Kleine zelfstandige houdt van Facebook

Kleine zelfstandige houdt van Facebook
  • Online
  • 13 mei 2014 @ 14:42
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social mediaOnline advertising

De zzp’er is het afgelopen jaar zakelijk veel actiever geworden op Facebook (+142%). Ondanks de flinke groei van zakelijk netwerk LinkedIn tot meer dan 300 miljoen deelnemers wereldwijd, is de zzp’er zakelijk iets minder actief geworden op LinkedIn (-2,4%). Dat blijkt uit de ZZP Barometer, de onafhankelijke onderzoek monitor die deze maand is afgenomen onder ruim duizend zzp’ers in Nederland. ‘Het lijkt erop dat Facebook op zakelijk gebied een serieuze concurrent wordt voor LinkedIn’, aldus initiatiefnemer Jeroen Sakkers.

Het zakelijk gebruik van Facebook (+142%), Google Plus (+66,7%) en Twitter
(+40,8%) is gestegen. Het aantal zzp’ers dat zakelijk actief is op LinkedIn blijft echter onbetwist nummer één met 85,9 procent vergeleken met Facebook (47,5%), WhatsApp (39,3%), Twitter (36,9%) en Google Plus (15,5%).

Focus LinkedIn
De zzp’er is vaak te kenmerken als innovator of first mover, als eerste klant van innovatieve merken als Apple, Greenwheels en Twitter. ‘De afname van het zakelijk gebruik van LinkedIn is een teken aan de wand voor het digitale netwerk: het focust teveel op de HR-afdeling van grote organisaties en te weinig op individuele gebruikers’, aldus Sakkers.

Mix zakelijk en privé
Het privé en zakelijk netwerk van de zzp’er loopt door elkaar, waardoor het voor de zzp’er relatief makkelijk is om zakelijk gezien een vliegende start te maken op Facebook. Na Google is het de grootste verzameling van gebruikers – en daarmee een afzetmarkt met potentiële
Klanten. Ook dat is een reden om Facebook zakelijk in te zetten. De 1,3 miljard actieve Facebook-gebruikers zijn bovendien een stuk goedkoper te bereiken via het netwerk: Facebook Ads is vele malen goedkoper en biedt vrijwel dezelfde segmentatiemogelijkheden als LinkedIn Ads.

Over het onderzoek
De vragenlijst van de ZZP Barometer is verspreid onder het panel van meer dan 20 duizend zzp’ers in Nederland. Iedereen die voor eigen rekening en risico onderneemt, zonder daarbij gebruik te maken van personeel in (vaste) dienst (op de loonlijst), wordt als zzp’er gezien. Het onderzoek heeft geleid tot 1.070 respondenten, waarbij geldt dat uitspraken worden gedaan met 99 procent betrouwbaarheid en een foutenmarge van 5 procent over de 941 duizend zzp’ers in Nederland. Het panel is opgebouwd uit zzp’ers die actief zijn in 15 verschillende branches en sectoren. Van hen is 79 procent hoogopgeleid (HBO+) en is het merendeel (68,8%) 5 jaar of langer als ondernemer actief.

De ZZP Barometer is een initiatief van Victor Mundi, Exact, Freelance.nl, IT-Staffing, ikwordzzper.nl, YACHT, Vliegtickets.nl en Volkswagen. FastFlex Quality Sourcing, Freelancehouse en Uniforce Group zijn als sponsor aangesloten.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken