Social media na overlijden

Social media na overlijden
  • Online
  • 2 dec 2013 @ 11:10
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Nuvema Uitvaartverzekering heeft onderzoek gedaan naar het bewustzijn onder Nederlanders over de gevolgen van het overlijden van een dierbare en de consequenties daarvan op het gebied van social media. Daaruit blijkt dat Nederlanders daar nog niet echt over nadenken, meldt het persbericht.

Naast alles wat er sowieso geregeld moet worden na een overlijden, moeten nabestaanden ook ‘iets’ met de online accounts op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn, dit om te voorkomen dat er pijnlijke situaties ontstaan zoals online verjaardagsfelicitaties.

Uit onderzoek blijkt dat 65 procent nog nooit heeft nagedacht over wat er met hun social media-profielen moet gebeuren als men zelf is overleden. Als men dat wel doet, wil ruim de helft alles volledig verwijderd hebben. Hiervoor moeten vooral de nabestaanden opdraaien, want 88 procent heeft zelf nog niks geregeld en men vindt dit met name een taak voor de nabestaanden, aldus het persbericht.

Social Media Testament
In 2011 ontwikkelde Nuvema Uitvaartverzekering het Social Media Testament waarmee kan worden aangeven wat er met de online profielen moet gebeuren na een overlijden. Op basis van het huidige onderzoek is het Social Media Testament verder ontwikkeld en ook beschikbaar als Facebook-app.

Aanpassen en verwijderen door nabestaanden
Voor nabestaanden is het ingewikkeld om de online profielen van overleden personen aan te passen of geheel te verwijderen. Terwijl ruim 62 procent van de respondenten de nabestaande als de meest geschikte persoon ziet om dit te regelen. Daarom heeft Nuvema Uitvaartverzekering een 'Handleiding aanpassen of verwijderen social media van overledene' geschreven. Zo kunnen nabestaanden per sociaal netwerk het profiel wijzigen of verwijderen.

Onderzoeksopzet
In oktober 2013 onderzocht Multiscope in opdracht van Nuvema Uitvaartverzekering onder duizend Nederlandse consumenten of zij hebben nagedacht over hun digitale nalatenschap en wat er met hun online erfenis zou moeten gebeuren. De volledige resultaten en onderzoeksopzet zijn hier te vinden.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken