'Consument eist in 2020 maatwerk van retailer'

'Consument eist in 2020 maatwerk van retailer'
  • Online
  • 16 jan 2014 @ 06:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

Om de consument een rijkgevulde shopbeleving te bieden, gaat het in 2020 meer dan ooit om een naadloze integratie van webwinkel en fysieke winkel. Daarnaast spelen klantkennis en technologie, zoals wearable devices en apps, een steeds grotere rol. Retailers die hier niet tijdig op inspelen, verliezen het van hun concurrenten. Dat zijn de conclusies van de expertgroep Selection van Shopping2020, die vandaag zijn resultaten presenteert. Hiermee legt de consument in 2020 de lat voor de retailer wederom een flink stuk hoger.

Het rapport geeft aanbevelingen aan retailers, zodat ze weten wat ze moeten doen om de steeds kritischere klant in 2020 te bedienen. Door nieuwe digitale ontwikkelingen slim te integreren, zullen fysieke winkeliers een deel van hun marktpositie heroveren op de e-tailer. Klantinformatie moet vaker worden gebruikt en alleen als de informatie op dat moment en die plaats relevant voor de klanten is. Ook moet de retailer iedere klant een unieke klantervaring kunnen bieden en instrumenten aanreiken om zo eenvoudig mogelijk een keuze te maken tussen verschillende producten en diensten.

In 2020 verwacht Jerry Stam, senior managing consultant bij IBM en voorzitter van de expertgroep Selection, dat de consument alleen nog echte omnichannel retailers bezoekt die in staat zijn om in hun fysieke winkels het beste van het web te brengen en omgekeerd. ‘Bij het maken van keuzes eist de shopper gepersonaliseerde, relevante en accurate informatie van de retailer. Daarnaast moeten slimme hulpmiddelen als instore navigatie-apps voor looproutes, wearable devices, interactieve spiegels en het herkennen van klanten de shopper ondersteunen. We zien nu al enkele succesvolle retailers die steeds beter inspelen op de wensen van hun klanten. Ze leggen daarmee de lat voor hun concurrenten voortdurend hoger’, aldus Jerry Stam in het persbericht.

Om direct aan de slag te gaan en de klant niet te verliezen, bevat het rapport hulpmiddelen zoals kernvragen, handvatten, best practices, technologieën en boodschappenlijstjes om retailers te helpen zich voor te bereiden op de te bieden klantervaring van 2020. Het rapport van de expertgroep Selection gebruikt klantprofielen die elk hun eigen klantreis maken om een product of dienst te kopen en beschrijft hoe zo´n klantprofiel in 2020 benaderd zou kunnen worden. Zo leest de zogenaamde ‘Gepassioneerde Shopper’ blogs om de hipste winkels te vinden en komt op deze manier bijvoorbeeld in aanraking met een nieuwe pop-up winkel. Deze winkel biedt op de website onder andere catwalkvideo´s, de mogelijkheid tot het maken van verlanglijstjes en links naar Facebook, Pinterest en andere social media. In de fysieke winkel is onder meer een interactieve spiegel die ook bijpassende accessoires toont.

De expertgroep Selection maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Shopping2020, waaraan zestien brancheorganisaties deelnemen. Shopping2020 heeft als doel een toekomstvisie te creëren over hoe de consument in 2020 shopt. Het gehele rapport van de expertgroep Selection van Shopping2020 is voor iedereen gratis te downloaden via shopping2020.nl.

Voor meer informatie over Shopping2020 klik hier.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken