Ed Nijpels: 'Nederland moet e-Ambitie tonen!'

Ed Nijpels: 'Nederland moet e-Ambitie tonen!'
  • Online
  • 18 apr 2014 @ 07:56
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

Wil Nederland de boot niet missen op het gebied van e-commerce dan moet Nederland e-Ambitie tonen. Doel voor BV Nederland is daarbij om de totale omzet te laten stijgen van 120 naar 150 miljard euro. Dit groeicijfer gaat uit van forse toename van het aandeel online verkopen van producten en diensten aan Nederlandse consumenten. ‘Nederland moet met 9 concrete actieplannen deze e-Ambitie realiseren’, aldus Ed Nijpels, voorzitter van het Comité van Aanbeveling van Shopping2020.

De actieplannen komen voort uit de synthese van het onderzoeksprogramma Shopping2020, waarin nauw werd samengewerkt met het adviesbureau McKinsey & Company. Het afgelopen jaar werkten 18 branche- en belangenverenigingen, 460 experts en 6 gerenommeerde kennispartners mee, onderverdeeld in 19 expertgroepen. Het doel van Shopping2020 is het creëren van een toekomstvisie over hoe de consument in 2020 shopt naar producten en diensten. Shopping2020 is een initiatief van belangenvereniging Thuiswinkel.org.

Uit de synthese blijkt onder meer dat Nederland voorop moet lopen om wereldwijd mee te blijven doen. Door de verschuiving naar een mondiale markt zal de concurrentie, maar ook het marktpotentieel fors toenemen. Het verschil tussen on- en offline zal verdwijnen en kanalen zullen meer naar elkaar toe bewegen. Een optimale klantervaring is hierbij van groot belang.

De e-Ambitie van Nederland Volgens Shopping2020 moet het de e-Ambitie van BV Nederland zijn om de totale omzet te doen stijgen van 120 miljard euro naar 150 miljard euro, waarbij het online aandeel van verkopen van producten en diensten aan Nederlanders fors zal toenemen. In de toekomst zullen online aankopen door convergentie van kanalen overal plaatsvinden: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat en in de winkel. Maar het moet óók onze ambitie zijn de verkopen van Nederlandse bedrijven, actief over de grens aan buitenlandse consumenten, met zo’n 10 miljard euro significant te laten stijgen. Dit zal in 2020 leiden tot een stijging van het bnp van 2,3 miljard euro.

Er zijn vier strategieën en 9 acties gedefinieerd in de Shopping2020 synthese die deze stijging in omzet kunnen waarmaken:

1) Naadloze klantbeleving creëren Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020, licht toe: “Met name Amerikaanse partijen als Apple en Amazon zijn briljant in het creëren van een naadloze online & offline klantbeleving. Middels de actieprogramma’s E-ID en 1-klik-aankoop willen we dezelfde infrastructuur voor het Nederlandse bedrijfsleven creëren als waarover deze Amerikaanse grootmachten al jaren beschikken. Maar ook de winkelstraat moet op de schop in nauwe samenwerking met brancheverenigingen en gemeentes via het actieprogramma De Nieuwe Winkelstraat.”

2) Nederland als e-Vestigingsland positioneren Steeds meer ondernemers en technologiebedrijven uit Azië en Amerika overwegen een sprong naar de Europese markt. In samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken wordt als onderdeel van het programma Digital Gateway to Europe een long list opgesteld van bedrijven die benaderd gaan worden om zich in Nederland te vestigen. Dit levert niet alleen werkgelegenheid op maar ook een instroom van kennis en talent waar andere Nederlandse bedrijven weer van kunnen profiteren.

Daarnaast zal tevens een e-Accelerator programma worden opgezet om juist start-ups op het gebied van e- en m-commerce voor Nederland te werven en te behouden.

3) Cross-border e-commerce stimuleren De verschuiving naar een mondiale (e-)commerce markt biedt veel kansen voor het bedrijfsleven, maar er moeten ook nog veel barrières beslecht worden. Het actieprogramma Gelijk & simpel speelveld richt zich op het verder ontwikkelen van een gelijke, eerlijke en simpele set van regels, ongeacht kanaal of platform, zowel binnen Nederland als binnen de Europese Unie.

Om Nederlandse ondernemers het makkelijker te maken om cross border te gaan, zal aan de markt worden gevraagd een X-border platform te ontwikkelen. Via dit platform kunnen Nederlandse bedrijven aan de hele wereld verkopen, waarbij ook aan internationale financiële en juridische verplichtingen voldaan wordt.

4) Duurzame groei faciliteren Groei is wenselijk, maar mag niet ten kosten gaan van alles. In het actieprogramma Voetafdruk Online Handel zal worden onderzocht wat de ecologische voetafdruk van e-commerce is en hoe deze verlaagd kan worden. Advertising 2020 ten slotte heeft als doel nieuwe richtlijnen voor de zelfregulatie van advertenties te ontwikkelen, rekening houdend met trends als social media, nieuwe technologie en internationalisatie van de markt.

Shopping2020: Van Onderzoeks- naar Actieprogramma Op 12 juni 2014 vindt de kick-off van de Actieprogramma’s van Shopping2020 plaats. Doel van het Actieprogramma Shopping2020 is de uitvoering van de gedefinieerde acties voor BV Nederland en het hands-on ondersteunen van het Nederlandse bedrijfsleven. Dit gebeurt onder meer door het uitwerken van het Wiki-Handboek Shopping2020 met expertgroepen. Daarnaast wordt vanuit Shopping2020 de e-Academy opgericht met als doelstelling professionalisering en deskundigheidsbevordering ten behoeve van bedrijven en hun medewerkers. Meer informatie over deelname aan Shopping2020 is beschikbaar via www.shopping2020.nl.

Het gehele synthese-rapport van Shopping2020 is gratis te downloaden via Shopping2020.nl.

Over Shopping2020 Shopping2020 is een onderzoeksprogramma waarin de volgende branche- en belangenorganisaties samenwerken: ANVR, Betaalvereniging Nederland, BOVAG, Federatie Goud en Zilver, FGHS, Vereniging Gebra, IAB, Inretail, De Koninklijke Boekverkopersbond, MODINT, Nederlandse Franchise Vereniging, NCD, NRW, NUVO, NVC, NVPI, Thuiswinkel.org, UNETO-VNI, Verbond van Verzekeraars en Vereniging Golfkarton. Aan Shopping2020 werken 460 experts mee, onderverdeeld in 19 expertgroepen. Het doel van Shopping2020 is het creëren van een toekomstvisie over hoe de consument in 2020 shopt naar producten en diensten. Uit deze visie volgen praktische handvatten voor (online) retailers om zich voor te bereiden op de toekomst.

Op 12 juni is de kick-off voor het vervolgprogramma van Shopping2020. Doel van het actieprogramma is de uitvoering van de actieprogramma’s voor BV Nederland en het hands-on ondersteunen van het Nederlandse bedrijfsleven om zich voor te bereiden op de consument van 2020.

Voor meer informatie over Shopping2020 kunt u terecht op www.shopping2020.nl. Branches, bedrijven en gemeenten die willen deelnemen aan Shopping2020 zijn nog altijd welkom om zich bij het Shopping2020 Actieprogramma aan te sluiten. Shopping2020 is een initiatief van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bedrijven die producten en/of diensten online aan consumenten verkopen.

Shopping2020©
Horaplantsoen 20
6717 LT EDE
tel: 0318 – 64 85 75
fax: 0318 – 64 85 76
www.shopping2020.nl

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken