64 procent van mobiele aankopen via iPads en iPhones

64 procent van mobiele aankopen via iPads en iPhones
  • Online
  • 13 mei 2014 @ 11:04
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebwinkelM-commerceMobile

In de Benelux worden de meeste mobiele aankopen (64 procent) gedaan met een iPad of iPhone, zo blijkt uit de jaarlijkse Zanox Mobile Performance Barometer 2013, waarin acht regio’s en landen werden onderzocht. Uit deze barometer komt bovendien naar voren dat het m-commerce aandeel van de geboekte omzet uit online sales in de Benelux in 2013 ten opzichte van 2012 steeg met 14 procent. De 119 procent groei in het aantal transacties in de lage landen toont aan dat van verzadiging nog lang geen sprake is.

Met deze resultaten is de Benelux stevig verankerd in de top 3 m-commerce regio’s van Europa. Groot-Brittannië neemt de leiding met een groei van 137 procent en Scandinavië volgt op gepaste voet met 116 procent groei.

Marktaandeel Android gegroeid met 7 procent
De strijd tussen Apple’s iOS en Android woedt in alle hevigheid voort. Binnen de Europese m-commerce domineerde het iOS besturingssysteem met een gemiddeld marktaandeel van 62 procent tegen 35 procent voor Android wanneer uitsluitend naar het aantal mobiele aankopen wordt gekeken. In de Benelux is het aandeel van iOS zelfs groter, namelijk 64 procent versus 32 procent voor Android. Over het geheel gezien is het aandeel van iPads en iPhones in Europa echter licht afgenomen. Zo groeide het marktaandeel van Android in 2013 met 7 procent ten opzichte van 2012. Dit ging voornamelijk ten koste van het m-commerce aandeel van iPads en iPhones.

iPad- en iPhone-shoppers geven meer uit
Hoewel Android qua marktaandeel inloopt op iOS wat betreft het aantal online aankopen, liggen de gemiddelde uitgaven in 2013 via een iPad en iPhone beduidend hoger. De iPad gaat aan kop met een gemiddelde waarde van 78 euro per bestelling, terwijl iPhone-gebruikers items in hun mobiele winkelwagen leggen met een gemiddelde waarde van 52 euro. Android-gebruikers geven gemiddeld 42 euro per aankoop uit. Interessant om te zien is dat de gemiddelde uitgaven op alle mobiele apparaten blijven stijgen. In het eerste kwartaal van 2014 is het gemiddelde winkelmandje op een iPad maar liefst 88 euro waard.

M-commerce groei per branche
Binnen Europa zijn opvallende verschillen per branche te zien. De Europese gemiddelde groeipercentages qua omzet variëren voor de verschillende branches van 185 procent (reizen), 162 procent (financiële dienstverlening), 114 procent (telecom & services) tot 81 procent (retail & shopping). In de Benelux groeide het segment telecom het hardst met 290 procent en reizen volgde met 210 procent groei. De opkomende markten in Oost-Europa laten echter de meest indrukwekkende m-commerce groei zien. De reisbranche in Oost-Europa groeide maar liefst 1001 procent. Met een groeipercentage van 331 procent leidt Oost-Europa tevens de ranking in het retail & shopping-segment.



Enthousiasme
‘In de afgelopen jaren zagen we een aanhoudende opwaartse trend in mobiel winkelen, die tot op de dag van vandaag voortduurt. En dat enthousiasme neemt elke dag verder toe met een groeiend aantal consumenten dat winkelt via een mobiel apparaat. Het groeiende bereik van mobiele apparaten, nieuwe mobiele oplossingen en het gebruikersgemak, beïnvloeden de aankoop via mobiele apparaten’, zegt Thomas Joosten, CEO van Zanox. ‘Ons doel is om waardevolle relaties te creëren tussen adverteerders en publishers om de consument zo goed mogelijk van dienst te zijn - ongeacht waar ze besluiten om te winkelen. In de toekomst zal de e-commerce, m-commerce en de offline shopping ervaring volledig geïntegreerd zijn.’

Over de Zanox Mobile Performance Barometer
Voor de Zanox Mobile Performance Barometer werden de gegevens uit meer dan duizend adverteerdersprogramma’s binnen zeven Europese markten verwerkt van miljoenen consumenttransacties per jaar. De deelnemende landen en regio’s waren de Benelux, Oost-Europa, Frankrijk, Duitsland, Italië, Scandinavië en Spanje. Zanox verwerkt jaarlijks tientallen miljoenen transacties in Europa. De berekeningen zijn niet gebaseerd op voorspellingen en enquêtes, maar op de daadwerkelijke transacties van de consument; dus de aankopen, contractaanvragen, afgesloten abonnementen en verzekeringen. De Barometer is daarom een goede indicator van nieuwe ontwikkelingen en verschuivingen in marktaandelen en consumentengebruik op het gebied van m-commerce.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken