‘Virals gaan traditionele advertenties en commercials verdringen’
- Online
- 15 okt 2013 @ 08:00
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Virale marketingSocial media
- 15 okt 2013 @ 08:00
- Redactie Online
‘YouTube-video’s verdringen de commercial, maar in Nederland blijft het stil. Steeds meer bedrijven kiezen liever voor een YouTube-video dan voor een commercial. Goedkoop en effectief. Vooral in de Verenigde Staten zijn online video’s populair. In Nederland blijft het aantal commerciële video’s achter’, aldus videomarketingdeskundige Pelpina Trip in een persbericht naar aanleiding van haar nieuwe boek ‘Videomarketing in 60 minuten’ dat morgen verschijnt.
De sociale media-trailer van de nieuwe horrorfilm Carrie was begin oktober met 30 miljoen kijkers een grote hit op YouTube. De traditionele trailer van de film werd in dezelfde periode slechts door een miljoen mensen bekeken.
Klein budget
Nederlandse ondernemingen maken amper gebruik van online video’s. Volgens Trip denkt men dat het te duur is. Professionele video’s zijn volgens haar inderdaad kostbaar, maar ook heel effectief en veel goedkoper dan een tv-commercial, per slot van rekening hoef je niet voor zendtijd te betalen. Bovendien kun je volgens Trip met een klein budget ook al veel bereiken. Trip: ‘Voor minder dan een paar duizend euro heb je al een eenvoudige video van een tot twee minuten.’
Rituals
Winkelketen Rituals maakte in de zomer van 2013 een video over een man op een metrostation die met zijn lach alle andere wachtende mensen aansteekt. De video die was gemaakt om de nieuwe productlijn Laughing Buddha te promoten is inmiddels door meer dan een miljoen mensen bekeken. Trip: ‘De video van Rituals laat zien dat videomarketing ook in Nederland werkt, en dat je er geen Hollywood-budget voor nodig hebt. Maar je hebt wel het lef nodig om sociale media te omarmen.’
Creativiteit
Een van de succesvolste online videocampagnes is de serie ‘Will it blend?’ van blenderproducent Bledtec. Nieuwe blenders werden altijd getest door knikkers en andere objecten te malen. Blendtec-oprichter Tom Dickson vond het een goed idee om deze tests te doen met alledaagse producten en ze online te zetten. Met een budget van slechts honderd dollar presenteerde hij ze op YouTube. Het werd een enorm succes, met honderden miljoenen kijkers en explosief gestegen verkopen voor de producten van Blendtec. Trip: ‘Het voorbeeld van Blendtec laat goed zien dat succesvolle videomarketing begint met authenticiteit en creativiteit, niet met geld.’ Check hier de nieuwste test met een 'blend out' tussen de nieuwste iPhones - niet geschikt voor Apple-fielen met een zwak hart...
Trailer Carrie
Rituals
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing