Mobiele bestedingen gestegen naar 1,3 miljard euro in 2013

Mobiele bestedingen gestegen naar 1,3 miljard euro in 2013
  • Online
  • 15 apr 2014 @ 11:16
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebE-commerceMobile

De online consumentenbestedingen via smartphone en tablet zijn in 2013 gestegen naar 1,3 miljard euro. In de laatste zes maanden van het jaar bedroegen de mobiele bestedingen 735 miljoen euro; dat is 13 procent van de totale e-commerce markt. Hiermee zijn de uitgaven via smartphone en tablet ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar daarvoor. Bijna 3 miljoen consumenten kochten in de tweede helft van 2013 via hun smartphone of tablet.

Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research. Het onderzoek is in samenwerking met Thuiswinkel.org uitgevoerd, de belangenvereniging van ruim tweeduizend webwinkels in Nederland, en wordt mede mogelijk gemaakt door iDEAL.

Ruime verdubbeling
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ‘We zien een enorme toename in de online aankopen via mobile devices. In 2012 was de m-commerce omzet nog 560 miljoen euro, in 2013 is dat al gestegen naar 1,3 miljard euro. Dat is meer dan een verdubbeling! Het aandeel dat via de smartphone aan producten en diensten wordt gekocht, ligt nu op zo'n 30 procent, dus op bijna 400 miljoen euro. Het wordt in de komende jaren natuurlijk met name interessant om de ontwikkelingen van de smartphone te volgen en waar deze aankopen gaan plaatsvinden: thuis, onderweg, op het werk, in de metro, op het station, in de winkelstraat of in de winkel?’

Binnen handbereik
De sterke toename van de mobiele consumentenbestedingen komt onder andere doordat steeds meer mensen online kopen via hun smartphone of tablet. Het aantal mobiele kopers is in de laatste zes maanden van 2013 gestegen naar 2,7 miljoen. Bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Frank Sibbel, managing partner Blauw Research: ‘Consumenten ervaren het mobiel bestellen als zeer gemakkelijk. Het mobiele apparaat is vaak binnen handbereik en men kan snel en makkelijk informatie opzoeken en bestellen. De snelle groei van mobile devices zorgt ervoor dat consumenten steeds vaker mobiel online zijn en dus ook steeds vaker mobiel bestellen.’

Dure aankopen
In de tweede helft van 2013 zijn ruim 14 miljoen bestellingen gedaan via mobiele apparaten, een groei van 84 procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. In totaal zijn in 2013 ruim 26 miljoen online bestellingen gedaan via een smartphone of tablet. Consumenten doen ook steeds vaker grote of dure aankopen mobiel. Zij besteedden in de laatste zes maanden van het jaar gemiddeld 52 euro per bestelling; 21 procent meer dan in 2012. De betaling van de mobiele aankopen wordt net als online in het algemeen voornamelijk met iDEAL gedaan.

Mobiel kopen vooral via de tablet
De meeste aankopen worden gedaan met de tablet; zeven op de tien consumenten bestelt vooral met dit mobiele apparaat. Bijna driekwart van de mobiele bestedingen wordt dan ook omgezet via de tablet (€ 532 miljoen). De tablet wordt vooral thuis gebruikt, vaak ter vervanging van de laptop. Bijna alle mobiele kopers die hun laatste bestelling op dit device deden, bestelden vanuit huis (96%). De smartphone wordt vaker buitenshuis (zoals onderweg of op het werk) gebruikt om mobiel te shoppen (37%). Tablet kopers zijn wel positiever over mobile shopping dan mensen die op de smartphone hun online aankopen doen. Zij doen dan ook bijna de helft van al hun online aankopen via een mobile device. Smartphone kopers doen toch ook nu al een derde van hun internetbestellingen via een mobile device.

Kleding en schoenen grootste mobiele segment
Kleding en schoenen is het meest populaire mobiele segment, zowel voor aankopen via de tablet als via de smartphone. Bijna zes op de tien mobiele kopers hebben in dit segment besteld in de tweede helft van 2013. De overige top 5-segmenten zijn Boeken (30%), Tickets (26%), Persoonlijke verzorging (25%) en Speelgoed (23%).

Afnemende barrières
Het aantal mobiele kopers blijft voorlopig sterk doorgroeien. De enorme groei van mobiele kopers blijft een sterke driver voor de online shoppingmarkt. Ook zullen huidige barrières afnemen. Websites die nu nog niet goed zijn voorbereid zullen steeds beter worden aangepast aan het (kleinere) mobiele scherm. Frank Sibbel: ‘Responsive design en nieuwe mobiele betalingsvormen zorgen voor meer beleving en gemak en zullen bijdragen aan een verdere groei. Consumenten zullen steeds makkelijker switchen tussen devices. In de ochtend oriënteren op de smartphone, 's middags op de pc op kantoor verder zoeken en 's avonds op de tablet de bestelling plaatsen die af te halen is in de winkel. Het mobiele kanaal zal hierdoor steeds makkelijker en vaker worden ingezet.’ De verwachting is dat in 2014 de mobiele bestedingen fors blijven toenemen naar een omzet van rond de 2 miljard euro. Dit is goed voor ongeveer 17 procent van de totale online shoppingmarkt.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken