Vier generaties verbonden door online shoppen

Vier generaties verbonden door online shoppen
  • Online
  • 1 nov 2013 @ 07:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

Uit een onderzoek naar online gedrag van Nederlanders dat in opdracht van PayPal is uitgevoerd, blijkt dat er grote verschillen zijn binnen internettend Nederland. Als we naar internetgebruik kijken, dan kan de bevolking in vier generaties worden onderverdeeld, waarbij elke generatie op een andere manier met internet omgaat. Wat deze vier generaties gemeen hebben, is dat ze allemaal regelmatig online shoppen. Ze gebruiken hiervoor overigens wel verschillende apparaten en ze doen dit ook vanaf verschillende plekken.

De vier generaties komen voort uit twee generaties die zijn geboren in de digitale wereld of er op jonge leeftijd mee in aanraking kwamen en uit twee generaties die de overstap van analoog naar digitaal heel bewust hebben meegemaakt. \

Digitaal Geboren & Getogen (18-24 jaar)
Jong & Verbonden Volwassenen (25-34 jaar)
Digitaal Geïntegreerd (35-54 jaar)
Silver Surfers (55 jaar en ouder)

Iedere generatie gebruikt het internet voor online shoppen. Wat er wordt gekocht en waar internet verder voor wordt gebruikt, verschilt wel weer per generatie.

Van de jongste generatie winkelt 47% weleens online, ondanks een laag bestedingsvermogen. Kleding, reizen, boeken en concertkaartjes zijn favoriet.
In vergelijking met de andere generaties, gebruikt de jongste groep internet vooral voor sociale relaties en persoonlijke redenen, zoals social networking, live streaming en het downloaden van video en/of muziek.
Zij zijn absoluut geen fan van e-mail in tegenstelling tot alle generaties boven hen, maar ze onderhouden liever contact met vrienden en generatiegenoten door instant messaging, zoals bijvoorbeeld Whatsapp. Binnen de familie zijn zij degene die hier het meest gebruik van maken.

Ook de Jong & Verbonden Volwassenen ook internetgrootverbruikers. Zij lopen iets achter met online activiteiten zoals social networking en online gaming vergeleken met de jongere generatie, maar meer dan welke andere generatie ook besteden ze tijd aan online winkelen. Ook deze generatie winkelt het liefst online voor kleding, reizen, boeken en concertkaartjes, maar in tegenstelling tot de ‘Digitaal Geboren & Getogen’-groep, kopen zij ook veel babyspullen en speelgoed.
Verder gebruiken ze internet voornamelijk voor het regelen van zaken voor de gemeente en de overheid, het zoeken van banen en online daten.

Meer dan de andere generaties kopen de Digitaal Geïntegreerden computers (onderdelen en accessoires) en elektronica online. Ook besteden zij online meer aan schoonheidsproducten.
Er is duidelijk sprake van een generatiekloof tussen deze digitaal geïntegreerde Nederlanders en hun jongere tegenhangers. in tegenstelling tot de jongere generaties wordt internet weinig gebruikt voor ontspanning en entertainment, en juist veel voor e-mail en bankzaken.

Ook de Silver Surfers zijn actieve internetters. Ongeveer de helft heeft weleens iets online gekocht. Zij kopen dan voornamelijk boeken, reizen en kleding. Online spelletjes spelen is erg populair onder deze doelgroep en rond de 50% is actief op sociale netwerken. Nederlandse senioren zijn verder de grootste groep bezoekers van websites van gemeenten en overheid én de grootste groep lezers van informatie over medische condities.

Onderzoeksmethode
In opdracht van PayPal deed IPSOS onderzoek naar het online gedrag van Nederlandse mannen en vrouwen. Het onderzoek vond plaats in maart 2013 onder 799 deelnemers vanaf 18 jaar. De deelnemers aan het onderzoek waren representatief voor de Nederlandse bevolking.


 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken