Ed Nijpels wil meer online ambitie in Nederland

Ed Nijpels wil meer online ambitie in Nederland
  • Online
  • 18 apr 2014 @ 10:02
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebwinkelE-commerce

Online voorop lopen doet volgens Ed Nijpels de B2C omzet stijgen van 120 miljard naar 150 miljard euro in 2020. ‘Willen we de boot niet missen op het gebied van e-commerce dan moet Nederland e-Ambitie tonen. We moeten met negen concrete actieplannen deze e-Ambitie realiseren’, zegt Nijpels als voorzitter van het Comité van Aanbeveling van Shopping2020.

De actieplannen komen voort uit de synthese van het onderzoeksprogramma Shopping2020, waarin nauw werd samengewerkt met het adviesbureau McKinsey & Company. Het afgelopen jaar werkten 18 branche- en belangenverenigingen, 460 experts en 6 gerenommeerde kennispartners mee, onderverdeeld in 19 expertgroepen. Nijpels: ‘Het moet óók onze ambitie zijn de verkopen van Nederlandse bedrijven, actief over de grens aan buitenlandse consumenten, met zo’n 10 miljard euro significant te laten stijgen. Dit zal in 2020 leiden tot een stijging van het bnp van 2,3 miljard euro.

Voorop lopen
Het doel van Shopping2020 is het creëren van een toekomstvisie over hoe de consument in 2020 shopt naar producten en diensten. Shopping2020 is een initiatief van belangenvereniging Thuiswinkel.org. Uit de synthese blijkt onder meer dat Nederland voorop moet lopen om wereldwijd mee te blijven doen. Door de verschuiving naar een mondiale markt zal de concurrentie, maar ook het marktpotentieel fors toenemen. Het verschil tussen on- en offline zal verdwijnen en kanalen zullen meer naar elkaar toe bewegen. Een optimale klantervaring is hierbij van groot belang.

Er zijn vier strategieën uitgewerkt, waar in negen acties zijn opgenomen:

1. Naadloze klantbeleving creëren
Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020, licht toe: ‘Met name Amerikaanse partijen als Apple en Amazon zijn briljant in het creëren van een naadloze online & offline klantbeleving. Middels de actieprogramma’s E-ID en 1-klik-aankoop willen we dezelfde infrastructuur voor het Nederlandse bedrijfsleven creëren als waarover deze Amerikaanse grootmachten al jaren beschikken. Maar ook de winkelstraat moet op de schop in nauwe samenwerking met brancheverenigingen en gemeentes via het actieprogramma De Nieuwe Winkelstraat.’

2. Nederland als e-Vestigingsland positioneren
Steeds meer ondernemers en technologiebedrijven uit Azië en Amerika overwegen een sprong naar de Europese markt. In samenwerking met het  Ministerie van Economische Zaken wordt als onderdeel van het programma Digital Gateway to Europe een long list opgesteld van bedrijven die benaderd gaan worden om zich in Nederland te vestigen.  Dit levert niet alleen werkgelegenheid op maar ook een instroom van kennis en talent waar andere Nederlandse bedrijven weer van kunnen
profiteren. Daarnaast zal een e-Accelerator programma worden opgezet om juist start- ups op het gebied van e- en m-commerce voor Nederland te werven en te behouden.

3. Cross-border e-commerce stimuleren
De verschuiving naar een mondiale (e-)commerce markt biedt veel kansen voor het bedrijfsleven, maar er moeten ook nog veel barrières beslecht worden. Het actieprogramma Gelijk & simpel speelveld richt zich op het verder ontwikkelen van een gelijke, eerlijke en simpele set van regels, ongeacht kanaal of platform, zowel binnen Nederland als binnen de Europese Unie. Om Nederlandse ondernemers het makkelijker te maken om cross border te gaan, zal aan de markt worden gevraagd een X-border platform te ontwikkelen. Via dit platform kunnen Nederlandse bedrijven aan de hele wereld verkopen, waarbij ook aan internationale financiële en juridische verplichtingen voldaan wordt.

4. Duurzame groei faciliteren
Groei is wenselijk, maar mag niet ten kosten gaan van alles. In het actieprogramma Voetafdruk Online Handel zal worden onderzocht wat  de ecologische voetafdruk van e-commerce is en hoe deze verlaagd kan  worden. Advertising 2020 ten slotte heeft als doel nieuwe richtlijnen voor de zelfregulatie van advertenties te ontwikkelen, rekening houdend met trends als social media, nieuwe technologie en internationalisatie van de markt.

Kick-Off
Op 12 juni 2014 vindt de kick-off van de Actieprogramma’s van Shopping2020 plaats. Doel van het actieprogramma is de uitvoering van de gedefinieerde acties voor BV Nederland en het hands-on ondersteunen van het Nederlandse bedrijfsleven. Dit gebeurt onder meer door het uitwerken van het Wiki-Handboek Shopping2020 met expertgroepen. Daarnaast wordt vanuit Shopping2020 de e-Academy opgericht met als doelstelling professionalisering en deskundigheidsbevordering ten behoeve van bedrijven en hun medewerkers.



Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken