Age Huitema van Quatt: 'Taylor Swift is mijn marketingheld'
Age Huitema werkt als Manager Marketing voor de Nederlandse start-up Quatt. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Onze ambitie is om de komende jaren miljoenen huishoudens stap voor stap te verduurzamen. Met de hybride warmtepomp Quatt Hybrid besparen gebruikers op gasverbruik, CO2-uitstoot en energiekosten.’
EasyToys lanceert realityshow The Clitoris Conquest
Retailer in erotische speeltje EasyToys heeft de ‘’The Clitoris Conquest’’ gelanceerd. Drie avontuurlijke koppels strijden tegen elkaar om de top van Mount Clitoris te vinden en een niet-zo-verborgen schat te ontdekken.
Wehkamp lanceert naast nieuwe merkstrategie ook eigen audio-identiteit
In het verlengde van de nieuwe merkstrategie lanceert Wehkamp in samenwerking met Tambr ook een eigen audio-identiteit.
Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's artikelen zijn als goede campagnes, die mogen schuren en iets met je doen'
Dennis van de Sande is Senior Brand Marketeer Pils in de Benelux, waarbij hij onder meer verantwoordelijk is voor de merken Bavaria, Swinckels’ en het Belgische Estaminet. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Carnaval is een belangrijk momentum voor Bavaria.’
Certificaat en register voor influencers om betrouwbaarheid te vergroten
Met de certificering en registratie van influencers willen de brancheverenigingen brancheverenigingen DDMA, BvA en de Stichting Reclame Code de betrouwbaarheid en transparantie van influencers vergroten. Ook moet sluikreclame op deze manier worden voorkomen.
Shortlist SAN Next Merkenbouwer bekend
Na de eerste juryrondes heeft de jury van SAN Next Merkenbouwer uit alle kandidaten er vijf op de shortlist 2023 geplaatst. 6 mei 2024 vindt bij EY Amsterdam de jurering van de vijf gelukkigen plaats. Na hun presentaties en een plenaire discussie wordt er direct gestemd. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de uitreiking van de SAN Accenten 2023 op 30 mei 2024 bij Studio 21 in Hilversum.
DOSSIER MERKENBOUW Marketeers op stelling
Ben je als marketeer niet voor alles een merkbouwer? En hoe laveer je tussen snel salessucces en een stevig merkfundament? Dit eeuwige dilemma hebben we in een stelling gegoten: ‘Snel salessucces sloopt stevig merkfundament’ Of is het eigenlijk helemaal geen dilemma en is het gewoon je werk als markteer en moeten we af van de gedachte dat kortetermijndoelstellingen en langetermijndoelstellingen niet door één deur kunnen?
DOSSIER SOCIAL MEDIA 15 vragen aan TikTok-opperhoofd Bastian Verhulst - 'De dansjes voorbij'
Nog niet eerder gaf TikTok Benelux een interview en dat werd tijd. Immers spreekt het medium tot de verbeelding, is het een mega-hit onder GenZ en -alfa en er zijn er ook wat prangende vragen over deze 'social'. MarketingTribune spreekt opperhoofd Bastian Verhulst.
DOSSIER MERKENBOUW Merk toch hoe kwetsbaar
Een sterk en betrouwbaar merk bouwen is een kwestie van een lange adem hebben en eenmaal sterk en populair blijkt nog geen garantie voor de toekomst. We kennen allemaal de voorbeelden: van McDonald’s tot Adidas en van Google tot Nike.
Jan Beckers van SodaStream Benelux: 'Zie jezelf niet als je doelgroep'
Jan Beckers is marketing director bij SodaStream Benelux. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn guilty pleasure? Joost Klein door de boksen laten knallen met mijn zoontje op de achterbank, een echte Europapa ;) #Netherlands12points’.
[column] Wayfinding in de winkel: Werkt dat met een sociale robot?
Werken sociale robots echt op de winkelvloer? Maken klanten er gebruik van en wat vinden zij van de robot? En hoe kijken winkelmedewerkers tegen de robot aan? Ewout Nas, Tibert Verhagen, Jacqueline Arnoldy, Stephanie van de Sanden (HvA) en Koen Hindriks (VU Amsterdam) zochten het uit.
[RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en 14 andere 'stats'
Ben Davids van Econsultancy publiceert geregeld als expert over retailmedia. Het leek hem een goed idee de hoogtepunten in onderzoek en de relevante analyses van het afgelopen jaar die hij vond te bundelen en op een rij te zetten met duiding. Hier de 15 vondsten.
OrangeValley erkend als 'Great Place to Work' in 2024
OrangeValley kondigt trots aan te zijn erkend als een 'Great Place to Work’, een certificaat van het gelijknamige wereldwijde instituut op het gebied van werkcultuur, werknemerservaring en leiderschapsgedrag.
Gewoon geweldig werk om het goede te doen: Het Act Good Report
Het Act Good Report is een samenwerking tussen Act Responsible en Warc en viert de beste creatieve campagnes op het gebied van sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.
Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
Supermarktketen Plus introduceert een nieuw platform voor plus.nl en de bijbehorende app. Het nieuwe platform bestaat uit een mix van nieuwe technologieën en nieuwe functionaliteiten.
Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine ondernemers bereiken
Odido Business, de B2B-tak van telecomprovider Odido, lanceert deze week haar campagne gericht op ondernemers: ‘Hoe groot je bedrijf ook is, of wordt.’ De campagne moet de merkbekendheid van Odido Business in de B2B-markt versterken.
DOSSIER SOCIAL MEDIA Daniek Spanjers van KitKat
Daniek Spanjers is Marketing Manager Confectionery bij Nestlé en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van KitKat. In gesprek met haar over het merk KitKat op social: ‘Dit jaar ligt de focus op Instagram, maar het is een no brainer dat we TikTok verder moeten ontdekken.’
Videoserie De Impact vraagt aandacht voor de overgang
Vrouwen die in de overgang zijn, kunnen daar veel last van hebben. Espria Ledenvereniging en Zorghulp vragen met de videoserie De Impact daarom aandacht voor dit onderwerp. De aftrap van de serie is in de Week van de Overgang, die start op maandag 8 april 2024.
Energieleveranciers scoren gemiddeld NPS van +39
De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse energieleveranciers is +39. ANWB Energie krijgt de hoogste NPS (+90) en Coolblue Energie de laagste (+3). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een onderzoek van Multiscope onder ruim 6.400 Nederlanders.
KLM zet AI in voor 'reisinspiratie' op platform Ask Atlas
KLM lanceert op 3 april 2024 het platform Ask Atlas, dat (potentiële) reizigers op basis van AI moet helpen met reisinspiratie. Het nieuwe platform van de luchtvaartmaatschappij gaat gefaseerd live in 40 landen en in 12 talen.
Marktplaats: steeds meer Nederlanders kijken anders naar mobiliteit
Marktplaats heeft een nieuwe campagne waarin het de verschuiving in het gebruik van vervoermiddelen aanstipt.
Welkoop opnieuw winnaar Shopping Awards
De beste webwinkels van Nederland zijn bekend. Op donderdagavond 28 maart werden voor de 23ste keer de Shopping Awards uitgereikt. Welkoop won voor het tweede jaar op rij de titel ‘DHL Beste Webwinkel van het Jaar’.
Top-100 Adverteerders 2023: Radio en (D)OOH groeien sterk; tv onder druk
Zoals elk jaar heeft MarketingTribune in samenwerking met mediabedrijf Nielsen in editie 04 het exclusieve overzicht van alle actuele mediabestedingen van de top-100 merken en bedrijven in Nederland.
Nespresso gaat tot op de bodem met Mandy Woelkens
Nespresso en Mandy Woelkens, mediagezicht, lifestyle-icoon en hoofdredacteur van Linda.meiden, hebben een videoserie op YouTube gemaakt over maatschappelijke en actuele topics.
Partnership Herbalife met shorttrackster Xandra Velzeboer
Producent van voedingssupplementen Herbalife gaat een partnership aan met de Nederlandse shorttrackster Xandra Velzeboer. Zij maakte onder meer deel uit van het relay-team dat goud won op de Olympische Spelen van 2022.
CMO Dennis van den Berg (Talpa): 'Onze marketingstrategie is bereik, bereik en bereik'
Nergens is de competitie zo bruut als in tv- en radioland. In gesprek met directeur Marketing Dennis van den Berg van Talpa Network over de concurrentie met RTL, zijn mediakeuze, de uitdagingen als marketeer, de toekomst van het vak en zijn mening over programma’s als VI.
Warc Effective 100 2024: Maatschappelijke vraagstukken scoren
Net als in de Warc Media 100 en de Creative 100 zien we in de Effective 100 veel maatschappelijke vraagstukken terug en ook in dit overzicht stijgt Nederland licht naar plek 41 (in 2023 plek 48). De ranglijsten worden bepaald aan de hand van gewonnen nationale en internationale awards.
Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
Ontwikkelingsorganisatie Simavi en sociale onderneming Earth Water lanceren '100% Seksvrij Water’. Met dit limited edition drankkarton vragen de organisaties aandacht voor de ongemakkelijke waarheid dat vrouwen en meisjes door de wereldwijde watercrisis seksueel geweld ondervinden in landen als Kenia en Bangladesh.
ACM: 'Travel Sustainable programma Booking.com is misleidend'
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de ACm het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline per 25 maart gehaald. De ACM beoordeelde de presentatie van dit programma als misleidend.
Plus start training Veilig op de weg
Plus zegt het -als het gaat om de P van Plaats en distributie- belangrijk te vinden dat bezorgers van online boodschappen veilig en verantwoord aan het verkeer kunnen deelnemen. Hiervoor heeft de retailketen de online training ‘Veilig op de weg voor bezorgers’ ontwikkeld.
[branded content] HEMA optimaliseert vindbaarheid met slimme linkbuildingstrategie
De afgelopen 2,5 jaar heeft HEMA een enorme groei doorgemaakt op het gebied van SEO. HEMA maakt bewust een keuze om inhouse het eigen kanaal te versterken. Op het vlak van linkbuilding versterken de experts van OrangeValley het team. Samen belichten ze de case.
Yune wint pitch tijdens Branded Content Event 2024
Eén van de hoogtepunten van elk Branded Content Event is de pitch, waarbij een echt merk een echte pitch uitschrijft die (soms) voor echt geld wordt uitgevoerd. De pitch van 2023 leidde tot een vruchtbare samenwerking tussen Bever en Mediahuis. Dit jaar won Yune de pitch voor het Nederlandse merk Elho.
Branded Content Event 2024: AI en virtuele influencers ‘gaan het vak opschudden’
De vraag ‘Shaken or stirred’, het thema van het Branded Content Event 2024, is na de eerste twee keynotes nog niet beantwoord. Maar dat AI, virtuele influencers en ‘digitaal’ een enorme impact op het marketingvak en op customer service hebben, staat als een paal boven het al dan niet virtuele water.
Thuiswinkel Markt Monitor: Cross-border bestedingen groeien met name China
Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor € 34,7 miljard online uitgegeven. Dit is een groei van 3% vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1% naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org: ‘Opvallend is de online cross-border groei; deze bestedingen zijn toegenomen met 13% en het aantal aankopen met 17%.’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing