Shopping2020: ‘Groei e-commerce biedt kansen voor BV Nederland’
- Online
- 20 jan 2014 @ 00:01
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - E-commerce
- 20 jan 2014 @ 00:01
- Redactie Online
De groei van de (online) retail en dienstverlening biedt kansen voor BV Nederland. On- en offline verkoopkanalen versmelten en concurrentie gaat dwars door internationale grenzen heen. In de strijd om de bestedingen van de consument is het zaak dat Nederland een e-commerce-ambitie ontwikkelt. Daarmee komen kennis en talent tot ontwikkeling met de economische groei in en naar Nederland als gevolg.
De groei van de (online) retail en dienstverlening biedt kansen voor BV Nederland. On- en offline verkoopkanalen versmelten en concurrentie gaat dwars door internationale grenzen heen. In de strijd om de bestedingen van de consument is het zaak dat Nederland een e-commerce-ambitie ontwikkelt. Daarmee komen kennis en talent tot ontwikkeling met de economische groei in en naar Nederland als gevolg.
Dat zei Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org en voorzitter van de Commissie van Aanbeveling van Shopping2020, bij de overhandiging van de onderzoeksresultaten van Shopping2020 aan Bertholt Leeftink, Directeur Generaal Bedrijfsleven en Innovatie van het Ministerie van Economische Zaken. De overhandiging vond donderdag 16 januari plaats tijdens de Nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org.
Bevindingen en trends
Belangrijkste bevindingen volgens Shopping2020: in toenemende mate worden de - vaak mobiele - contactmomenten (touchpoints) met de consument doorslaggevend. Hierdoor zal de rol van webwinkels, winkels en dienstverleners nationaal en internationaal veranderen.
Omdat de consument zich on- en offline - thuis, onderweg en in de winkel - oriënteert en producten en diensten koopt, zijn oplossingen nodig om dat aankoopproces een vloeiende (‘seamless’) beleving te laten zijn. Slimme ID-oplossingen zijn dan nodig om klanten en hun voorkeuren overal te kunnen herkennen.
EZ onderstreept het belang onderzoek Shopping2020
Het Ministerie van Economische Zaken onderstreept het belang van de onderzoeksresultaten. Bertholt Leeftink: ‘E-commerce is belangrijk voor onze economie omdat deze sector een enorme groeikracht heeft. In die groei wil het ministerie u graag steunen. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat er nog veel uitdagingen zijn. Het Ministerie van EZ gaat die uitdagingen graag samen met u aan. Zo zorgen we ervoor dat Nederland over enkele jaren koploper in internetverkoop is - en de digitale toegangspoort tot Europa wordt.’
Als voorbeeld van deze samenwerking nodigde Leeftink de aanwezigen uit samen te kijken naar welke thema’s opgepakt kunnen worden tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie in 2016.
Van onderzoek naar actie
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden evolueert Shopping2020 van een onderzoeks- naar een actieprogramma. Volgens Ed Nijpels wordt gedacht aan programma’s op het terrein van het internationale vestigingsklimaat voor e-commerce in Nederland, identificatie voor alle branches die producten en/of diensten verkopen aan consumenten en slim verkopen in nieuwe winkelstraten of via marktplaatsen. Ed Nijpels: ‘De markt moet zelf initiatieven oppakken. De overheid wordt om hulp gevraagd waar dat haar taak is.’
E-commerce-ambitie
Shopping2020 wil Nederlandse winkeliers, dienstverleners en hun branches bedienen om slim te concurreren in Nederland, maar ook binnen Europa en daarbuiten. Projecten die in de komende periode worden uitgewerkt:
- Nederland als e-commerce valley en toegangspoort voor Europa. Nederland zou mondiale e-commerce bedrijven moeten faciliteren om voor Nederlandse ondernemers makkelijk toegang te krijgen tot kennis en talent. Ook een in Nederland op te zetten internationaal accelator-programma voor jonge bedrijven op het gebied van e- en m-commerce past hierbij.
- Winkeliers en verkopers van diensten moeten snel, makkelijk en betrouwbaar consumenten kunnen identificeren. Een brancheoverstijgende e-ID-oplossing is daarvoor wenselijk. De overheid moet het e-ID-stelsel als voorwaarde daarom vroeg in 2015 opleveren.
- Er moeten nieuwe winkelstraten ontstaan die inspelen op het veranderende koopgedrag (producten, diensten, horeca, cultuur) van consumenten. Dit kan niet zonder passend ruimtelijk ordeningsbeleid van gemeenten.
- Via een Dutch Pipeline moeten Nederlandse winkeliers en dienstverleners in staat worden gesteld om via bestaande e-commerce platformen hier en in Europa te verkopen.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- Ed Nijpels
- Shopping2020
- e-commerce
- buitenland
- onderzoek
- Thuiswinkel.org
- retail
- toekomst
- Bertholt Leeftink
- Ministerie van Economische Zaken
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing