Martijn Hendriks wint een Internet Impact Prijs

Martijn Hendriks wint een Internet Impact Prijs
  • Online
  • 23 apr 2014 @ 11:05
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekAwardsSocial media

Martijn Hendriks, verbonden aan Tilburg University faculteit marketing, ontvangt op 29 april as. een Internet Impact Afstudeerprijs van 2000 euro. Deze - overigens derde - prijs wordt uitgereikt bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) te Haarlem voor zijn afstudeerscriptie over gedragsbeïnvloeding van Facebookgebruikers. Google Nederland stelt deze afstudeerprijs dit jaar voor het eerst beschikbaar om onderzoek naar de economische effecten en mogelijkheden van internet te bevorderen.

De eerste prijs (5000 euro) is voor Frederik Mijnhardt (Universiteit Utrecht) voor zijn onderzoek naar crowdsourcing van vertaalwerk en de tweede prijs (3000 euro) gaat naar Alex Brojba-Micu (Erasmus Universiteit) die de applicatie Stockwatcher 2.0 ontwikkelde voor het voorspellen van aandelenkoersen.

Belevingsproducten
Hendriks onderzocht hoe Facebook consumentengedrag beïnvloedt en ontdekte dat Facebook consumenten vooral motiveert tot de aankoop van belevingsproducten. Wereldwijd gebruiken één miljard mensen Facebook en ze kijken gemiddeld vier keer per dag op hun nieuwsoverzicht waar hun vrienden berichten, foto’s en filmpjes posten. Martijn Hendriks onderzocht wat voor soort berichten gebruikers plaatsen en hoe deze hun lezerspubliek beïnvloeden.

Jaloezie
Na een literatuuronderzoek testte hij zijn vooronderstellingen op ruim driehonderd Facebookgebruikers verdeeld over drie experimentele studies. Zo ontdekte hij dat, vergeleken met het dagelijkse leven, gebruikers op Facebook meer berichten over activiteiten plaatsen, zoals festivals of vakanties, dan over materiële zaken. Vervolgens laat Hendriks zien dat deze berichten bij andere Facebookgebruikers een licht jaloers gevoel oproepen, waardoor zij zelf ook geld willen uitgeven aan belevingsproducten. Dit gold vooral voor de passieve Facebookgebruiker, die zelf weinig berichten post maar wel de berichten van vrienden leest. Bovendien bleek dat vooral boodschappen van hechte vrienden invloed hebben.

Reizen en evenementen
De uitkomsten zijn van belang voor marketing via sociale media. Uit het onderzoek is af te leiden dat sociale media zoals Facebook en Instagram vooral kansrijk zijn voor marketing van activiteiten zoals reizen en evenementen. De jury noemt het onderzoek van Martijn Hendriks een goede stap op weg naar een beter begrip van de economische mechanismen die op de consumentenmarkt voor belevenissen werken.

Jury
De Internet Impact Prijzen 2014 worden op 29 april uitgereikt door Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de KHMW en Rogier Klimbie, Policy Manager Benelux bij Google. Als spreker treedt op Paul de Bijl gasthoogleraar Regulatory Economics aan de WHU Otto Beisheim School of Management (Duitsland) en zelfstandig adviseur in marktordening, mededingingseconomie en regulering. De jurering was in handen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. Deze maatschappij jureert nog tal van andere belangrijke wetenschappelijke prijzen.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken