Purina start educatieve videoserie Pet talks
Diervoedingspecialist Purina introduceert een reeks korte, informatieve video’s die de kijker op een toegankelijke manier kennis en expertise over huisdieren biedt: Pet talks. Van voeding en gedrag tot welzijn en wetenschappelijke ontwikkelingen en innovaties.
[Marketing the Rainbow #40] Avis probeert het harder
Na de serie fmcg-artikelen over Unilever een uitstapje naar de reiswereld, ook wel 'Hospitality' genoemd. Dat woord houdt al in dat je je klanten gastvrij en goed moet behandelen – én benaderen.
Omzet Meta groeit in Q2, Metaverse blijft verliesgevend
De omzet van Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp, is in het tweede kwartaal van 2023 met 11% gestegen vergeleken met een jaar eerder, naar 32 miljard dollar (ongeveer 28,7 miljard euro). Meta’s Reality Labs, waar Metaverse onder valt, zag de omzet dalen en het verlies stijgen.
[column] Twitter? Het merk is Musk, Elon Musk...
Elon Musk is oprichter, voorzitter, CEO en CTO van SpaceX. Hij is een ‘angel investor’, CEO en productarchitect van Tesla Inc. Musk is oprichter van The Boring Company (wát een briljante naam voor een boorbedrijf) en medeoprichter van Neuralink en Open AI.
[column] Art of positioning 9: Creativiteitscrisis
Tijdens de mannenfinale van Roland-Garos kwam er een commercial van CopyTrader voorbij met de pay-off: ‘Smart people copy smart people’. Illustratief voor de creativiteitscrisis waarin we verkeren.
Foodello: voedselverspilling reduceren met assortiment van 1000 producten
Het assortiment van online supermarkt Foodello omvat inmiddels ruim 1000 restproducten om te verkopen aan consumenten. De consument helpt hiermee aan het verminderen en tegengaan van voedselverspilling.
Nederlandse concurrent voor X/Twitter nu in de App Store
Tjub.com, een Nederlands socialemediaplatform dat als een alternatief voor Twitter wordt gepositioneerd, is vanaf nu beschikbaar als download voor Apple devices in de App Store. Aan een versie voor Android-gebruikers wordt gewerkt.
[onderzoek] 'Nederlanders shoppen voor het eerst liever online dan in fysieke winkel'
Bijna een derde (32%) van de Nederlandse shoppers, winkelt nu al het liefst online. Dit is een stijging van 3% ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. Voornamelijk mannen hebben voorkeur voor online winkelen: 36% shopt liever online tegen 29% die liever naar de winkel gaat, blijkt uit vers onderzoek van Klarna.
[column] Herijken
Kennis is gebaseerd op voortschrijdend inzicht en niet op starre dogma’s. Vakantie biedt bij uitstek de mogelijkheid om jezelf, organisaties, je merk of je wereldbeeld te 'herijken'. Wat neem jij mee en wat mee terug?
Loavies gaat partnership met Love Island aan
Modemerk Loavies vormt een koppel met de online datingshow Love Island. De campagne van het e-commerce merk en Love Island Nederland & België kwam tot stand door samenwerking met producent ITV Netherlands en media saleshouse Ad Alliance.
DOSSIER CREATIE Dries Poels van Nederlandse Loterij
Dries Poels is head of marketing Nederlandse Loterij. Voor ons Dossier Creatie sprak de redactie van MarketingTribune met hem: ‘Reclame zal nooit verdwijnen.’
De zomer van... Melanie Butter, co-founder Agency Engines
Melanie Butter is PR & Reputatiemanager en co-founder van Agency Engines. Over een vakantiebestemming voor de kinderen, een huwelijksaanzoek en brandalarm.
Nieuwe campagne Durex: Your Sex Your Way
Durex adresseert sociale spanningen rondom seks en seksualiteit in de nieuwe Your Sex Your Way campagne. Volgens het merk vormen seks en seksualiteit een belangrijk aspect in het leiden van een gelukkig en gezond leven, maar de realiteit is voor een grote groep mensen anders.
[Marketing the Rainbow #39] Unilever 12: United We Stand
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht hun geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Dit is het laatste in de serie artikelen over Unilever, zie voor de eerdere artikelen de links onderaan.
Eerste officiële #BookTok evenement in Nederland
Bij Scheltema in Amsterdam vond het eerste officiële BookTok-evenement van social medium TikTok plaats. 'Een boeiende avond waarbij BookTokkers, auteurs, uitgevers en anderen uit de BookTok-community samen zijn gekomen uit liefde voor boeken.'
Madurodam kiest Somention als nieuw social media bureau
Familiepark Madurodam kiest Somention als nieuw social media bureau. De partijen gaan samen aan de slag om het miniatuurpark op de kaart te zetten via social media.
[column] De 7 beste digitale cases van Cannes Lions 2023
Het reclamefestival in Cannes telde dit jaar 875 winnaars uit bijna 27.000 (!) inzendingen. Als je zin hebt om van alle winnaars de casefilms te bekijken, ben je zo'n 80 uur verder. Matthijs Roumen van digitaal bureau September zette voor Marktingfacts de beste digitale cases op een rij.
GX en Happy Horizon samen in digitale dienstverlening
GX, specialist in digital marketing software en services, voegt zich bij Happy Horizon. ‘Het portfolio van GX sluit perfect aan op het portfolio van Happy Horizon: binnen onze services Development & Technology en Data & Automation, voegen de ruim 100 specialisten enorme kennis toe aan ons bestaande servicepakket’, aldus Walter van de Wege, CEO van Happy Horizon.
Positive gaat Nederlandse binnenvaart promoten
De binnenvaart is een belangrijke drijvende kracht achter de Nederlandse economie. Toch heeft de sector moeite personeel te werven. Stichting Vrienden van de Binnenvaart gaat samen met digital agency Positive de sector promoten.
Bol.com B Corp-gecertificeerd
B Corp Bol.com wil met deze certificering laten zien dat het bedrijf op de goede weg is naar een duurzamere en socialere bedrijfsvoering. Boukje Taphoorn, Chief Marketing & Sustainability Officer bij Bol.com, benadrukt dat de certificering naast een gevoel van trots ook zorgt voor een nieuwe standaard voor de toekomst.
Darkstore Gorillas Zeeburgerpad Amsterdam krijgt vergunning
Opmerkelijk na veel anti-flits beleid: het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Oost in Amsterdam heeft een vergunning verleend aan de darkstore van Gorillas op het Zeeburgerpad. ‘Het merk heeft de overlast flink weten te reduceren.’
DOSSIER CREATIE Mark van Iterson van Heineken
Mark van Iterson is Global Design Director bij Heineken. Design mag natuurlijk niet ontbreken als we het over creativiteit hebben en zeker niet bij Heineken, waar design niet alleen bijdraagt aan de uitstraling van de producten, maar ook aan de duurzame doelstellingen van het bedrijf: 'De kunst is dat ene briljante idee te herkennen.'
NHL Stenden Hogeschool kiest weer voor Happy Horizon
NHL Stenden Hogeschool kiest opnieuw voor Happy Horizon als strategische partner voor digitale marketing. De bureaugroep kwam als winnaar uit de bus na een pitch.
Peugeot zet voor nieuwe E-3008 in op publieksparticipatie
Om het publiek warm te maken voor de lancering van de nieuwe Peugeot E-3008 start de automaker met de #camocatch challenge. Iedereen die een prototype van de auto op de openbare weg fotografeert krijgt de kans zelf achter het stuur te kruipen.
[Marketing the Rainbow #38] Unilever 11: corporate en merkoverstijgende campagnes
Unilever werd in 1929 opgericht als een Engels-Nederlandse multinational: in 2018 werd het Brits. Producten zijn onder meer voeding, ijs, vitamines, thee, koffie, schoonmaakmiddelen, dierenvoeding, en persoonlijke verzorging. Ze zijn de grootste zeepproducent ter wereld.
Chatbot Bard van Google beschikbaar in Nederland
Google’s generatieve AI-tool Bard, een concullega van de al eerder gelanceerde chatbot ChatGPT, is vanaf nu beschikbaar in Nederland en in het Nederlands. De AI-tool bevindt zich volgens het moederbedrijf nog wel in de experimentele fase.
TicketSwap officiële marktplaatspartner van ADE
Ruilsite TicketSwap gaat de komende drie jaar een samenwerking aan met Amsterdam Dance Event. Fans kunnen tickets voor ADE-evenementen kopen en verkopen via TicketSwap. Daarnaast introduceert TicketSwap ter ere van de komende editie van ADE een podcastserie.
Snap benoemt Natascha Chamuleau tot General Manager Nederland
Snap Inc., het moederbedrijf van Snapchat, heeft Natascha Chamuleau benoemd tot de nieuwe General Manager Nederland. Chamuleau zal het Nederlandse team leiden en verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsstrategie, sales, bedrijfsoperatie en -groei.
KNVB start podcastserie 'The Oranje Beat' over OranjeLeeuwinnen
De KNVB start vanaf donderdag 13 juli met de podcastserie 'The Oranje Beat'. Deze serie, bestaande uit vijf afleveringen, biedt luisteraars een exclusieve inkijk in de wereld van de OranjeLeeuwinnen. De podcast is onderdeel van een bredere campagne onder dezelfde naam: #TheOranjeBeat.
Storyboard Agency breidt directie uit met Joost Peper
Influencer marketing bureau Storyboard heeft een nieuwe operationeel directeur: Joost Peper. Peper heeft 20 jaar ervaring in de reclamebranche bij gerenommeerde bedrijven als Fitzroy, Vice en MediaMonks. Als operationeel directeur neemt Peper plaats in de directie naast founder en CEO Martijn de Kemp en wordt partner.
Onderzoek: 62 procent jongeren geeft aan verslaafd te zijn aan social media
Het jaarlijks terugkerende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest neemt het gedrag van Nederlandse jongeren onder de loep. ‘Dat het leven van jongeren zich grotendeels online afspeelt, blijkt niet zonder gevolgen.’
Amazon.nl start Prime Day met aantal geheime deals
Vandaag begint Amazon’s Prime Day, waarbij Prime-leden 48 uur lang exclusieve toegang krijgen om duizenden deals te scoren. Prime-leden in Nederland maken dit jaar bovendien kans op één van de drie zogenaamde 'Prime Day momenten'.
De zomer van... Martijn Keesmaat
Voor de rubriek ‘De zomer van…’ vroegen we markteer Martijn Keesmaat naar zijn plannen deze zomer. Lees waarom een bepaalde schoen zo onlosmakelijk is verbonden met vakantie voor hem.
AI gewenst bij keuze van passende vakantie
Bijna twee derde van de Nederlanders (64 procent) zou willen dat AI hen kan helpen bij hun reisvoorbereidingen - onder 25-34-jarigen is dat zelfs 81 procent. Dit blijkt uit vers onderzoek van Zendesk.
[column] De impact van Apples VR-headset op de detailhandel en 5 essentiële factoren
Dominik Angerer, CEO en mede-oprichter van het headless CMS Storyblok, over het potentieel van Apple's VR-headset om een nieuw tijdperk van 'immersive detailhandel' te ontketenen.
[column] Waarom merk en vertrouwen zo belangrijk zijn juist bij digitale zorg
Het opbouwen van een sterk merk en vertrouwen wordt steeds belangrijker, juist ook bij digitale zorg. Want digitale services in de zorg zijn niet meer weg te denken, sterker nog: ze zijn cruciaal om de zorg toegankelijk te houden. Behalve dat een digitale dienst makkelijk, veilig en stabiel moet zijn, is het opbouwen van een sterk en betrouwbaar merk ook essentieel voor het succes van een digitale dienst, stelt marketeer Erica Bouma-Gelle van BeterDichtbij.
TikTok contentpartner Tomorrowland 2023
TikTok wordt een officiële contentpartner van Tomorrowland. Het platform zorgt voor live-uitzendingen van headline optredens vanaf de Main Stage, behind-the-scenes & video on-demand content van artiesten en makers die exclusieve content vastleggen.
Influencers kunnen cyberpesten tegengaan
Cyberpesten of online pesten is een probleem dat vooral kinderen en jongeren treft. Onderzoekers van de Tilburg University willen sociale media influencers inzetten om cyberpesten tegen te gaan. Influencers hebben het potentieel om succesvol antipestboodschappen te verspreiden onder hun jonge volgers.
‘Threads’ van Meta moet nieuwe concurrent Twitter worden
Naar verluidt lanceert Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook, Instagram en WhatsApp, op 6 juli Threads, een app die moet concurreren met Twitter. Dat blijkt uit een vermelding in de Apple App Store.
[beeldverslag] Merk toont spierballen: Grand opening nieuwe Booking.com HQ
Booking.com viert de officiële opening van haar nieuwe Campus in het centrum van Amsterdam. De nieuwe Campus -met een totale oppervlakte van 65.000 m2 en gelegen aan het einde van het Oosterdokseiland- is nu de thuisbasis van zo'n 6.500 werknemers. MarketingTribune kreeg een voorproefje.
[column] Hoe merken hypergroei kunnen bereiken met no-code en growth marketing
Het is 2023 en 'digitalisering' is niet langer een keuze voor merken, maar een absolute noodzaak. Tel daarbij het tekort aan IT-specialisten op, de groeiende behoefte aan procesautomatisering en de snelheid waarmee bedrijven industrieën ontwrichten en naam maken - en achterblijven is ineens een serieus risico.
[column] Waarom Apple de woorden AI niet gebruikt
Wie goed let op de presentaties van Apple, zoals recent van de nieuwe Vision Pro, valt op dat bepaalde woorden consequent niet gebruikt worden door het merk. Zoals AI en virtual reality. Daar is een marketingstrategische reden voor, toont deze videoblog.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing