Aantal smartphones hoger dan aantal computers

Aantal smartphones hoger dan aantal computers
  • Online
  • 16 dec 2013 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekMobileSocial media

Het aantal smartphones en tablets in Nederland blijft stijgen. Voor het eerst zijn er met 8,5 miljoen smartphonebezitters meer mensen die een smartphone bezitten (67%) dan een pc/desktop (65%). Dit blijkt volgens het persbericht uit de resultaten van het onderzoek 'GfK Trends in Digitale Media'. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media. Lees verder voor nog meer uitkomsten van het onderzoek…

Smartphones
Het aantal smartphonebezitters stijgt in een jaar tijd van ruim 7 miljoen naar 8,5 miljoen. De groei van het aantal smartphonebezitters zorgt ervoor dat er voor het eerst meer mensen zijn die een smartphone bezitten (67%) dan een pc/desktop (65%). Vorig jaar waren er nog ruim 1 miljoen pc's meer (67%) dan smartphones (58%). 20% van de smartphonebezitters geeft aan helemaal niet met het toestel te bellen, maar het voornamelijk te gebruiken voor chatten als WhatsApp (67%), mailen (72%) en surfen (78%).

Tablets
Het aantal tabletbezitters stijgt tot bijna 7 miljoen waarmee meer dan de helft (53%) van de Nederlanders in het bezit is van de tablet. Het mediagebruik op de tablet stijgt. Een derde (31%) leest wel eens de krant op een tablet (dec. 2012 was dit 21%), een kwart (24%) kijkt tv op de tablet (dec. 2012 16%) en 1 op de 9 pakt de tablet om naar de radio te luisteren.

Facebook
Facebook blijft met ruim 9 miljoen Nederlanders die een account hebben het grootste social media-kanaal en groeit nog steeds (van 66% december 2012 naar 72% in december 2013). Het gemiddeld aantal bezoeken gaat in een jaar tijd van 20 naar 24 per week.

Twitter
Het aantal Nederlanders met een Twitter-account blijft met 27% stabiel maar het actieve gebruik daalt fors. Het aantal bezoeken gaat van gemiddeld 22 per week (december 2012) naar 13 per week (december 2013). Het aantal twitterberichten is in deze periode gehalveerd van gemiddeld ruim 8 posts per week naar 3,5.

Instagram
Een kleine 10% heeft inmiddels een Instagram-account. De jongeren (13-17 jaar) zijn hier het meest actief: een derde van hen gebruikt inmiddels Instagram.

Video en muziek on demand
Bijna een derde van de Nederlanders gebruikt één of meerdere betaalde video on demand diensten zoals Netflix, Videoland of UPC on demand.
Eén op de tien Nederlanders geeft aan de afgelopen maand gebruik te hebben gemaakt van een streamingsabonnement voor muziek zoals Spotify en Deezer. Niet verrassend is dat jongeren relatief meer gebruik van deze diensten maken. 20% van de jongeren (13-17 jaar) geeft aan de afgelopen maand muziek on demand te hebben geluisterd.

Over het onderzoek
Het onderzoek 'GfK Trends in digitale media' is uitgevoerd door GfK in samenwerking met Cebuco, PMA, Spot, RAB en KVB. De steekproef uit het consumentenpanel bestaat uit 1.008 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.800.000 internetters. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd. Eerdere rapporten zijn verschenen in juni 2011, december 2011, december 2012 en juni 2013. Het totale onderzoeksrapport kost € 995,-.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken