Online Betaal Congres: Webwinkels dringen aan op snelle invoering e-mandate

Online Betaal Congres: Webwinkels dringen aan op snelle invoering e-mandate
  • Online
  • 4 mrt 2014 @ 11:43
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Online betalen

Vanaf 1 augustus 2014 worden alle eurobetalingen in Europa gestandaardiseerd binnen de Single Euro Payments Area (Sepa). Nederland heeft geen prioriteit gegeven aan een directe invoering van een Sepa e-mandate.

‘Een gemiste kans, want het doel van Sepa is onder andere het vergemakkelijken van crossborderbetalingen. Doordat de elektronische handtekening c.q. mandaat nog niet is ingevoerd, belemmert dit de webwinkeliers in het zakendoen’, aldus Paul Alfing, beleidsadviseur Betalingsverkeer bij Thuiswinkel.org, tijdens de presentatie van de jaarlijkse position paper Online Betalen in Nederland.

Als gevolg van de migratie naar Sepa wordt het nationale incassoproduct vervangen door de Europese Sepa Direct Debit (SDD). Omdat er daardoor geen goede Nederlandse incassomogelijkheden meer zijn, ziet Thuiswinkel.org graag dat de elektronische variant van de handtekening, het e-mandate, snel wordt gerealiseerd om de efficiëntie van het incassoproduct te vergroten. Het e-mandate dient dezelfde status en bewijskracht te krijgen als een papieren, getekend mandaat.

Realisatie bespoedigen met iDeal
Thuiswinkel.org stelt voor dat er een accreditatie wordt opgezet voor het e-mandate, zodat er ruimte blijft bestaan voor verschillende oplossingen vanuit de markt. ‘Om de realisatie te versnellen en aan te sluiten op de beleving van consumenten, is het effectiever om gebruik te maken van bestaande specificaties, mechanismen en systemen. Een uitbereiding op iDeal is hiervoor de aangewezen optie’, aldus Alfing. De inrichting van e-mandates zal er dan als volgt uitzien:

• een verzoek tot het afgeven van een e-mandate dient ten minste voorzien te zijn van de identiteit van de incassant en de machtiging;
• de consument kan dit verzoek koppelen aan een specifieke rekening (iban);
• en het is aan de individuele debetbank om te bepalen op welke wijze hij de authenticiteit van de klant vaststelt.

Online betalen in Nederland in 2014
De bovengenoemde voorstellen maken deel uit van de position paper ‘Online betalen in Nederland 2014’ die Paul Alfing vandaag presenteerde tijdens het 9de Online Betaal Congres in Utrecht. De belangenvereniging voor webwinkeliers komt in de position paper met een tiental aanbevelingen. Zo pleit de vereniging onder meer voor de introductie van one-click-buy oplossingen. Marktpartijen moeten producten introduceren die alle diensten - identificatie, betalen en adresgegevens - in één kunnen aanbieden. Bovendien vindt Thuiswinkel.org het belangrijk om iDeal te verbreden door functionaliteiten zoals nieuwe betaalmomenten toe te voegen en te zorgen dat iDeal volledig mobiel toegepast kan worden. Daarnaast moet de ontkoppeling tussen internetbankieren en iDeal versneld worden om de niet-beschikbaarheid van iDeal te minimaliseren. Tenslotte wil Thuiswinkel.org in 2014 komen tot een convenant met Payment Service Providers (PSP’s). Paul Alfing: ‘Over het algemeen zijn de ervaringen zeker positief, maar omdat ervaringen van consumenten en webwinkels met PSP’s cruciaal zijn voor het vertrouwen in deze sector, willen wij graag komen tot een convenant over dienstverlening en kwaliteit in algemene zin.’

Download hier de position paper Online Betalen in Nederland 2014.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken