Nederland in top-5 mobiele uitgaven in 2014

Nederland in top-5 mobiele uitgaven in 2014
  • Online
  • 15 apr 2014 @ 12:04
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • M-commerce

De online consumentenbestedingen via smartphone en tablet zijn in 2013 gestegen naar 1,3 miljard euro. In de laatste zes maanden van het jaar bedroegen de mobiele bestedingen 735 miljoen euro; dat is 13 procent van de totale e-commerce markt. Hiermee zijn de uitgaven via smartphone en tablet ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar daarvoor. Bijna 3 miljoen consumenten kochten in de tweede helft van 2013 via hun smartphone of tablet.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek, in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot, marktplaats voor online kortingscodes Het onderzoek, uitgevoerd door Centre of Retail Research in acht Europese landen en de Verenigde Staten, laat zien dat de omzet van m-commerce in ons land met bijna 70 procent zal toenemen dit jaar. M-commerce vertegenwoordigt 12,2 procent van de uitgaven via e-commerce en de mobiele uitgaven in Europa (85%) groeien harder dan in de Verenigde Staten (65,1%). De omzetten zijn dit jaar respectievelijk 23,4 miljoen euro en 44,6 miljoen euro.

Smartphone versus tablet
In Nederland heeft bijna de helft (45 %) van de bevolking een smartphone. Het afgelopen jaar hebben Nederlanders 8,1 procent van hun online bestedingen via de smartphone of tablet gedaan. Het onderzoek laat zien dat het percentage mobiel bij online bestedingen in 2014 zal toenemen tot 69,8 procent en daarmee verantwoordelijk is voor een omzet 730 miljoen euro in vergelijking met 430 miljoen in 2013. De smartphone is verantwoordelijk voor 450 miljoen euro, de tablet voor de overige 280 miljoen euro.

Fanatieke Britten
In Europa heeft bijna één op de vijf smartphone gebruikers (19,6%) de afgelopen drie maanden een online shop via de smartphone bezocht. De meest fanatieke mobiele shoppers zijn de Britten. In het Verenigd Koninkrijk wordt 17,6 procent van de online omzet, door het winkelend publiek gespendeerd via de mobiel, gevolgd door Duitsland (16,8%) en Zweden (16,5%). Nederland staat met 12,2 procent op de vijfde plaats. In Spanje (9,4%) en Polen (8,0%) gaan ze het minst gebruik maken van hun mobiel om te shoppen in 2014. Opvallend is dat in Spanje, ondanks het lage percentage mobiele shoppers, de verwachte omzet via mobiel wel hoog is, namelijk 760 miljoen euro. Spanje staat hierdoor op nummer vier in de top vijf, net boven Nederland.

M-commerce in VS
Van de landen opgenomen in deze studie is de Verenigde Staten nog steeds de grootste m-commerce markt. Het onderzoek laat zien dat de Amerikaanse mobiele shoppers verantwoordelijk zijn voor 13,8 procent van de 195,6 miljard euro die in 2013 online zijn besteed. Dit bedrag neemt in 2014 toe met 65,1 procent tot 44,6 miljard euro besteed via mobiel. In Europa is m-commerce verantwoordelijk voor 8 procent van de e-commerce markt. In 2013 is er voor 12,6 miljard euro via de smartphone of tablet aangeschaft. Mobiele aankopen nemen in 2014 met 85 procent toe tot 23,4 miljard euro. In Nederland zijn de mobiele aankopen verantwoordelijk voor 430 miljoen euro van de zes miljard uitgegeven online in 2013.

Kortingcodes
Maurice Buijs, oprichter van ActiePagina.nl licht toe: ‘De opkomende m-commerce markt in Europa en de VS is te vergelijken met die van e-commerce ongeveer 10 jaar geleden. Doordat smartphones en tablets steeds verfijnder worden, gaan consumenten deze mobiele apparaten steeds meer gebruiken om te winkelen. De trend die we zien is dat, zowel offline als online, consumenten met behulp van smartphones producten vergelijken, zoeken naar kortingscodes en gelijk hun aankopen doen. Ons onderzoek laat zien dat smartphones en tablets verantwoordelijk zijn voor 12,2 procent van alle online transacties in Nederland in 2014 en zorgen voor een omzet van 730 miljoen euro.’

Web surfen
In de acht Europese landen blijft de computer nog steeds het meeste populaire apparaat om mee over het web te surfen. In 2013 heeft 85 procent van de web activiteiten plaatsgevonden via de computer in tegenstelling tot de smartphone (10%) en de tablet (5%). Nederland is hierin vergelijkbaar met het Europese gemiddelde en kende 83 procent computergebruik, 11 procent via de smartphone en 6 procent via de tablet. Koploper is het Verenigd Koninkrijk waar mobiele apparaten verantwoordelijk waren voor meer dan een derde (35%) van al het internet verkeer.

Verantwoording onderzoek
De prognoses in het onderzoek zijn gebaseerd op de volgende bronnen: statistische gegevens en analyses van de regeringen, telefonische interviews met 100 grote retailers van verschillende sectoren (20%+ van de nationale detailhandel) en interviews met duizend consumenten in elk van de negen landen over trends (9 duizend in totaal). De online retail sales van de negen landen is geëvalueerd op een like-for-like manier. ‘Retail sales’ betekent de verkoop van koopwaar aan de finale consument in dit onderzoek. Het onderzoek omvat niet de verkoop van voedsel services, tickets, reizen, auto’s, verhuur, auto onderdelen, benzine, horeca services zoals restaurants en cafés en voor zover mogelijk belasting en BTW.


 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken