[infographic] Wereldwijd onderzoek naar online shopping

[infographic] Wereldwijd onderzoek naar online shopping
  • Online
  • 13 feb 2014 @ 10:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerceCustomer Journey

comScore heeft samen met UPS een wereldwijd onderzoek gedaan, genaamd ‘UPS Pulse of the Online Shopper’. Het onderzoek laat zien dat online shoppers in Europa en de rest van de wereld meer controle willen over hun verzend- en leveringservaringen. De studie bevat data van 14.000 consumenten die regelmatig online winkelen. Deze consumenten zijn afkomstig uit zes Europese landen (waaronder Nederland), de Verenigde Staten, Canada, Azië, Australië en Mexico.

Volgens het rapport hebben ruim driekwart van de Europese consumenten (76%) goede ervaring met online winkelen. Consumenten uit de Verenigde Staten zijn het meest tevreden over de online winkelervaring (83%) en consumenten uit Azië-Pacific zijn het minst tevreden (50%).

Flexibel leveren en retourneren van online aankopen zijn een van de gebieden waarover consumenten wereldwijd het minst tevreden te zijn. De tevredenheid van Europese consumenten is relatief hoog als het gaat om de volgende twee aspecten: de beschikbaarheid van websites in de lokale of gewenste taal (73%) en de beschikbaarheid van internationale betaal- en verzendopties (63%).

Mobiele en sociale kanalen veranderen de manier waarop we winkelen. De studie toont aan dat het creëren van een mobiele app kan voorkomen dat consumenten gaan vergelijken. Dit geldt voor alle markten en in het bijzonder voor Europa en Mexico. Wereldwijd blijken consumenten verbonden aan social media-kanalen en open te staan voor aanbiedingen van retailers. Iets minder dan de helft van de Europese consumenten ‘liket’ merken van retailers op Facebook (45%). Dit is vooral het geval in Azië (81%) en Mexico (76%). Nog altijd omarmen Europese consumenten omnichannel opties. Het merendeel van de consumenten in Europa en Azië (79%) geeft er de voorkeur aan retailers te bezoeken via mobiele en digitale kanalen, zoals een mobiele telefoon, tablet of pc. Eenderde van de consumenten in Canada en Australië koopt daarentegen het liefst in een fysieke winkel.

In Europa zijn consumenten bereid ongeveer vier dagen te wachten op binnenlandse verzendingen en ongeveer tien dagen op internationale verzendingen die afkomstig zijn van buiten de eigen regio. Canadese consumenten vinden kosten belangrijker dan snelheid. In Azië zijn consumenten minder geduldig en slechts bereid vier dagen te wachten op de levering van hun aankopen.

Een gemakkelijk retourbeleid zorgt dat Europese consumenten een webshop aanbevelen aan anderen en er herhaalaankopen doen. Net als consumenten in andere delen van de wereld, zegt ruim de helft van de Europese consumenten (61%) dat zij meer zouden kopen bij een retailer als deze een gemakkelijk retourbeleid heeft. Bovendien zou 59% een retailer in zo’n geval aanbevelen aan vrienden. De reactie van Mexicaanse consumenten op deze aspecten is zelfs sterker: 73% zegt dat ze vaker bij een retailer zouden kopen en 78% zegt dat ze een retailer zouden aanbevelen als deze een gemakkelijk retourbeleid heeft. Bovendien zegt 57% van de Europese consumenten dat gratis retourneren een belangrijk onderdeel is van een goed retourbeleid. Van alle onderzochte regio’s vinden consumenten uit de Verenigde Staten (65%) en Canada (63%) dit het allerbelangrijkst.

Klik hier voor het onderzoeksrapport.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken