Austin/Texas Calling: Augmented Reality , Netflix en musea online

Austin/Texas Calling: Augmented Reality , Netflix en musea online
  • Online
  • 10 mrt 2014 @ 11:55
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • InteractieMuziekSocial media

Anne Marie Hazenberg en Anita Lussenburg van NewMediaBrains verslaan op geheel eigen wijze het 5 daagse SXSW congres in Austin Texas. Dé laatste trends & ontwikkelingen op het gebied van online, interactive en social media. D.A. Wallach, een grote naam in de muziekindustrie, de eerste artiest die Facebook gebruikte en een van de meest gevolgde namen op Twitter, leidde het panel over Augmented Reality (4D) tijdens #SXSW.

Volgens de deelnemers aan het panel, Brian Mullins (founder en CEO van Daiqri), Nick Lippman en Katerina Markov beiden nauw betrokken als managers bij de branding van artiesten als Lady Gaga, hip-hop DJ’s in Florida en songwriters en acteurs in California, staat Augmented Reality (AR) of 4D aan het begin van een ontwikkeling met vele mogelijkheden.

Extra dimensie voor je verhaal
AR geeft o.a. artiesten maar ook bedrijven de kans om hun verhaal geheel anders te vertellen en extra dimensies aan het verhaal toe te voegen. De eerste ervaringen in campagnes voor artiesten zijn positief. ‘AR biedt een unieke ‘experience’ met als bijkomend voordeel dat achter één geprint beeld verschillende content beschikbaar kan zijn. Dat biedt steeds een andere beleving voor de fan van een artiest. En de artiest kan via AR een persoonlijke, unieke beleving met de fan opbouwen,’ aldus Nick Lippman.
De panelleden waren het er overigens over eens dat de ontwikkeling van wearables een positieve stimulans op het gebruik van AR gaat hebben. Met wearable devices zoals Google Glass wordt het nog intuïtiever om die extra dimensie van AR te kunnen beleven.

Niet kostbaar of ingewikkeld
Is het nu kostbaar of ingewikkeld om met Augmented Reality aan de gang te gaan? Volgens Brian Mullins niet. Met Daqri 4D studio kun je gratis al aan de slag, zijn er tal van plugins beschikbaar en is de Creative Suite 4D Studio alleszins redelijk geprijsd. Bij NewMediaBrains hebben we al tal van goede ervaringen met onze AR leverancier van eigen bodem Layar.
@AMH010 en @AnitaLussenburg zien uitstekende mogelijkheden met Augmented Reality. Je moet zelf zorgen voor de creativiteit, de technologie is inmiddels binnen handbereik. We helpen je graag op weg…
 

Hoe Hollywood & Silicon Valley versmelten
De eer was maandag 10 maart aan Randi Zuckerberg, de zus van Mark Zuckerberg en voormalige CMO van Facebook, om de wereldberoemde filmproducent Dana Brunetti te interviewen op de 3e dag van #SXSW. @AMH010 en @AnitaLussenburg gingen voor #SXSW010 luisteren hoe de toekomst van Hollywood, Silicon Valley en de TV er volgens deze deskundigen uitziet.
Het was geen verrassing dat juist Randi Zuckerberg voor dit interview gekozen werd. Volgens Randi is Brunetti de mentor van de familie Zuckerberg en is de familie Dana Brunetti dankbaar voor de Golden Globes die de film The Social Network heeft gekregen. Randi Zuckerberg was goed voorbereid op haar interview en nam de volle zaal mee langs alle ontwikkelingen die er binnen de film- en televisiewereld en online plaatsvinden.

TV verandert
Daarbij werd, zoals te verwachten voor een grotendeels Amerikaans publiek, uitgebreid stilgestaan bij het grote succes dat Brunetti samen met Kevin Spacey en David Fincher boekte met de serie House of Cards. Deze serie is volgens kenners de doorbraak in een nieuwe manier van televisie produceren. De aanbieder van on-demand streaming media, Netflix, heeft de Tv-serie vorig jaar namelijk met alle 13 afleveringen in één keer aangeboden en niet zoals gebruikelijk elke dag of elke week een aflevering. Het kijkgedrag voor Netflix producties wordt weliswaar niet gemeten via de standaard Nielsen kijkcijfers en is nooit gepubliceerd, toch is het gezien alle reacties overduidelijk een groot succes.
Netflix is sinds september 2013 ook in Nederland beschikbaar via de website en via apps op Smart Tv’s, blue-rayspelers, gameconsoles, smartphones en tablets. Ook het succesvolle House of Cards is sinds Valentijnsdag 2014 in Nederland te zien. Van de hype die het in de Verenigde Staten is geworden is in Nederland nog geen sprake. Toch denkt Brunetti dat binnen 5 jaar alle distributie van content online plaatsvindt en dat de bestaande netwerken zich daarop moeten bezinnen.

Inzet van Social Media
Dana Brunetti is een gepassioneerd gebruiker van social media. Hij kiest z’n projecten met zorg uit en produceert alleen zoals hij zelf en z’n kijkers het willen zien. Daarom volgt hij alle online reacties met aandacht. De vraag ‘wat vinden mijn kijkers ervan’ staat ook centraal bij de productie van ‘50 shades of Grey’ waar Brunetti nu mee bezig is.
De acteurs en crew van de producties van Brunetti worden contractueel gehouden aan afspraken over het gebruik van social media om te voorkomen dat er niets voortijdig uitlekt. Tegelijk is Brunetti een groot voorstander van social media. Hij is zelf erg actief en onderhoudt contact met z’n aanhangers en tegenstanders. Iedere acteur moet volgens Brunetti z’n eigen pers doen en is zelf verantwoordelijk voor z’n eigen branding. Het gebeurt ook vaak genoeg dat hij door social media op het spoor komt van goede nieuwe acteurs.
Hij ziet social media ook als een goede tool om films te lanceren. Het is heel gebruikelijk om trailers van films online te publiceren, in veel gevallen worden de trailers viraal razendsnel verspreid.

Technologische ontwikkelingen
Mobiel ziet Brunetti als een belangrijke trend. Mensen gaan content bekijken via alles wat een scherm heeft. In toenemende mate wordt gebruik gemaakt van een 2e scherm, bijvoorbeeld een smartphone of tablet waarop tijdens het de aflevering van een programma achtergrond informatie geraadpleegd wordt.
Ook zullen er volgens Brunetti in de toekomst creatieve oplossingen komen voor de dialoog die (bijv. via Twitter en Facebook) nu vaak in tekst in het programma binnen komen. ‘Nu wordt er vaak over de schouder gefilmd, dat kan vast aantrekkelijker!’


Het museum online
Vier social dames hebben ons vandaag verteld wat mogelijkheden van social media voor bijv. musea zijn. Kathryn Jaller (@jewmuseum) van het Contempory Jewish Museum, Jennifer Yin (@yinsanity) van het Asian Art Museum, Willa Koerner (@willak SanFranciso) van het Museum of Modern Art en Saraj Baily Hogarty (@sbhogarty) van het Fine Arts Musuem of San Francisco (@sfmoma) deelden succesvolle campagnes en initiatieven met ons waarmee zij met hun museum succes hadden.
Het gebruik van social media binnen de museumwereld is niet zo vanzelfsprekend als in andere branches. Musea hebben vaak een wat traag en stoffig imago. Door goed gebruik te maken van social media kan dat imago zeker sneller en meer trendy worden. De vier dames zien het gebruik van social media als een uitstekend middel om:
• Het publiek te betrekken bij de collectie of tentoonstelling
• Het verschil tussen meesterwerken en rommel te ontdekken en tonen
• Op meerdere plekken te communiceren
• De kunst en activiteiten van het museum (content) te activeren door ze context te bieden (achter de schermen, etc.)
• Content is er voldoende in de meeste musea, in de vaste collectie of in de wisselende tentoonstellingen. Over de kunstenaars, de stromingen, etc.


Het is zaak om de mensen erbij te betrekken en als museum de conversatie te registreren. Een mooi voorbeeld kwam van het Asian Art Museum waar ter gelegenheid van de tentoonstelling over TerraCotta legers een guerrillacampagne met als thema de Lost Warrior is gevoerd.
Het San Francisco Museum of Modern Arts is erg actief op Social Media met >100k likes op FaceBook en >435k volgers op twitter met een kloutscore van 80. SFMoMa maakte eind januari bijvoorbeeld slim gebruik van de tweet van niemand minder dan Michelle Obama.
En leuk om te horen was dat met beperkte middelen en resources en door samen te werken met alle medewerkers maar ook de kunstenaars en het publiek geweldige resultaten te behalen zijn!
 



Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken