dinsdag, 25 oktober 2011 (9:44)
Column Wiemer Snijders

Winstwaarschuwing voor Groupon en marketeers

Als marketeers verstandig zouden zijn, dan gaven ze geld uit aan dingen die hun merk geld oplevert. De praktijk wijst uit dat dit in veel gevallen niet gebeurt. Zo zijn er veel bedrijven die hun producten en diensten aanprijzen via Groupon. Zonde, want Groupon kost je merk alleen maar geld. En nu we toch bezig zijn: ook het Groupon-merk lijkt geen lang leven beschoren.


Follow the money
In 1972 werd Richard Nixon president van Amerika, in 1973 was hij die baan weer kwijt. We weten inmiddels hoe dat is gekomen: door afluisterpraktijken en het aannemen van steekpenningen. Een centrale rol in het Watergate-schandaal was weggelegd voor de informant Deep Throat. Hij was het die de journalisten die het schandaal aan het licht brachten een cruciale tip gaf voor het oplossen van het schandaal: ‘follow the money’ (zo wordt althans gesuggereerd in de film ‘All The President’s Men’). Het advies van Deep Throat zou de lijfspreuk van menig marketeer moeten zijn. Zij zijn immers belast met de taak het merk zodanig in de markt te zetten dat het meer geld opbrengt dan kost.

De oplossing denken veel marketeers blijkbaar te vinden in Groupon. De website is mateloos populair getuige de enorme omzetontwikkeling sinds de oprichting in 2008 en het grote aantal leden. De populariteit uit zich tevens in de waardering van analisten nu het bedrijf zint op een beursgang: 15 miljard USD, ondanks het feit dat het bedrijf tot op heden geen cent winst heeft gemaakt.

Fata morgana
Lezers van mijn column ‘Twitter is een plofkip’ kennen mijn mening over deze (voornamelijk door zakenbanken gecreëerde) hype rondom social media merken, maar in het geval van Groupon komt erbij dat het mijns inziens een waardeloos platform is voor merkgroei (met dank aan het Ehrenberg-Bass Institute dat al circa 40 jaar onderzoek doet naar consumentengedrag). Het zit namelijk zo: prijspromoties leiden weliswaar tot een stijging van verkoop maar dit effect is zeer tijdelijk, het eindigt zodra de promotie stopt. De extra verkoop wordt niet gerealiseerd bij nieuwe klanten, maar bij klanten die je reeds bedient (m.n. de zogenaamde light users). Deze groep gaat na aankoop gewoon door met hun gebruikelijke - sporadische - koopgedrag; ze zullen niet vaker je merk aanschaffen. Het is dus geen goed instrument om nieuwe klanten aan te trekken en daarnaast geef je dus een korting op producten die bestaande klanten uiteindelijk toch wel zouden hebben gekocht.

Daarbovenop komt dat je via Groupon niet een beetje korting moet geven maar meteen een megakorting van minimaal 50%. Oh ja,... daarbij komen nog de kosten die Groupon je in rekening brengt (50% van de aangeboden prijs). Blijft over: 25%. Nu kan het zijn dat er een dermate stevige marge op je producten zit dat een dergelijke korting geven nog steeds winstgevend is, maar die luxe is weinig merken gegund. Nu is verlies lijden wellicht nog te verkroppen als daarmee een nieuwe groep klanten kan worden aangetrokken (e.g. Groupon als interessant en goedkoop advertentiemedium; hetgeen wellicht ook verklaart waarom vooral kleine tot middelgrote bedrijven actief zijn op Groupon). Helaas blijkt uit onderzoek(en) dat dit niet het geval is bij prijspromoties – deze worden namelijk niet of nauwelijks opgemerkt door non-users (zij kennen het merk niet en zijn er ook niet mee bezig).

IPO of exit?
Je verliest dus op alle fronten. Uiteindelijk zullen marketeers hier ook achter komen en zal Groupon voor zijn eigen succes dus telkens afhankelijk zijn van nieuwe aanbieders (wellicht enkele ‘marketingmasochisten’ daargelaten). Gezien de relatief eenvoudige kopieerbaarheid van de dienst (er worden al vele lokale, goedkopere alternatieven opgestart) en het beperkte netwerkeffect zal Groupon steeds harder voor die nieuwe klanten moeten vechten, hoogstwaarschijnlijk tegen een lagere marge. Hoe verhoudt zich dat tot een IPO van 15 mrd?

Marketeers: It’s time to follow the money.



Wiemer Snijders
Wiemer Snijders is partner en consultant bij Idephix merkingenieurs, een onafhankelijk adviesbureau voor merkpositionering en -portfoliovraagstukken. Voor MarketingTribune schrijft hij maandelijks een column over merken en merkstrategie.

 
 

13 Reacties • Categorie: MTXL Bookmark and Share

Reacties

Peter dinsdag, 25 oktober 2011, 14:00

Je kunt met tijdelijke kortingen natuurlijk traffic genereren. De vraag is inderdaad of de klant alleen even de korting mee wil pakken en wegwezen, of dat er een werkelijke belangstelling gewekt wordt. De formule van groupon wijst inderdaad meer op het eerste.

These are desperate times.

Het jammere daarbij is dat marketing en communicatie al jaren door bedrijven uitgekleed en met voeten getreden wordt. Men weet niet beter meer. De kleinere ondernemers die er aan mee doen hebben het waarschijnlijk zelfs nooit geweten.
Dat terwijl het platform wel degelijk mogelijkheden heeft, als je er goed mee omgaat.

Jos Lakeman dinsdag, 25 oktober 2011, 14:29

Goed stuk. Ik ben het met je eens dat Groupon niks voor je merkwaarde doet en dat een IPO van 15 mrd absurd is. Maar ik ben het niet met je eens dat je met Groupon geen nieuwe klanten bereikt. Juist voor het kleine bedrijven en het MKB lijkt mij dat daar zeker wel een effect te halen is. Onderzoek naar prijspromoties waaruit blijkt dat er geen effect is omdat men het merk niet kent en er ook niet mee bezig is, is hier niet relevant. Ik vermoed dat die onderzoeken zijn gedaan naar promoties die een bedrijf rechtstreeks communiceert aan een potentiële doelgroep. Het verschil hier is dat de promoties nu via Groupon komen. Daar heeft men zich actief voor heeft aangemeld. Men kent Groupon en ‘is er mee bezig’. Groupon triggert dan op product of dienstniveau, dat het merk onbekend is, doet er niet toe. Je gaat gewoon voor 50% korting op een diner. Als het betreffende restaurant dan een goede indruk achterlaat, heeft het er een potentiële nieuwe klant bij. Die traffic naar je zaak is dan gewoon een mooie kans. Helaas voor Groupon maakt het echter helemaal niet uit of die traffic via hen of een na-aper wordt gegenereerd.

Wiemer woensdag, 26 oktober 2011, 9:51

@Jos: dank voor je reactie. Ondanks dat de redenering die je aanvoert plausibel klinkt (ook mij lijkt dit zeer aannemelijk en logisch), spreken de cijfers uit diverse onderzoeken naar het feitelijke koopgedrag van consumenten dit tegen. Het is zelfs zo dat het koopgedrag van consumenten aan de hand van een drietal parameters zeer nauwkeurig valt te voorspellen: marktaandeel, penetratie en gebruiksfrequentie.

Het voert te ver om er in deze reactie diep op in te gaan, maar een aantal punten zou ik willen noemen:
- Koopgedrag mbt keuze voor merken of winkels volgen dezelfde ‘regels’ en zijn op dezelfde wijze te voorspellen/ verklaren.

- Consumenten worden continu geconfronteerd met ‘koopjes’/ kortingen en passen hun gedrag daar op aan, maar niet hun koopfrequentie. Probeeraankopen worden veelal niet opgevolgd door herhalingsaankopen (zeker niet in grote mate; de klant wordt wellicht een zeer infrequente klant- niet echt lekker voor de omzet…).

- Het verlies dat gemaakt wordt op de koopjesjager zal goed moeten worden gemaakt met vervolgaankopen; de frequentie van herhalingsbezoeken zal dus doorslaggevend blijken te zijn voor de winstgevendheid van die klant; ik heb de cijfers tav Groupon-aankopen niet, maar ik ben bang dat klanten te weinig frequent hetzelfde restaurant bezoeken om dat verlies te compenseren binnen redelijke termijnen.

- De restauranthouder zal dus moeten blijven vechten om de aandacht van de koopjesjager (zijn concurrenten zitten nl ook niet stil). Dit is iets wat hij sowieso al moet doen, enorm zonde om dan verlies te willen lijden op klanten die zelfs mogelijkerwijs je restaurant vullen waardoor er minder ‘normale’ klanten kunnen komen eten

- Ik noemde het al in mijn column en ik denk dat ondanks je argumenten de cijfers mij nu nog meer overtuigen: het aantrekken van nieuwe klanten gebeurt niet of nauwelijks middels prijspromoties. Ondanks dat je opmerking mij zeer aannemelijk klinkt (klanten zijn gefocust op de dienst/ het product) zouden op basis hiervan afwijkingen zichtbaar moeten zijn in onderzoeken (bedrijven die veel prijskortingen geven weten meer consumenten aan zich te binden) en dit is tot op heden nog niet aangetoond. Maar misschien is er een onbekend ‘groupon-effect’...

Hartelijke groet,
Wiemer

Jos woensdag, 26 oktober 2011, 10:41

Dag Wiemer,

Bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad dat Groupon-achtige acties inderdaad andere effecten laten zien dan reguliere promoties. Namelijk dat ze vaker worden opgemerkt door non-users. Maar ik ben het helemaal met je eens dat een bedrijf met de geldende voorwaarden wel heel hard moet werken om de investering in deze eenmalige traffic-boost, op lange termijn er uit te halen. Ik ben zelf een keer door een Groupon-actie op een high-tea bij Chocoase in Haarlem terecht gekomen. Die high-tea was absurd slecht met als dieptepunt een boterham van brood van de dag ervoor met jongbelegen kaas op een blaadje sla. Zulke bedrijven schieten zich dus drie keer in eigen voet. Als je de overtuiging hebt dat een Groupon-actie jouw bedrijf een impuls kan geven, moet je het natuurlijk wel goed aanpakken, net als elke andere investering.

Wiemer woensdag, 26 oktober 2011, 11:53

Ik schrap iig Chocoase van mijn lijst en blijf dus vooralsnog non-user grin

Maud de Rooij woensdag, 26 oktober 2011, 23:02

Als ondernemer die gebruik heeft gemaakt van Groupon kan ik het artikel alleen maar bevestigen. Het herhalingseffect is minimaal maar een advertentie is buitensporig duur en dat voelt helemaal als schieten in de lucht. Resultaat van een advertentie heb je alleen maar bij herhaling en een torenhoge uitgave. Ik heb Groupon gebruikt om een nieuwe dienst uit te proberen en uitvinden waar de + en - punten van mijn dienstverlening zitten omdat ik een nieuw concept in de markt zet. Je krijgt allerlei types binnen en je kunt een beetje spelen zeg maar. Het is niet altijd leuk maar je leert er enorm veel van en dat is ook heel veel waard.

Sexshop TakeThis donderdag, 27 oktober 2011, 8:21

Heerlijk om te horen dat ik niet de enige ben die vindt dat Groupon een zinloos marketing platform is. Nu alleen mijn baas nog overtuigen…

Bas Aarts dinsdag, 01 november 2011, 9:09

Dag Wiemer,

Met het overgrote deel van je column ben ik het helemaal eens. Dit is een discussie die op meerdere plaatsen al heel lang gaande is. Als online marketeer raad ik in de meeste gevallen mijn klanten af Groupon of soortgelijke sites te gebruiken. Maar niet in alle gevallen. Het is duur en levert weinig op, maar het gaat vooral om de manier waarop men Groupon inzet.
De meeste ondernemers zien Groupon te veel als een verkoop-tool terwijl men het eigenlijk zou moeten gebruiken als marketing-tool. Het probleem zit hem in de follow-up. Men zou Groupon moeten gebruiken om nieuwe klanten over de streep te trekken en van hieruit goede vervolg acties doen. Zorg dat mensen hun mailadres achterlaten zodat je ze later kunt bereiken. Vraag om een recensie. Probeer ze je op Facebook of Twitter te laten volgen door gebruik van een POS actie. Mogelijkheden genoeg, maar ze worden vaak niet ingezet. Met alleen een Groupon actie ben je niet klaar. Het moet een onderdeel van je strategie zijn die het algehele doel dient.
Overigens vind ik dat Groupon hun klanten actief in zou moeten helpen en opleiden. Dat gebeurt nu niet. Een gemiste kans voor Groupon zelf.
Daarnaast heb ik ook al veel verhalen gehoord over bedrijven die hun Groupon klanten gewoonweg een slecht product aanbieden of mindere service omdat ze zoveel korting krijgen. Jos geeft hier een goed voorbeeld van. Funest natuurlijk! Die klanten komen nooit meer bij je terug, laat staan de negatieve mond-tot-mond reclame die het oplevert. Indien je bij een restaurant goed hebt gegeten met een Groupon bon, waarom zou je er dan niet terug gaan? Ik zou dat in elk geval wel doen en zou m’n positieve ervaringen delen met bekende.
De kritiek is naar mijn mening dus terug te voeren naar beide kampen. Zowel Groupon als de ondernemer.
Ik ben het overigens zeer eens met de opmerking dat Groupon geen lang leven meer beschoren zal zijn met deze aanpak. En dan te bedenken dat Groupon bijna de beurs op gaat en de prijs van hun aandelen van de week naar boven heeft bijgesteld. Ik zou er ver van wegblijven. Lijkt me geld in een putje gooien.

Gr. Bas

Wiemer woensdag, 02 november 2011, 17:56

Hoi Bas,

dank voor je bericht. Ik zal kort nog even iets toelichten mbt aantrekken nieuwe klanten (omdat er ook eerder al over gesproken wordt).

Om het verlies goed te maken op de klant die gebruik maakt van de Groupon-actie, zal deze (afhankelijk van de contributiemarge - de marge die resteert om de vaste kosten te dekken) over het algemeen nog heel veel terug moeten komen. Met andere woorden, de herhalingsaankoop zal dus heel hoog moeten zijn om het verlies van de korting te compenseren. Ik ken de gemiddelden niet, maar mijn aanname is dat mensen over het algemeen maar een (zeer) beperkt aantal keer per jaar naar hetzelfde restaurant gaan. Dit geldt zeker voor grote steden (er is meer variatie).

Het verlies van de klant kan natuurlijk ook goed gemaakt worden door een (enorme) toename in sales van andere (nieuwe) klanten (die je geen korting hebt gegeven), maar daarvoor had je geen korting hoeven geven grin

Wellicht zullen een aantal klanten op de Groupon-actie ingaan, maar helaas verder geen (of zeer zeer zelden) vervolgaankopen doen.

Het is dus leuk voor koopjesjagers, maar slecht voor het merk/ bedrijf.

Vriendelijke groet,
Wiemer

Wiemer zondag, 06 november 2011, 10:34

Update: onderzoek SRM in Nederland bevestigt mijn betoog. Zie link naar artikel in Adformatie van deze week.

http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/groupon-stimuleert-disloyaliteit

Originele Cadeaus zaterdag, 24 december 2011, 5:37

Groupon is sowieso erg verdacht bezig. Zulke enorme kortingen die geboden worden terwijl bedrijven hier vaak weinig profijt van hebben. Er moeten minstens een bepaald aantal klanten zijn wil ‘de deal’ doorgaan, terwijl groupon er al voor zorgt dat dit aantal klanten al op 5 staat terwijl er nog niets is verkocht. de bedrijven zelf zien niks van deze 5 klanten terug en ondertussen vangt groupon al het geld van de mensen die zich aanmelden voor de deal. Verdachte praktijken als je het mij vraagt.

Hoog In Google zaterdag, 24 december 2011, 19:14

Helemaal eens met het bovenstaande. Groupon begint op een mafia organisatie te lijken. Ik vertrouw het voor geen meter!

Heli maandag, 13 februari 2012, 17:21

joke Dingerdis zegt:Wat een geglediwe lokatie en wat een ruimte, heerlijk licht en veel ruimte!

Reageren

Smileys

Onthoud mijn persoonlijke informatie

Stuur mij een mail bij een nieuwe reactie

Submit the word you see below:


Pagina 1 van 1