[column] Consistentie in merkbeleid (3)
Bekende mensen inzetten voor je merk? Werkt dat? En hoe dan? In de 3e aflevering van de blogreeks Consistentie in merkbeleid bekijken Jelmer Wit en Sabien van der Sluis van Validators naar de voors en tegens.
[column] Iedereen is onzeker
In de deftige Van Eeghenstraat in Amsterdam-Zuid staat een schutting. Voor Amsterdamse begrippen opmerkelijk maagdelijk: niet ondergeklad met graffiti. Toch heeft iemand op die schutting een boodschap achtergelaten. Geschreven in een strak handschrift: IEDEREEN IS ONZEKER. In drie woorden een treffende omschrijving van het huidige tijdsgewricht.
[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht
Er gaat iets heel erg mis in het reclamevak, kopt het Financieel Dagblad op 5 maart. Reclame is steeds meer een liefdeloze invuloefening geworden, zo stelt een ervaren reclameman. Maar is dat niet een tikje overdreven?
[column] Commercialreview maart: Oranje, Lies en shampoo
Februari stond natuurlijk grotendeels in het teken van de Olympische Spelen waaraan ook in een aantal commercials aandacht werd geschonken. In deze column bespreken we de meest opvallende commercials van de maand februari.
[column] Een Wereldwijd Internetvolk
De oorlog in Oekraïne speelt zich af op vier fronten: militair, economisch, politiek en informatie. Op alle vier die fronten zijn experts bezig. Maar op het informatiefront is een opmerkelijk nieuwe speler die een enorme bijdrage levert: een wereldwijd internetvolk.
[column] Consistentie in merkbeleid (1)
‘Hoe verover ik dat felbegeerde plekje in het brein van de consument?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. Terecht, want de praktijk leert dat deze uitdaging enkel is weggelegd voor bedrijven met een sterk en consistent merkbeleid. Een blogreeks over consistentie in merkbeleid van Validators.
[column] Het bouwen van een merk deel 4
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk – Speelhou-t - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 4 van Into the Woods: Duurzaam en bewust adverteren. ‘Reclame; voor sommigen een vies woord, maar wel belangrijk. Hoe kun je dit bewuster doen?’
[column] Blijven lachen in een Panda
Ineens was-ie er weer: de reclamespot waarin de berijder van een Fiat Panda iedereen uitlacht. Bijna 35 jaar na dato haalde Fiat dit reclame icoon weer van stal om het meest toegankelijke model uit de Fiat-range onder de aandacht te brengen.
[column] Waarom 2022 hét jaar van het vrouwenvoetbal wordt
Op 30 maart spelen Barcelona en Real Madrid de returnwedstrijd van de Uefa Champions League kwartfinale in een uitverkocht Nou Camp stadion. Maar liefst 85.000 tickets zijn verkocht voor deze Spaanse voetbalkraker. Let wel, het betreft de vrouwenteams van Barcelona en Real Madrid.
[column] Gouden Loeki: pas op voor grote emo-eenheidsworst
Het publiek gaat weer de beste reclame kiezen en zoals we allemaal weten: het volk heeft altijd gelijk. Wat opvalt is dat de 10 finalisten van de Ster Gouden Loeki 2021 allemaal een aantal elementen gemeen hebben. Maar pas op: blijf wel origineel.
[column] Commercialreview: Hamsters blijven harten veroveren
Allereerst: een heel gelukkig en gezond 2022. Afgelopen jaar hebben we prachtige commercials langs zien komen en deze voor mogen leggen aan onze reviewers. De klap op de vuurpijl was de decembermaand waarin we voor het derde jaar op rij Nederland lieten stemmen op wat volgens hen de beste decembercommercials zijn.
[column] Fake Guru's overspoelen het internet en niemand doet iets
Terwijl wij ons druk maakten over lockdowns of het bedenken van onze nieuwe purpose, heeft een andere beroepsgroep stilletjes zijn definitieve doorbraak beleefd in ons land: de Fake Guru. Was het eerst alleen nog maar irritant, steeds diezelfde joker die je aan het dropshippen wilde krijgen, nu is het een ware plaag.
[column] Commercialreview november en tikje kerst
In deze column bespreken we de meest opvallende commercials van de maand november plus een sneak preview van de eerste decembercommercials.
[column] Data cleanrooms als alternatief voor cookies
Consumenten worden steeds kritischer als het gaat om de bescherming van persoonlijke gegevens. Helaas heeft de AVG die sinds 2018 van kracht is niet geleid tot een groter vertrouwen van de consument. Coen Bos, VP Benelux & Nordics bij Snowflake, analyseert en komt met een alternatief voor cookies.
[column] Social media trends for 2022
The world has definitely changed after 2 years of pandemic. Social media and digital marketing have become key to both big and small companies. That is why Brazilian content and digital marketing specialist Tiago Ribeiro – also known as Tito – has come up with this extensive study on social media trends.
[column] De Metaverse maakt meer kapot dan je lief is
Houdt het dan nooit op? Dat kritiekloze verheerlijken van alles wat ‘shiny and new’ is. De ene technologische belofte is nog niet ontmaskerd als een hol begrip en de nieuwe rammelt al weer aan de poort van ons vakgebied.
[column] Logo's plakken is dood, lang leve logo's plakken
Toen Heineken in 2016 een wereldwijd F1 partnership aankondigde, deed dat de nodige stof opwaaien. Niet alleen door de opmerkelijke combinatie van motorsport en alcohol, maar ook door de vraag waarom een merk met de bekendheid en statuur van Heineken investeerde in ‘platte’ merkzichtbaarheid.
[column] Big Tech: adverteerders kunnen niet langer wegkijken
Het Amerikaanse kledingmerk Patagonia ging vijftien jaar geleden als één van de eerste global brands voorop in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Nu gaan ze voorop in de strijd tegen Big Tech. Paul Alberts van bureau BrandBase vindt dat adverteerders dat voorbeeld moeten volgen.
Commercialreview: Toto, PlusDental, Johma, Dirk, Bolsius en El Dorado
We bespreken weer de meest opvallende commercials op ons platform van de afgelopen maand oktober 2021. Het was wederom een maandje met veel creativiteit en hier en daar een pareltje.
[column] 'Educatie kost geen tijd, het levert rendement'
In deze blogpost trekt directeur Kirsten Andres van Nima heftig aan de bel. Haar betoog: ‘We kunnen er omheen draaien, maar 'marketing' heeft geen best imago. En dat heeft álles te maken met onze kennis en competenties, met opleiding en de erkenning dat ons vak permanente educatie vereist.’ Hieronder haar vlammende betoog dat eerder verscheen op Marketingfacts.
[column] Auto's verkopen is steeds meer kwestie van beeldvorming
Het wemelt de laatste tijd weer van persintroducties van nieuwe automodellen. Journalisten gaan met de importeur op reis en de digitale onthullingen die in Corona-tijd de norm behoren weer tot het verleden. Video speelt bij modellanceringen steeds meer een opvallende hoofdrol.
[column] Herken jij wanneer je merk toe is aan verandering?
Het vernieuwen van een merk en het hiermee versterken van de bedrijfsvisie kan een uitdaging zijn voor B2B-marketeers. Het identificeren en presenteren van de argumenten voor verandering kan weliswaar pijnlijk zijn.
[column] Verbeter het aan- en afmeldproces van je mailings
Op 5 oktober werd het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 gelanceerd. Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlanders graag gebruikmaken van e-mail, maar dat wij wel kritisch zijn naar wat er binnenkomt. Zo klikken we snel op de uitschrijflink. Gelukkig helpt het onderzoek de marketeer verder.
[column] Commercialreview september
We bespreken de commercials die afgelopen maand het meest opvielen op ons platform. In de spotlight Plus, Donald Duck, Trekpleister, Kruidvat en FirstChoice.
[column] De groei van sponsoring als B2B2C marketinginstrument
Het was de gedroomde terugkeer van Cristiano Ronaldo bij Manchester United. Terug in het iconische rode United shirt, maar met op de borst wel een nieuwe sponsor, Teamviewer. Dit is een voor het grote publiek nog onbekend Duits softwarebedrijf. De sponsoring van Manchester United moet hier verandering in brengen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing