[infographic] Smartphonemarkt

[infographic] Smartphonemarkt
  • Online
  • 18 feb 2014 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Mobile

Nederlanders boven de veertig hebben vaker een Samsung-mobieltje en een tablet, terwijl de iPhone vooral populair is onder jongeren tot dertig jaar. Ouderen zijn ook zuiniger op hun smartphone. Ze doen er gemiddeld een jaar langer mee en hebben bijna nooit schade, terwijl zes op de tien Nederlandse jongeren tot twintig jaar hun toestel beschadigen. De meesten door het te laten vallen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.261 Nederlandse smartphonebezitters, dat website Smartphonehoesjes.nl heeft laten uitvoeren. De onderzoekers keken vooral naar de verschillen in gebruik tussen mannen en vrouwen en tussen de verschillende leeftijdscategorieën.

De meeste Nederlanders kopen hun mobieltje via internet (45,2 procent). Slechts een derde gaat nog naar de winkel, al doen vrouwen dat iets meer dan mannen. Die kopen weer vaker online of krijgen hem via hun werk.

Het populairst is de Samsung. Ruim 43,3 procent van de Nederlanders heeft een smartphone van het Koreaanse merk, terwijl de iPhone van Apple het met een marktaandeel van 27,5 procent moet doen.

Van de andere merken voert HTC de ranglijst aan met 9,4 procent en hebben ooit populaire merken als Sony (6 procent), Nokia (4,4 procent) en BlackBerry (1,8 procent) nog maar een klein marktaandeel.

Apple is het populairst bij mensen tussen de 16 en 30 jaar. Van die groep heeft één op de drie een iPhone. De meeste Samsung-gebruikers zijn tussen de 41 en 60 jaar oud. Van hen heeft 47 procent er zo een.

Opmerkelijk is dat ook het bezit van een tablet toeneemt naarmate Nederlanders ouder worden. Van de jongeren tussen de 16 en 20 heeft minder dan de helft (44,4 procent) een tablet. Bij mensen tussen 41 en 50 jaar neemt dat toe tot 68,5 procent en bij 60-plussers is het zelfs 72,4 procent.

Hoewel driekwart van de Nederlanders inmiddels een beschermend hoesje heeft aangeschaft, ontstaat de meeste schade (75 procent) door de smartphone te laten vallen. Mannen hebben vaker schade dan vrouwen (38,2 tegen 36,1 procent). Zij hebben vaker een verbrijzeld scherm dan vrouwen (12,6 tegen 9,3 procent), terwijl vrouwen vaker waterschade hebben dan mannen (7 tegen 4,8 procent).

iPhone-bezitters hebben weer vaker schade dan Samsung-gebruikers (41 tegen 34 procent), bijvoorbeeld een verbrijzeld scherm (37 tegen 28 procent).

Hoe ouder de Nederlander, hoe zuiniger hij of zij is op zijn toestel, zo blijkt uit het onderzoek. Van de groep smartphonegebruikers tussen de 16 en 20 jaar krijgt 60,4 procent schade aan zijn mobiel. Bij de Nederlanders tussen de 21 en 30 jaar is dat al gedaald naar 48,1 procent. Het zuinigst zijn de 60-plussers, van wie slechts 9,7 procent schade krijgt.

‘We zijn online een belangrijke aanbieder van smartphonehoesjes, maar willen door dit soort onderzoeken ook laten zien dat we veel kennis in huis hebben van de telecommarkt. Iets wat volgens ons essentieel is om onze klanten optimaal van dienst te kunnen zijn’, verklaart Marcel Hooft van Smartphonehoesjes.nl de reden voor het gebruikersonderzoek in het persbericht.


 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken