Twiplomacy: twitterende diplomaten
- Online
- 22 nov 2013 @ 09:00
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Social media
- 22 nov 2013 @ 09:00
- Redactie Online
Burson-Marsteller heeft een nieuwe editie van het ‘Twiplomacy’-onderzoek uitgebracht. Dit keer werd er specifiek naar internationale organisaties en hun leiders op Twitter gekeken. Het onderzoek wijst uit dat alle leidende internationale organisaties een account hebben en de helft van hun leiders ook een actief persoonlijk account hebben op het sociale netwerk.
Begin november 2013 heeft Burson-Marsteller meer dan 223 accounts van 101 internationale organisaties geanalyseerd.
Greenpeace staat op de 7de plaats van meest gevolgde internationale instellingen. Greenpeace was ook de eerste internationale instelling die zich op 4 september 2007 op Twitter begaf. Veel andere organisaties begaven zich pas vanaf 2009 op Twitter. Andere in Nederland gevestigde internationale instellingen, zoals het Internationaal Strafhof, Europol of de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) komen in de top-25 niet voor. Hetzelfde geldt voor Nederlanders die aan het roer staan van internationale instellingen.
De kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties (@UNICEF) is de meest gevolgde internationale organisatie met meer dan twee miljoen volgers. @UNICEF is ook de 2de meest effectieve organisatie na de Europese Organisatie voor Nucleair Onderzoek (@CERN), omdat de tweets van beide organisaties gemiddeld meer dan 100 keer worden geretweet.
‘Het begrijpen van het gebruik en de toepassing van social media is essentieel voor effectieve strategische communicatie’, zegt Burson-Marsteller’s wereldwijde voorzitter en ceo Don Baer in het persbericht.
‘Het onderzoek illustreert hoe organisaties Twitter op een nieuwe manier kunnen gebruiken met het innovatieve gebruik van hashtags, Twitter Q&As en direct messaging-campagnes die een grote impact kunnen hebben ongeacht het aantal volgers’, zegt Jeremy Galbraith, ceo van Burson-Marsteller Europa, Midden Oosten en Afrika. ‘Het is interessant om te zien dat terwijl de helft van de leiders van international organisaties een persoonlijk account heeft, maar een enkeling zelf tweet.’
Andere uitkomsten
• Nabil Elaraby, de secretaris-generaal van de Arabische Liga is de meest gevolgde leider van een internationale organisatie met meer dan 346.000 volgers.
• Christine Lagarde, leider van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en Anders Fogh Rasmussen, secretaris-generaal van de NAVO, staan op de 2de en 3de plaats met ieder meer dan 150.000 volgers.
• De internationale organisaties die zich in 2007 of begin 2008 hebben aangemeld op Twitter staan ook tussen de meest gevolgde internationale organisaties. Vijf van deze organisaties hebben ieder meer dan een miljoen volgers. Namelijk @UNICEF, @UN, het Wereld Economisch Forum (@Davos), het VN Vluchtelingen Agentschap (@Refugees) en het Wereld Natuur Fonds (@WWF). Alle internationale organisaties samen hebben in totaal 18.325.589 volgers.
• Organisaties die gevestigd zijn in Geneve hebben in totaal 6.197.506 volgers. New York komt op de tweede plaats met 5.598.909 volgers van de aldaar gevestigde organisaties.
• Vijftig leiders van internationale organisaties hebben een persoonlijk account dat zij zelf beheren of samen met hun teams. Twitter heeft een cruciale rol gespeeld tijdens de verkiezingen van Roberto Azevêdo, de nieuwe leider van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) die tweet als @WTODGAzevedo. De eerste actie van de nieuwe secretaris-generaal van de VN-Conferentie inzake Handel en Ontwikkeling (UNCTAD), Mukhisa Kituyi’s, was een persoonlijk account aanmaken @UNCTADKituyi.
• Het onderzoek toont aan dat de secretaris-generaal van de Oost-Afrikaanse Gemeenschap de leider is die de meeste gesprekken op Twitter voert van alle internationale organisaties. Meer dan 65% van Richard Sezibera’s tweets zijn @antwoord op andere gebruikers. Al met al zijn internationale organisaties minder spraakzaam dan hun leiders met de opmerkelijke uitzondering van @Eurocontrol, de Europese Organisatie voor Veiligheid van Luchtnavigatie. @Eurocontrol beantwoordt vragen over vertragingen van vluchten sinds in 2010 het luchtverkeer in Europa werd verstoord door de uitbarsting van de Eyjafjallajökull vulkaan in IJsland.
• Het Wereld Economisch Forum (@Davos) en @GlobalFund hebben sinds kort een direct messaging-campagne waarmee zij hun meest invloedrijke volgers op Twitter bereiken om zo hun rapporten en campagnes hoger op de agenda te krijgen. Zij staan ook tussen de enkele accounts die het toestaan dat volgers direct messaging kunnen versturen. Hiermee creëren zij een nieuwe en effectieve manier van tweerichtingsverkeer-communicatie.
Kijk hier voor het volledige onderzoek.
Over Twiplomacy
De gegevens zijn verzameld in november 2013 van accounts van 101 internationale organisaties en hun leiders. Meer dan 50 variabelen zijn gebruikt met behulp van Twitonomy (http://twitonomy.com).
Burson-Marsteller
Burson-Marsteller is opgericht in 1953 en bestaat uit 73 kantoren en 84 aangesloten kantoren. Samen opereren zij in 109 landen, verspreid over zes continenten. Burson-Marsteller is onderdeel van WPP.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing