‘Virals gaan traditionele advertenties en commercials verdringen’

‘Virals gaan traditionele advertenties en commercials verdringen’
  • Online
  • 15 okt 2013 @ 08:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Virale marketingSocial media

‘YouTube-video’s verdringen de commercial, maar in Nederland blijft het stil. Steeds meer bedrijven kiezen liever voor een YouTube-video dan voor een commercial. Goedkoop en effectief. Vooral in de Verenigde Staten zijn online video’s populair. In Nederland blijft het aantal commerciële video’s achter’, aldus videomarketingdeskundige Pelpina Trip in een persbericht naar aanleiding van haar nieuwe boek ‘Videomarketing in 60 minuten’ dat morgen verschijnt.

De sociale media-trailer van de nieuwe horrorfilm Carrie was begin oktober met 30 miljoen kijkers een grote hit op YouTube. De traditionele trailer van de film werd in dezelfde periode slechts door een miljoen mensen bekeken.

Klein budget
Nederlandse ondernemingen maken amper gebruik van online video’s. Volgens Trip denkt men dat het te duur is. Professionele video’s zijn volgens haar inderdaad kostbaar, maar ook heel effectief en veel goedkoper dan een tv-commercial, per slot van rekening hoef je niet voor zendtijd te betalen. Bovendien kun je volgens Trip met een klein budget ook al veel bereiken. Trip: ‘Voor minder dan een paar duizend euro heb je al een eenvoudige video van een tot twee minuten.’

Rituals
Winkelketen Rituals maakte in de zomer van 2013 een video over een man op een metrostation die met zijn lach alle andere wachtende mensen aansteekt. De video die was gemaakt om de nieuwe productlijn Laughing Buddha te promoten is inmiddels door meer dan een miljoen mensen bekeken. Trip: ‘De video van Rituals laat zien dat videomarketing ook in Nederland werkt, en dat je er geen Hollywood-budget voor nodig hebt. Maar je hebt wel het lef nodig om sociale media te omarmen.’

Creativiteit
Een van de succesvolste online videocampagnes is de serie ‘Will it blend?’ van blenderproducent Bledtec. Nieuwe blenders werden altijd getest door knikkers en andere objecten te malen. Blendtec-oprichter Tom Dickson vond het een goed idee om deze tests te doen met alledaagse producten en ze online te zetten. Met een budget van slechts honderd dollar presenteerde hij ze op YouTube. Het werd een enorm succes, met honderden miljoenen kijkers en explosief gestegen verkopen voor de producten van Blendtec. Trip: ‘Het voorbeeld van Blendtec laat goed zien dat succesvolle videomarketing begint met authenticiteit en creativiteit, niet met geld.’ Check hier de nieuwste test met een 'blend out' tussen de nieuwste iPhones - niet geschikt voor Apple-fielen met een zwak hart...
 


Trailer Carrie


Rituals

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken