donderdag, 07 juli 2011 (7:44)
Column Alice Slabbaert

Beetje zwanger

Als u straks met uw man/vrouw en vier kinderen uit Thailand terugkeert, neem dan gerust zes Rolex-horloges (a $ 5,-), vier fake-Louis Vuitton-tassen en een setje nep-Ray-Bans mee. Het mag allemaal. In Nederland kennen wij de regel die het importeren van nepproducten voor eigen gebruik toestaat. Wie heeft deze regeling ooit kunnen verzinnen?


Het valt toch wel mee
'Ach die dure merken verdienen toch al zoveel. Wat is er nou tegen een namaakje. Heel goedkoop en bijna niet van echt te onderscheiden.' Bullshit, als je niet de laatste IT-bag van Marc Jacobs kan of wil kopen moet je dat niet doen. Bovendien ben je veel origineler en geen Paris Hilton-volger met een tas van de HEMA. Hou ook de wijze woorden van mijn grootmoeder in gedachten; je moet altijd wat te wensen hebben, anders kan je beter dood gaan.

Wat is het toch een ongelofelijk lafhartige opstelling van ons ethische landje. Je mag iets fouts doen zolang het maar voor jezelf is. Wat een onzin, je bent toch ook niet een beetje zwanger? En waarom mag ik dan niet ook een vingerhoedje wit poeder meenemen, net voldoende om alleen mijn eigen neus in te hangen?

Middellandse Zee mentaliteit
Altijd is Nederland het keurigste jongetje van de Europese klas maar hier meten we ons een houding aan die meer zou passen bij de landen rond de Middellandse Zee. Terwijl juist deze landen zich over het onderwerp van namaak zeer streng en consequent opstellen. "Quand on vend des fausses montres, le temps risque vraiment de s'arrêter" schreeuwen de posters op de Franse luchthavens ons toe.

De regeling rond de namaakproducten is een schandalige regeling die met kop en kont de straat op gegooid moet worden.

Als u het niet met me eens bent, dan zal ik nog een andere reden geven waarom u geen namaakproducten moet kopen.

Koopt echte waar!
Die "kapitalistische luxe-industrie die toch al genoeg verdient" ondersteunt al jaren kunst. Prada heeft van haar eigen centen een museum gebouwd. Op de bovenste etage van de flagshipstore van Louis Vuitton op de Champs-Elysees is een galerie met moderne kunst. Het paviljoen in Serpentine Gallery in London van Peter Zumthor en onze eigen Piet Oudolf wordt gesponsord door Maybach. Een bezuinigingsronde van LVMH zal meer impact hebben op de kunst dan de bezuinigingen van staatssecretaris Zijlstra. Dus, deze vakantie geen nep-Chanel maar een echte. Uw mars voor de beschaving!

Alice Slabbaert
Alice Slabbaert is sinds 1987 actief op het gebied van Intellectueel eigendom – juridische bescherming van merken, handelsnamen, auteursrechten en design. Samen met Bas Kist en Volkert Teding van Berkhout is zij begin dit jaar een nieuw merkenbureau gestart: Chiever.

9 Reacties • Categorie: Branding, MTXL Bookmark and Share

Reacties

Martijn donderdag, 07 juli 2011, 8:23

Alice, ben jij van mening dat Louis Vuitton ook maar 1 tas minder verkoopt omdat je voor 2000 baht een goedkope tas met hetzelfde printje kunt vinden? Iedere kenner ziet van een namaaktas direct dat het fake is en na twee maanden kunnen de ritsen niet meer sluiten, tenzij je mobiel er in zit, dan gaan ze niet meer open….

Wie zo’n product koopt doet dat omdat hij het echte artikel gewoon niet kan betalen. nu niet, volgende maand ook niet. Daar kan je het niet mee eens zijn, maar de consument zou in plaats daarvan dan maar een WE of HEMA tasje kopen. Niks mis mee, maar daar wordt de kunst niet rijker of armer van.

Wouter donderdag, 07 juli 2011, 8:41

Volgens mij is het NOOIT toegestaan om nep-artikelen mee te nemen vanuit Thailand, China of een ander land… ( heb dat zelf een keer ervaren..) ongeacht of het voor eigen gebruik is of niet . Dit staat te lezen op http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-12.html

Dat je af en toe gewoon mazzelt en er niets mee gedaan wordt betekent nog niet volgens mij dat er een ‘regeling’ is…

Martijn donderdag, 07 juli 2011, 8:45

@Wouter : Dan moet je je eigen link even lezen:

Uitzondering
Het meenemen en invoeren van nagemaakte artikelen is verboden. Maar u mag voor eigen gebruik toch een zeer kleine hoeveelheid nagemaakte artikelen zelf meenemen. In de tabel hieronder staat hoeveel u van welke soort nagemaakte goederen toch mee mag nemen (volgens de richtlijn van het Openbaar Ministerie). Als de Douane per goederensoort meer aantreft in uw bagage dan in de tabel hieronder, dan neemt de Douane alle goederen van die goederensoort in beslag. En u krijgt een boete.

Wouter donderdag, 07 juli 2011, 8:54

@Martijn, die uitzondering had ik idd niet gezien.. Vind het trouwens wel belachelijk dat die regel er is..

Die uitzondering was er ook niet toen ik (voor 2 horloges) een boete kreeg en alles in mocht leveren

snoopy donderdag, 07 juli 2011, 9:39

Hi Alice,

Alles goed en wel over dat nep niet mag, maar ik kan me nog herinneren dat als je in de gabbertijd naar school ging, echt niet kon verschijnen zonder merkkleding. Voor gezinnen die zich dat niet kunnen permiteren is nep heel handig.
Welk kind zou meer gepest worden?? Een kind met Zeeman of Wibrakleding of toch dat kind met nepmerkkleding? Kinderen zijn snoei hard op dat gebied!!!!!!

Erwin Haüer donderdag, 07 juli 2011, 10:18

@ Martijn: ik ben het met je eens dat degene die een nep-Prada tas koopt, vast niet in de markt was voor een echte. Dus in die zin verliest de merkhouder geen geld. Maar er wordt door de grote namaakindustrie wel afbreuk gedaan aan het imago van een luxe-merk. En dat is, hoe je het wendt of keert, ook schade!

Daarbij moet je de namaak-discussie ook in iets breder perspectief zien. Want als je het hebt over namaak-auto-onderdelen (remmen van geperst gras ipv metaal; het vliegt in de hens!) of namaak-medicijnen (dodelijk anti-vries ipv een werkend bestanddeel), dan kijk je ineens heel anders tegen namaak aan.

Peter Ronkes Agerbeek donderdag, 07 juli 2011, 13:06

Zullen we dit maar afsluiten en archiveren onder de naam ‘Decadente prietpraat’?
Er zijn echt wel belangwekkender zaken om ons over op te winden…

Jessica Roberts donderdag, 07 juli 2011, 15:11

Alle merken hebben een bestaansrecht ook duurdere merken en die zijn niet per definitie decadent.

Toch legt een namaak artikel het echte merk geen windeieren. Als je gekopieerd wordt ben je “hot” en “in fashion” en streelt je ego. Maar waar het hier ook om gaat is dat deze namaak artikelen vaak in “ateliers” worden gemaakt door (jonge) werknemers onder vaak embarmelijke omstandigheden. Terwijl het echte merk tonnen steekt in design, inovatie, marketingcampagnes, MVO en een ander er met zijn ontwerp op een goedkope manier aan de haal gaat.
“Fashion fades, style is eternal”

Peter Ronkes Agerbeek woensdag, 13 juli 2011, 1:44

Jeetje Jessica!

Daar voeg je wel iets héél inhoudelijks toe aan deze discussie: de omstandigheden van uitgebuite verweglandjongeren. DIE zouden nu eens meer aandacht mogen krijgen dan de lasten die de dure-merken-fabrikant draagt.

Overigens: ik stel beslist niet dat dure merken decadent zijn; wel je er druk over maken.
En van Alice Slabbaert heb ik absoluut belangwekkender materie gelezen.

Voor mij is dit wel het slot van mijn bijdrage[n] aan de discussie.

Reageren

Smileys

Onthoud mijn persoonlijke informatie

Stuur mij een mail bij een nieuwe reactie

Submit the word you see below:


Pagina 1 van 1