Sportmerk Hoka lanceert 'Murmuration'-campagne
Sportmerk Hoka heeft een wereldwijde ‘Murmuration’- (zwerm) campagne gelanceerd. De campagne, die voortbouwt op het vorig jaar gelanceerde merkplatform Fly human fly, wordt verspreid via Hoka’s eigen mediakanalen, OOH en CTV, en via social media als Meta, Snapchat en TikTok.
[Live from Salesforce Connections Chicago] 'Iedereen moet een AI-bedrijf worden'
Op de Salesforce Connections in Chicago staat generatieve AI onvermijdelijk bovenaan de agenda, bemerkt BBP Media gezant Kel Koenen. 'Sterker nog, volgens topvrouw Sarah Franklin moet iedere onderneming een AI-bedrijf worden.'
Mojo's nieuwe website richt de spotlights op hun events
Eventorganisator Mojo heeft Dept een nieuw ‘digitaal podium’ laten ontwikkelen dat de events extra moet belichten. Het bureau zorgde voor strategie, design en development van de hernieuwde website.
[onderzoek] Retailorganisaties zien toename online verkoopplatformen als gevaar voor de sector
De meerderheid (58%) van de (mede)beslissers in retailorganisaties ziet de toename van het aantal online verkoopplatformen zoals Bol.com, Wehkamp en Amazon als gevaar voor de retailsector. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Microsoft Dynamics 365 expert Conclusion MBS onder ruim 250 (mede)beslissers op het gebied van marketing, sales, ICT, inkoop en/of logistiek bij retailorganisaties.
Ahold Delhaize haalt half miljard uit retailmedia
Retailconcern Ahold Delhaize haalt momenteel ongeveer een half miljard euro op aan reclame-inkomsten uit retailmedia, vertelt topman Frans Muller aan persbureau Reuters. Dit zijn de vijf trends in retailmedia.
Clementoni en #spon zetten in op Influencer Marketing
Clementoni, wereldwijd producent van educatief speelgoed en spellen, gaat samenwerken met #spon Influencer Marketing. Tijdens deze samenwerking zet #spon verschillende ambassadeurs in om de diverse producten van Clementoni gedurende het najaar bekendheid te geven.
Buro N11 en B.made bundelen krachten
Buro N11 en B.made starten een intensieve samenwerking en zijn toegetreden tot de nieuw opgerichte N11 Group. Het initiatief om beide bedrijven samen te brengen binnen de N11 Group komt van Erik Hardick (46), die in 2019 eigenaar werd van Buro N11.
Brecht Engels en Nick Koppen naar TikTok agency Flik Flak
Brecht Engels en Nick Koppen versterken per direct het creatieve team van TikTok-startup Flik Flak in Amsterdam. Engels werkte voorheen bij Dorst & Lesser en Koppen bij GoSpooky en Triple Double.
AI genereert pakkend lied voor Amsterdam AI
Middenin Amsterdam, in de prachtige ambtswoning van burgemeester Femke Halsema, werd het samengaan van Smart Health Amsterdam en Amsterdam AI officieel bekrachtigd met een speciaal lied.
Dr. Oetker omarmt pizzacultuur op TikTok
Dr. Oetker Nederland b.v., het merk achter diverse pizzamerken, omarmt samen met social media bureau Dorst & Lesser de opkomende pizzacultuur op TikTok. De samenwerking kwam tot stand na een uitgebreid pitchtraject.
Van Gogh Museum lanceert openbare digitale bestandscatalogus
Op 7 juni 2023 zijn de digitale Van Gogh Museum Collection Catalogues openbaar gemaakt. Na het ontwikkelen van Van Gogh Museum’s digitale identiteit, de Unravel App en hun website, werkte Dept ook mee aan de vandaag gelanceerde digitale catalogi.
Vernieuwde geïntegreerde website NIBC Bank live
Creative branding agency Vengean heeft voor NIBC bank een nieuwe portfoliostrategie, positionering, brand story, logo en visuele identiteit ontwikkeld. De vernieuwde look van de bank wordt inmiddels in diverse on- en offline kanalen toegepast middels signage, fotografie en design.
Tweede Kamer stemt in met verplichte investering streamingdiensten
Grote streamingdiensten die in Nederland actief zijn, moeten 5% van hun Nederlandse jaaromzet investeren in Nederlandse producties. De Tweede Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel van staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media). Dankzij deze investering komt er meer geld voor het maken van Nederlands aanbod.
DPG Media lanceert always-on campagne voor Kiosk.nl
DPG Media lanceert een always-on campagne voor haar platform Kiosk.nl. De campagne is opgezet voor Nederland en België en maakt op een slimme manier gebruik van beschikbare technologie om altijd actuele covers van kranten en tijdschriften in de spots te tonen.
Uitzendbureau Freeday lanceert eerste merkcampagne
Het digitale uitzendbureau Freeday lanceert zijn allereerste merkcampagne. Freeday zet in op op het ontsluiten van menselijk potentieel door gebruik te maken van de kracht van door AI aangedreven digitale medewerkers.
Apple lanceert Vision Pro
Het belangrijkste nieuws van de WWDC 2023 wordt vanavond de lancering van de Apple Vision Pro. Dit is volgens Apple-watchers het eerste grote nieuwe Apple-product sinds de Apple Watch uit 2014.
Digitaal merk Proudies richt zich op de generatie 60+
Met een stijgend aantal mensen dat de leeftijd van 60+ bereikt verandert onze kijk op ouder worden. De nieuwe generatie 60+ is actief, betrokken en leert nog steeds. Hoewel deze groep groot is en groeit, voelt 65% zich niet aangesproken bij de huidige consumenten merken. Het nieuwe platform Proudies richt zich juist op deze groep.
[winkeldiefstal] Action staakt zelfscankassa in sommige filialen
Action haalt in sommige winkels de zelfscankassa weg. De retailketen ontkent dat de actie iets te maken heeft met een toenemend aantal winkeldiefstallen. Intussen rukken compleet personeelsvrije winkels op.
[column] Ik wil ook zo'n omnichannel winkelervaring als Amazon!
Amazon is vooral bekend door online retail, maar loopt inmiddels stevig voorop met een baanbrekende omnichannel strategie. Wat kunnen we daarvan leren? En hoe implementeer je het zelf? Evert Hemelaar, Country Manager Benelux bij Scayle, wijst je de weg.
Mats Brandt treedt af als CEO van Readly, Philip Lindqvist nieuwe CEO
In overleg met de raad van bestuur van het bedrijf legt Mats Brandt zijn functie neer als CEO van Readly International AB (publ), dat door heel Europa digitale abonnementen op tijdschriften en kranten aanbiedt. Philip Lindqvist is aangesteld als de nieuwe CEO van Readly.
[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot
Voor veel webshops is seo een belangrijk kanaal. De eerste activiteit om meer uit seo te halen is doorgaans het toevoegen van seo-content aan productlisterpagina’s, ook wel PLP’s, overzichts- of categoriepagina’s genoemd. Het zijn die pagina’s waarop je door (een deel van) het assortiment kunt scrollen.
Make-upmerk Essence gebruikt Roblox game in Pride-campagne
Make-upmerk Essence lanceert voor het eerst een Roblox-game: Color dare by Essence. In die game is vriendelijkheid een essentieel middel om de wereld te redden. Het beautymerk van moederbedrijf Cosnova brengt het spel in juni uit als onderdeel van de Pride-campagne.
Influencer bureau Content Icons aan de slag voor Unilever
Influencer marketing agency Content Icons gaat aan de slag voor de Unilever merken Lipton Ice Tea en Magnum. Het Ace bureau leidt de ambassadeursprogramma's voor de Nederlandse markt. Het bureau zet de contentstrategie op, denkt mee op creatie en kiest de influencer(s) die het beste past bij de campagne.
Pega lanceert GenAI met 20 nieuwe generative AI-mogelijkheden
Pegasystems, aanbieder van een low-code platform, kondigt Pega GenAI aan. Deze reeks van 20 nieuwe generative AI-gestuurde mogelijkheden wordt geïntegreerd in Pega Infinity ‘23,
Snickers zet YouTube-serie in om GenZ te bereiken
StudioM, EssenceMediacom, Snickers en Talpa Network werken samen in de YouTube-serie Mega Extreem. In de serie daagt Snickers Stefan de Vries en zijn crew uit om opdrachten uit te voeren onder het motto ‘Maybe you just need a Snickers’.
#rekenafmetfraude maakt klanten ABN Amro bewust van kans op fraude
Bijna een kwart (23%) van de Nederlanders maakt geen gebruik van de mogelijkheden die banken bieden om het oplichters moeilijker te maken. Reden voor ABN Amro om met de campagne #rekenafmetfraude aandacht te vragen voor het risico op bankfraude.
[column] Art of positioning 7: Digitale vervuiling
Content is king. Content wordt gezien als één van de belangrijkste marketinginstrumenten in het digitale tijdperk. Content vergroot engagement met het merk, versterkt de relatie met de doelgroep, is een belangrijke tool om niche doelgroepen te bereiken en zou zelfs kostenbesparend zijn vergeleken met dure reclamecampagnes. Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. En dat is het ook.
[column] Onmisbaar
Het was een paar weken geleden en het haalde zelfs het achtuurjournaal. Scotch & Soda failliet. NEE! dacht ik (ik zei het zelfs hardop). Ongelooflijk dat zo’n mooi merk er straks misschien niet meer is.
DOSSIER CONTENTMARKETING 7 vragen aan Rick van Dorst van Canon
Rick van Dorst is al ruim 25 jaar vanuit verschillende marketing- en communicatierollen betrokken bij het maken van content, die varieert van multimediale internationale merkcampagnes tot YouTube-tutorialproducties, zowel aan bureau- als opdrachtgeverzijde.
Van Artificial Intelligence naar Animal Intelligence
Artis lanceert een actie om te laten zien dat de mogelijkheden van AI indrukwekkend zijn, maar dat er in de échte wereld minstens zulke indrukwekkende dingen bestaan. AI krijgt dan ook een nieuwe betekenis: Animal Intelligence.
Online bezoeken Video On Demand diensten blijven groeien
Een jaar na de introductie van de nieuwe VOD-spelers Viaplay en HBO Max is het online gebruik van de Video On Demand diensten gestegen. In totaal bereiken de VOD-diensten online 8 miljoen unieke gebruikers in april 2023 (7.929.000 personen, 52,8%). Dat stelt GfK, dat online- en televisiegedrag bijhoudt.
SAN 2022: ABC'tje voor Kruidvat, Dentsu Creative en Albert Heijn
Na de jureringen in maart en april 2023 zijn de winnaars van de SAN Accenten 2022 op donderdagavond 25 mei tijdens een feestelijke uitreiking in Studio 21 bekroond. In de twaalf reguliere categorieën werden 38 SAN Accenten 2022 uitgereikt. Jordi Hillenga van Scapino werd Next Merkenbouwer en Unmuted NKOTB.
[onderzoek] Waarschuwing bij 'alcoholposts' social media kan alcoholgebruik verminderen
Veel jongeren posten regelmatig foto’s op social media waarop ze met een glas bier of wijn in hun hand staan. Zulke ‘alcoholposts’ kunnen ertoe leiden dat leeftijdsgenoten meer alcohol gaan drinken. Om dat tegen te gaan zou er vóór het posten een waarschuwing moeten verschijnen.
[onderzoek] Vijf jaar AVG: balans tussen compliance en marketing
CEO's en marketing executives uit heel Europa hebben hun ervaringen met privacy compliance gedeeld in de tweede editie van de AVG-survey van Piwik Pro. Vier op de vijf (80%) respondenten zegt dat het mogelijk is om een balans te vinden tussen effectieve marketing en privacy compliance. Dit is bijna 20 procent meer dan in de survey van vorig jaar (63,2%).
DOSSIER AI Nicole Verburg van VodafoneZiggo
De marketing van de toekomst is in 2018 al geland bij VodafoneZiggo in de vorm van Guru, een eigen door data gedreven ‘brein’. Guru valt klanten niet lastig met ongewenste producten en diensten, maar alleen die aanbiedingen die de klant echt wil. Persoonsgebonden marketing optima forma. In gesprek met Nicole Verburg, Director Customer Value Management bij VodafoneZiggo en voorzitter van het Nima-bestuur.
[column] Contentwise
In een wereld met een overload aan content is het verademend als je soms eens kunt relativeren. Altijd maar consumeren, steeds meer weten, geen nieuws kunnen missen, geen innovatie aan je voorbij laten gaan, het is de aloude bekende ratrace waaraan geen einde komt. Zeker niet nu we ook een nieuw vrindje hebben in de vorm van ChatGPT, die content serveert in een astronomisch tempo. Alsof je een warme kroket uit een automaat trekt, net wat u zegt.
‘Het is oké’ van Sor & Tabitha trapt campagne mentale gezondheid jongeren af
In de week van de mentale gezondheid (22 t/m 28 mei 2023) lanceren het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport samen met Sor en Tabitha het nummer ‘Het is oké’. Hiermee trappen zij de nieuwe jongerencampagne ‘Hey, het is oké’ af.
T-Mobile lanceert TikTok campagne om gebarentaal te leren
T-Mobile lanceert een social media activatie op TikTok om Nederland te laten ervaren wat Denk Unlimited betekent. De hoofdrol is weggelegd voor Court (22). Hij is doof, danser en performer. Gebarentaal is zijn moedertaal.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing