Tien interessante onderzoeken van afgelopen week

Tien interessante onderzoeken van afgelopen week
  • Online
  • 5 mrt 2014 @ 08:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • MobileM-commerce

Danny Oosterveer van Marketingfacts heeft ze weer op een rijtje gezet voor u: de tien meest interessante onderzoeken van afgelopen week. Deze week onder andere een onderzoek van McKinsey onder B2B-marketeers, een rapport over intern social media-gebruik, onderzoek naar het smartphonegebruik van de welvarende medemens en een uitgebreid internationaal usability-onderzoek waarbij reiswebsites worden vergeleken.

Weg met de scheiding tussen marketing en sales in B2B
Er is iets vreemds aan de hand met de manier waarop we gewend zijn marketing en communicatie te bedrijven in grote B2B-organisaties. Het één-op-ééncontact met een verkoopadviseur heeft nog steeds de grootste invloed op inkoopbeslissingen, blijkt weer uit recent onderzoek van McKinsey onder meer dan 700 global executives. En dus zou je zeggen dat we als marketing- en communicatieprofessionals alles in het werk stellen om die persoonlijke relaties te helpen versterken. Maar de werkelijkheid is vaak nog anders. Een veel groter deel van de dag zijn we met elkaar in gesprek over marktsegmenten, merkwaarden en de nieuwste corporate campagnes. Een muur scheidt ons van de salesafdeling. En van de klant. Terwijl we als verkopers en marketeers hetzelfde einddoel nastreven: business genereren. En terwijl die business uiteindelijk tot stand komt in gesprek met een klant. Daarom pleit ik voor een versmelting van marketing en sales. Met de klant als gezamenlijke focus.

Lees verder

Handleiding voor het kiezen van een Content Management Systeem #adv
Een goed web CMS is goud waard. Het is daarom belangrijk dat je er 1 selecteert die bij jouw organisatie aansluit. Maar hoe word je wijs uit de zee aan content management systemen dat tegenwoordig beschikbaar is. In deze handleiding wordt een aantal opties voor web content management besproken en wordt stilgestaan bij de afwegingen die komen kijken bij het selecteren van een CMS.

Lees verder

Interne social media: veel enthousiasme, ruimte voor professionalisering
Ze zijn minder zichtbaar dan hun externe broertjes en zusjes, maar daarom niet minder cruciaal voor veel bedrijven: interne social media. Een flink aantal organisaties heeft er de afgelopen jaren behoorlijk op ingezet. Dat heeft geleid tot de nodige succesverhalen - die wel zichtbaar worden gemaakt. Maar zijn die geluiden terecht? De geluiden uit de praktijk blijken vaak een stuk minder ronkend en harde resultaten blijven in veel gevallen uit. Dus hoe zit het nou echt? Dat vroegen de mensen van Evolve, dat organisaties helpt bij de inzet van interne social media, zich ook af. Tijd dus voor een nieuw jaarlijks onderzoek naar de stand van zaken, waarvan de eerste editie vandaag is gepresenteerd.

Lees verder

Driving brand and vehicle consideration online
Automotive campagnes op Facebook zorgen niet alleen voor meer brand awareness maar verminderen ook de interesse in concurrenten. Onderzoek naar vijf grote campagnes toont aan dat Facebook-advertenties voor een stijging in brand site visits van 37 procent zorgen, evenals een stijging in brand page visits van 17 procent.

Lees verder

Affluent connection
In dit onderzoek heeft BBC World het smartphonegebruik van welvarende consumenten onderzocht. Het onderzoek stelt vast dat het aantal welvarende mensen dat het liefst de telefoon gebruikt om nieuws te lezen jaarlijks met 15 procent groeit. Voor de desktopcomputer bedraagt dit percentage 17 procent. Van de respondenten gebruikt 39 procent minstens één keer per uur internet op de smartphone.

Lees verder

Millennials & Social media: smart facts over smartphones, apps & m-commerce
Wist je dat gemiddeld 60% van de GenYers een smartphone heeft? De andere 40% zegt vooral dat hun huidige telefoon het nog prima doet, dat een smartphone kopen te duur is of dat ze er eenvoudigweg geen nodig hebben. In deel 4 van de infographicreeks Millennials & Social Media wordt er ingezoomd op het gebruik van de smartphone van GenYers. In welke landen wordt dagelijks het meest gesurft op het internet via een smartphone? Of welke zijn de favoriete mobiele diensten en apps van de Millennials?

Lees verder

The value of our digital identity
Dit rapport gaat over het concept van de digitale identiteit: de som van alle beschikbare digitale informatie over een individu. Het rapport kwantificeert de huidige en potentiële economische waarde van de digitale identiteit; zowel de economische waarde als de waarde die consumenten aan hun data toeschrijven.

Lees verder

Mobile Benchmark Study: online booking behaviour
In dit onderzoek wordt ingezoomd op online boeken door de gebruiksvriendelijkheid en het aankoopproces van reiswebsites te vergelijken. Het onderzoekt stelt vast dat er drie barrières zijn voor gebruikers om mobiel een reis te boeken (die ervoor zorgen dat men liever met de pc boekte).

Lees verder

Deel je rijk - Relevante trends voor overheidscommunicatie
‘Privacy is achterhaald’, ‘elke burger is journalist’ en ‘de netwerksamenleving’. Dit rapport, gepubliceerd door het ministerie van Algemene zaken, benoemt 37 belangrijke trends voor overheidscommunicatie.

Lees verder

Hoe snel is realtime marketing?
In Econsultancy’s 'Real-Time Marketing Survey Report' zegt meer dan 80 procent van de ondervraagden dat realtime marketing voor hen inhoudt dat het antwoord binnen 2 minuten dient te volgen.

Lees verder

Profiel Danny Oosterveer

Artikel Marketingfacts

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken