Community beslist, FBTO voert uit

Community beslist, FBTO voert uit
  • Online
  • 17 okt 2013 @ 10:49
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Onderling.nl, het co-creatieplatform voor verzekeringen van FBTO, heeft inmiddels tweeduizend leden. Op het platform geven Nederlanders hun mening over het uitkeren van claims. Beslist de community dat uitkering gewenst is, dan voert FBTO het advies door. Sinds de oprichting van het platform zijn 114 zaken behandeld. FBTO gaat het platform nu ook inzetten om nieuwe verzekeringsproducten te ontwikkelen.

Sinds de lancering van het platform in april 2011 praten en beslissen de leden van Onderling.nl mee over de cases. Het voordragen van cases gebeurt door leden, klanten van FBTO of door FBTO zelf. Er wordt inspraak gevraagd over zaken die variëren van ‘Kan ik mijn gestolen autosleutels declareren op de autoverzekering?’ tot aan ‘Krijg ik een vergoeding van de schade aan mijn caravan nadat ik er tijdens een storm mee ging rijden?’. Beslist meer dan 60 procent van de leden dat uitkering van een claim alsnog gewenst is, dan gaat FBTO over tot uitkering.

Carolien Bos van FBTO in het persbericht: ‘We leren hier heel veel van en krijgen goed zicht op wat er leeft onder consumenten als het gaat om verzekeren. We hadden bijvoorbeeld verwacht dat na het delen van de cases het publiek ons vaker zou adviseren de voorwaarden aan te passen. Dat is niet gebeurd. Leden begrijpen heel goed dat je niet zomaar alles kan verzekeren en dat aanpassingen van voorwaarden mogelijk gevolgen kunnen hebben voor de premie. De communityleden zijn heel actief en kritisch. Ze wijzen andere consumenten er bijvoorbeeld op als iets duidelijk in de voorwaarden staat en dat uitkeren dus geen optie is.’

Winterbanden nu onderdeel van inboedel
In vijf gevallen leidde de mening van de leden op Onderling.nl tot aanpassing van de voorwaarden van een verzekering. Zo vallen winterbanden van de auto die thuis in de schuur liggen opgeslagen inmiddels onder de inboedelverzekering.

Nieuwe verzekeringsproducten aangereikt door consument
FBTO gaat het platform nu ook inzetten voor de ontwikkeling van nieuwe verzekeringsproducten op het gebied van mobiliteit. Bos: ‘De consument weet als geen ander aan welke producten hij of zij behoefte heeft, dus we nodigen hen graag uit om die ideeën met ons te delen.’ Onderling.nl vraagt iedereen van 14 tot en met 27 oktober ideeën in te sturen voor een nieuw product of dienst op het gebied van autoverzekeringen of mobiliteit. Een jury, die bestaat uit onder andere een verkeerspsycholoog en de geldexpert van de Consumentenbond, stelt een top-5 samen. Op Onderling.nl kan uiteindelijk op het beste idee worden gestemd. Het winnende idee wordt samen met de consument op Onderling.nl verder uitgewerkt en door FBTO ook daadwerkelijk gerealiseerd.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken