Beslist.nl gaat over op Cost per Sale

Beslist.nl gaat over op Cost per Sale
  • Online
  • 25 jun 2014 @ 16:22
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • StrategieIntroductie

Beslist.nl, het grootste online winkelcentrum van Nederland, verandert het huidige businessmodel. Momenteel betalen de webshops die aangesloten zijn op beslist.nl op basis van Cost Per Click (CPC). Beslist.nl heeft ervoor gekozen om dit om te zetten naar een Cost Per Sale (CPS). In de nieuwe situatie zullen webshops uitsluitend betalen voor de bestellingen die zij via beslist.nl realiseren en niet voor iedere bezoeker die clicks op hun producten doet. Webshops krijgen daarmee een beter inzicht in de verhouding tussen kosten en opbrengsten. Vanaf 1 juli wordt deze verandering geleidelijk doorgevoerd op beslist.nl. Twinkle berichte hier al in december van vorig jaar over.

Het nieuwe businessmodel houdt in dat het Starters Account, het gratis account, een andere insteek krijgt. Kees Verpalen, directeur van beslist.nl geeft aan: ‘We merkten dat er heel veel slapende gratis accounts aanwezig waren op beslist.nl. Graag willen we webshops de mogelijkheid bieden om gratis kennis te maken met beslist.nl, maar willen ze daarna wel blijven stimuleren actief te blijven. Om die reden is het Starters Account vanaf nu een gratis kennismaking met beslist.nl. Dit houdt in dat iedere webshops met een Starters Acccount 5.000 clicks gratis krijgt. Op het moment dat de webshop deze 5.000 clicks heeft bereikt, wordt hen de overgang geboden naar een Pro Account. Binnen dit Pro Account wordt er afgerekend op basis van CPS. Geen bestelling betekent in dat geval ook geen kosten.’

Eenvoudig budgetbeheer voor alle kanalen
Met een CPS-model wordt het voor webshops veel eenvoudiger om de kosten te beheersen. Webshops betalen alleen als er ook daadwerkelijk een bestelling wordt gedaan. De commissie wordt berekend over een bestelling die binnen 24 uur, nadat de bezoeker via beslist.nl op de webshop is gekomen, wordt geplaatst. Over bestellingen die later dan 24 uur worden geplaatst, hoeft de webshop geen commissie te betalen. ‘We weten dat een click op mobiel een andere conversie (en dus waarde) heeft dan een desktop-click. Nu mobiel verkeer toeneemt zou dit betekenen dat we een apart biedingssysteem op moeten zetten voor mobiel. Dit maakt het voor webshops complexer maken om de kosten te beheersen. Door af te rekenen op basis van bestellingen wordt het voor de shops juist makkelijker. Geen bestelling betekent immers geen kosten. In dat geval maakt het niet uit via welke device de bestelling is geplaatst’ aldus Kees Verpalen.

Casper Keller Arroo
Casper Keller-Arroo, tot gisteren Chief Operating Officer (COO) van Beslist.nl, zal de overgang niet meer meemaken. Hij heeft het proces overigens wel mede begeleid. Beslist.nl meldde gisteren zijn vertrek en wil geen mededelingen doen over de reden van zijn vertrek. ‘In onderling overleg met Casper Keller-Arroo hebben wij besloten hier verder geen mededelingen over te doen.’
Keller Arro, pas sinds september 2013 in dienst van Beslist.nl, zegt hier zelf over: ‘Ik zie terug op een leerzame en plezierige periode. Het is nu tijd voor vakantie en ik kan nu een weekje langer dan normaal op vakantie. Dat komt goed uit want ik wil even de tijd nemen om mijn opties te overzien.’ Desgevraagd erkent Keller-Arroo dat het merkwaardig overkomt om op te stappen indien hij het alleen maar leuk en plezierig had gevonden bij Beslist.nl. ‘Ach, we hebben afgesproken om daarover geen mededelingen te doen en ik houd mezelf graag aan mijn afspraken.’
Léon Kramer heeft het stokje van Keller-Arroo overgenomen.

Lees hier het volledige artikel dat eerder in Twinkle verscheen. 
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken