk lokaal. Deze tip hoort sowieso bij de tijdgeest. Voor veel mensen is de wereld te groot geworden. Men hunkert naar zaken die nabij zijn. Geef ze dat dan ook.

En de laatste tip: schakel nu je dwarsliggers en je misfits in. In goede tijden zijn je rainmakers soms bloedirritant. Maar als het regent in de economie… creatieve mensen zijn dan juist onmisbaar. Geef ze dus alle ruimte. Die comfortzone is toch al verdwenen.

Elk nadeel heb z’n voordeel lieve mensen. Schouders eronder en gaan voor vooruitgang.

Roland en Rogier van Kralingen zijn onder meer auteur van PIM Literatuurprijs-nominaties De Groeimotor en De Dertien Gouden Wetten van Recessiemarketing.

Rogier van Kralingen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken