Nom Print Monitor: Lezen krant is multimediale activiteit
- Online
- 24 sep 2013 @ 15:45
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - E-marketing
- 24 sep 2013 @ 15:45
- Redactie Online
Het lezen van de krant op een smartphone is in een jaar tijd gestegen van 11% naar 17% en op de tablet zelfs van 7% naar 15%. Ook pc en laptop blijken nog altijd een populair kanaal voor het dagblad, 36% van de Nederlanders maakt van deze optie gebruik. Dit blijkt uit de recent gepubliceerde Nom Print Monitor.
Het crossmediale karakter van nieuwsmedia heeft duidelijk vorm gekregen, aldus het persbericht, de meerderheid van de nieuwsvolgers benut meer nieuwskanalen naast elkaar.
Gedrukte krant traditioneel sterk
93 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder is lezer van één of meer dagbladmerken. Met een totaalbereik van 12,6 miljoen Nederlanders scoort de gedrukte krant traditioneel sterk. Ruim 8 miljoen lezers doen dat zelfs dagelijks. De computer wordt door 5 miljoen mensen gebruikt om dagbladen te lezen (waarvan 2,3 miljoen dagelijks). De mobiele kanalen maken dus een forse groei door. De smartphone wordt inmiddels door 2,4 miljoen gebruikt om de krant te lezen (waarvan 1,1 miljoen dagelijks) en ruim 2,2 miljoen Nederlanders lezen vandaag de dag de krant via een tablet (waarvan 0,8 miljoen dagelijks).
Reclame verdient de impact van het nieuws
Olaf Croon, directeur Cebuco: ‘Consumenten omarmen het nieuws meer dan ooit. Het nieuws is altijd beschikbaar, op elk denkbaar moment en via elk wenselijk kanaal. Deze selectieve en kwalitatieve “nieuws GRP’s” die de nieuwsmerken leveren zijn ideaal voor adverteerders. Want elke reclameboodschap verdient de impact van het nieuws.’
Nom PrintMonitor
Nom Media heeft op 19 september de Nom Print Monitor 2012-II/2013-I gepubliceerd. Het rapport bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en tijdschriften in de periode juli 2012 tot en met juni 2013. 21.544 Nederlanders van 13 jaar en ouder hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.016.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.
Vanaf 2011 is in het onderzoek ook een aantal vragen opgenomen over het lezen van dagbladen en tijdschriften op digitale platformen; het doel hiervan is om de penetratie van het lezen op die platformen in de tijd te volgen. NOM vraagt in het onderzoek naar het lezen van dagbladen en tijdschriften (op mediumtype niveau) op de computer, smartphone, tablet en e-reader.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing