'Traditionele mediabureaus missen de boot'

'Traditionele mediabureaus missen de boot'
  • Online
  • 19 sep 2013 @ 10:27
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

De meerderheid van succesvolle internetbedrijven kiest een specialistisch bureau of self service-platform voor hun displayreclame, blijkt uit onderzoek van Adatus. Nieuwkomers op de digitale advertentiemarkt streven de reguliere media-inkopers voorbij met nieuwe technologieën en continue innovaties. ‘Traditionele mediabureaus missen de boot als het gaat om de snelle ontwikkelingen’, aldus een reispartij die heeft deelgenomen aan het onderzoek naar het veranderend landschap van mediabureaus.

Het onderzoek - uitgevoerd in samenwerking met de Vrije Universiteit - is gehouden onder 56 van de Thuiswinkel Top 100-bedrijven. Voor dit onderzoek zijn adverteerders uit Travel, Retail en Utility (telecom en energie) op anonieme basis geïnterviewd over de inkoop van hun traditionele en hun display media.

Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de partijen die normaal hun media inkopen bij een traditioneel bureau, een andere oplossing kiezen voor de inkoop van displaycampagnes. Deze ontwikkeling is het sterkst bij Travel, waar slechts 2% van de ondervraagden hun display-inkoop via een traditioneel bureau laat verlopen. Maar ook bij Retail is dit maar 9%. Binnen Utility kiest nog 20% voor een traditioneel bureau voor hun display-inkoop. De voornaamste redenen waarom adverteerders hun traditionele bureau in de steek laten, zijn een gebrek aan kennis (52%) en behoefte aan meer flexibiliteit (30%).

Door de automatisering van digitale media-inkoop en de opkomst van self service-platforms is het steeds eenvoudiger om digitale media-inkoop zelf te organiseren. Gemiddeld gebeurt dit reeds bij 61% van de adverteerders. Ook hier loopt de Travel voorop met 71% van de partijen die hun displayreclames al zelf uitvoeren. Bij Retail is dit 63% en bij Utility nog maar 40%. Als men het nu al niet zelf doet, overwegen veel adverteerders om in de toekomst wel hun display-inkoop zelf te gaan doen. Van alle partijen die voor displaycampagnes nu een bureau (nieuw bureau of traditioneel mediabureau) gebruiken, heeft 48% de voorkeur om dit in de toekomst zelf te gaan doen. Gevraagd naar de motivatie waarom adverteerders zelf hun displaycampagnes uitvoeren, geeft 29% als reden deze kennis zelf in huis te willen hebben en 28% kosten te willen besparen.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken