[infographic] ‘Nederland viert Sint laat dit jaar’

[infographic] ‘Nederland viert Sint laat dit jaar’
  • Online
  • 22 nov 2013 @ 09:22
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

Uit een analyse van meer dan 1 miljoen lootjes die getrokken zijn via Lootjestrekken.nl en verkoopgegevens van webwarenhuis fonq.nl blijkt dat Nederland dit jaar pas massaal feest viert als de Sint het land al weer verlaten heeft. Het afgesproken bedrag voor het surprisecadeau is dit jaar met 2 procent gedaald naar € 18,10.

Uit de analyse blijkt volgens het persbericht ook dat slechts 21 procent feestviert op Pakjesavond zelf. Bijna de helft van de Nederlanders stelt de surpriseavond uit tot het weekend van 6 tot 8 december (46%). Vorig jaar vierde bijna 70 procent van de Nederlanders Sinterklaas op of vóór 5 december. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de weekdag waarop 5 december valt.
Het gemiddelde afgesproken bedrag van € 18,10 voor surprisecadeaus is lager dan vorig jaar. Werd in 2012 juist een stijging van 4 procent geconstateerd ten opzichte van het jaar ervoor, dit jaar is het budget 2 procent gedaald.

‘Hoewel een daling van het budget niet voordelig is voor winkels, biedt het laat vieren van Sinterklaas perspectief. Doordat het dit jaar meer na 5 december wordt gevierd, gaan de sinterklaasverkopen langer door’, aldus Patrick Kerssemakers, ceo van fonq.nl, in het persbericht.

Mobile versus desktop
Tablets en smartphones blijken populair te zijn voor cadeauoriëntatie bij fonq.nl. Bij 41 procent vindt oriëntatie plaats via deze mobiele kanalen. Het doen van daadwerkelijke online aankopen gebeurt daarentegen vooral via de desktop. Ruim driekwart van de Nederlanders bestelt het surprisecadeau vanaf de traditionele computer.


 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken