Tien online trends voor 2014

Tien online trends voor 2014
  • Online
  • 14 nov 2013 @ 08:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Mark de Bruin verzamelde voor Marketingfacts tien trends op het gebied van online marketing en social media. Als bronnen gebruikte hij onder meer socialmediatoday.com en Forbes.com.

Mark de Bruin , werkt sinds 1998 in verschillende Online Marketing functies bij PTT Post, Het Financieele Dagblad en vanaf mei 2011 bij ANWB. Deze expert op het gebied van online marketing deelt tien belangrijke insights op MarketingFacts


1. Twitter onder jeugd populairder dan Facebook
Met 1,18 miljard gebruikers zal Facebook niet verdwijnen, maar toch wordt 2014 het jaar van Twitter.


2. Snapchatmarketing
Snapchat is een netwerk waar berichten na tien seconden verdwijnen. Met de komst van Snapchat Stories - waar verhalen 24 uur bestaan - wordt het voor merken mogelijk het netwerk te gebruiken om de interactie aan te gaan.

3. Eindelijk Google+
Google+ schijnt nu echt het tweede netwerk - derde als je YouTube ook meetelt - van de wereld te zijn. Het cijfer van 540 miljoen actieve gebruikers is alweer van een poosje geleden, maar het is wel duidelijk dat Google het systeem redelijk slim heeft verweven met de rest van zijn producten. Andere groeiversnellende factoren: Hangout en de stijging van het aantal Android-gebruikers die allemaal over een Google-account moeten beschikken.

4. Deeleconomiesites volwassen
AirBnB en Couchsurfing timmeren hard aan de weg.

5. Video, video, video
De statistieken van YouTube zijn bizar. De videosite wordt elke maand bezocht door meer dan één miljard unieke bezoekers. Er wordt elke maand meer dan zes miljard uur aan video bekeken op YouTube: dat is bijna een uur voor elke mens op aarde en twee keer zoveel als vorig jaar. Er wordt elke minuut 100 uur aan video naar YouTube geüpload. In 2013 kwamen daar populaire videodiensten als Vine en Instagram-video bij. In 2014 zal het gebruik van bewegende beelden alleen maar verder toenemen.

6. Contentmarketing belangrijker dan ooit
Een van de belangrijkste methoden om vertrouwen en autoriteit te verkrijgen in 2014 is contentmarketing.

7. Inzet van social media wordt versnipperd Er komen steeds meer sociale netwerken en dat levert voor bedrijven een moeilijke keus op. De trend is wel dat de meest succesvolle inzet van social media vaak visuele uitingen zijn zoals plaatjes, infographics en video.

8. Content MOET mobielvriendelijk zijn
In 2014 is de tijd dat men media consumeert via mobiel groter dan via desktop, aldus eMarketer. Ormlondon.com maakte daar een infographic van.

9. Retargeting
Slechts 2 procent van de bezoekers converteert bij het eerste bezoek en daarom zal retargeting in 2014 gemeengoed worden en zullen nog veel meer adverteerders hun potentiële klanten gaan achtervolgen met aanbiedingen.

10. Zoekmachinemarketing wordt beïnvloed door social
Posities in de zoekmachines worden in 2014 meer en meer beïnvloed door de gedeelde links op social. Als je pagina veel wordt gedeeld, dan is het duidelijk dat er content van waarde staat en dat gaat beloond worden in 2014.

Mark de Bruin is sinds 2007 blogger bij Marketingfacts. Hij werkt sinds 1998 in verschillende online marketing-functies bij PTT Post, Het Financieele Dagblad, 9292ov en vanaf mei 2011 bij ANWB. Daar heeft hij het aandachtsgebied Connected Services: mobile, apps, social media en connected cars. Daarnaast is Mark een van de oprichters van de Social Media Club Utrecht. Lees hier zijn hele blog op Marketingfacts.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken