ABN Amro: ‘LinkedIn niet langer een onderbelicht pareltje’

ABN Amro: ‘LinkedIn niet langer een onderbelicht pareltje’
  • Online
  • 11 mrt 2014 @ 09:13
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Steeds meer Nederlandse bedrijven gebruiken LinkedIn als contentplatform. Zo blijkt althans uit de tweede editie van de ‘LinkedIn Monitor’ van Second Degree. En dat komt goed uit want een ruime meerderheid van de leden gebruikt LinkedIn namelijk om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen in zijn branche of vakgebied en maar liefst 88 procent geeft aan geïnteresseerd te zijn in content via company pages.

Uit de eerste editie van de Nederlandse LinkedIn Monitor bleek vooral dat veel Nederlandse merken LinkedIn nog niet of nauwelijks inzetten in hun marketingstrategie. ‘Dat is inmiddels wel verleden tijd’, aldus Martine Meijburg, managing partner van Second Degree. ‘Sinds de vorige monitor kwamen er 10.000 Nederlandse company pages bij. En ABN Amro bereikte als eerste Nederlandse bedrijf de mijlpaal van 100.000 volgers.’ Een aantal merken maakte bovendien een inhaalslag. Zo zag Microsoft Nederland het aantal volgers met 654% (+10.536 volgers) stijgen; ANWB maakte een groei door van 94% (+4.808 volgers).

In de tweede Monitor staan drie top-10-lijstjes van Nederlandse bedrijven. Eén op basis van het aantal volgers (de grootste company page), een op basis van absolute groei en tot slot een op basis van groeipercentage. Bovenaan in de eerste prijkt ABN Amro, de bank is nog steeds ‘de grootste’ met 100.000+ volgers. Het bereik van de Rabobank is ook enorm gegroeid, op basis van absolute groei (+22.400) is Rabobank ABN AMRO zelfs voorbijgestreefd.

Microsoft Nederland is met 645% de snelste stijger. Stéphan Lam, digital manager van Microsoft Nederland: ‘Wij zijn planmatig aan de slag gegaan met onze lokale company page, waardoor we nu gericht content aanbieden, het aantal volgers is gegroeid en Microsoft Nederland beter zichtbaar is op de zakelijke markt.’

Bij ‘nummer 1’ ABN Amro is LinkedIn al langere tijd top of mind. Jeroen van de Ven, social media manager ABN Amro: ‘LinkedIn was ook bij ons een onderbelicht pareltje. Inmiddels wordt de company page door verschillende bedrijfsonderdelen gebruikt. Dat vraagt om hele specifieke en relevante content en targeting. Een bericht van de recruitmentafdeling heeft een heel andere tone of voice dan een bericht van de afdeling zakelijke markt.’ Het mediabudget voor LinkedIn van ABN AMRO is sinds vorig jaar flink toegenomen en in 2014 zet de bank in op 140.000 followers.

Het plaatsen van relevante en kwalitatief hoogwaardige content levert een bijdrage in het vergroten van het volgersbestand. En in die content ligt volgens Meijburg nu precies de uitdaging en kans voor Nederlandse merken. ‘Relevante en specifieke content en goed contentmanagement zijn key op LinkedIn. Leden zijn gericht op zoek naar kennis, ervaringen en ontwikkelingen in hun branche of vakgebied. Uit de Monitor blijkt echter dat slechts 30% regelmatig relevante content plaatst en maar 27% zorgt voor een goede mix van standaard updates, polls, video’s en slideshares. Bovendien is er te weinig dialoog met de klant naar aanleiding van de content.’ 79% van de Nederlandse company pages blijft daarom ‘steken’ op vijftig of minder volgers.

‘LinkedIn is misschien niet altijd “cool”, maar wel leidend in het onderhouden van je zakelijke netwerk en het delen van kennis, (business) trends en ontwikkelingen’, aldus Meijburg. Bij ABN Amro zijn ze daar al van overtuigd; de bank gaat in 2014 zelfs een stapje verder. Jeroen van de Ven: ‘De mening van een klant wordt niet alleen gevormd door de producten en diensten of het beeld van de organisatie. Ook het personeel draagt bij aan onze reputatie. We besteden in 2014 daarom extra aandacht aan de medewerkersprofielen. Onze medewerkers worden de nieuwe influencers op LinkedIn.’

Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions LinkedIn Benelux: ‘Door toenemend gebruik van social media realiseren steeds meer bedrijven zich dat een groot deel van de aankoopbeslissing zich voltrekt buiten hun gezichtsveld. Klanten vormen zich een mening over de reputatie van een onderneming, hun personeel en de producten en diensten die ze aanbieden via diverse kanalen. Om die reden is contentmarketing een belangrijk speerpunt geworden en is LinkedIn hét platform om binnen een professionele context de doelgroep effectief te bereiken, inspireren en beïnvloeden.’

Boy Sleddering, social media manager Rabobank: ‘LinkedIn is voor ons al enige tijd een van de belangrijkste social media-kanalen en is in 2013 nog belangrijker geworden. Wij kunnen heel gericht specifiek publiek aanspreken en hebben daar ook onze content op aangepast. Naast de gebruikelijke recruitmentactiviteiten richten we ons ook op ondernemers en eigen medewerkers. Als bank zijn wij sterk lokaal geworteld in de vele fysieke netwerken en zijn wij daar waar onze klanten zijn. Via LinkedIn worden we samen met klanten ook steeds actiever in digitale netwerken.’

Stéphan Lam, digital manager Microsoft Nederland: ‘Microsoft Nederland is goed vertegenwoordigd op Twitter en heeft een duidelijke aanwezigheid met Windows op Facebook. Voor de zakelijke markt zetten we geruime tijd LinkedIn-groepen in, om bijvoorbeeld met onze partners in gesprek te zijn. Met een planmatige aanpak van de lokale LinkedIn Company Page is Microsoft Nederland nu nog sterker aanwezig voor de zakelijke markt. De Company Page stelt ons in staat de juiste content op bij de juiste doelgroep te krijgen. Een mooie kans, omdat LinkedIn-gebruikers zich met een zakelijke mindset op dit kanaal begeven.’

Paul van Haastert, social media marketeer ANWB: ‘Linkedin was altijd een beetje het vergeten kindje binnen social media. Dat hebben we eind vorig jaar proberen recht te trekken. En met succes. Inmiddels in LinkedIn voor de ANWB een belangrijke derde pijler onder de social media-strategie. We zien momenteel zelfs dat Linkedin een groter organische bereik heeft dan bijvoorbeeld Facebook. In 2014 zijn de speerpunten vooral gericht op HR en employer branding. Vooral binnen recruitment zullen we als organisatie zwaarder leunen op onze aanwezigheid op LinkedIn. Maar ook de rol in corporate communicatie en communicatie richting de zakelijke markt mag komend jaar zeker niet onderschat worden.’

Over Second Degree
Second Degree richt zich 100 procent op LinkedIn-marketing en helpt merken om sterke en betekenisvolle relaties te ontwikkelen met professionals op LinkedIn. Het bureau werkt onder meer voor Philips, Microsoft en de ANWB.

Foto: Alexander Supertramp/Shutterstock.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken