[De Campagnes] Renault
- Online
- 18 jun 2014 @ 09:00
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Geen tag
- 18 jun 2014 @ 09:00
- Redactie Online
Auto’s verkoop je waar de klanten zijn. En aangezien Nederland massaal op social media zit, zijn deze platforms een essentieel onderdeel van de mediamix geworden. Bij Renault Nederland en Dacia Nederland weten ze dat als geen ander. Traditionele en relatief dure media zoals print en outdoor worden steeds vaker ‘ingeruild’ voor vernieuwende campagnes op social media. Die leveren naast steeds meer ‘harde’ autoverkopen ook nog eens earned and shared media op.
Dacia Duster Hunt
Media: tv, online & social media-kanalen
Bureau: Dorst & Lesser Amsterdam (Birgit Zuurveld, Dennis Hamakers en Robert Withagen)
Verantwoordelijk bij klant: Jutta Vermeijs, Inge Reichman, Jos van den Bergh
Doelstelling: awareness nieuwe Dacia Duster
Commentaar: De nieuwste online campagne van Dacia heeft wederom een verrassende aanpak. Rond de crossover Dacia Duster is een online zoektocht naar een schat bedacht die ergens in een avontuurlijk bos begraven ligt. Aan de hand van tipvideo’s worden deelnemers, uiteraard getarget in de relevante doelgroep, nieuwsgierig gemaakt en uitgenodigd om op zoek te gaan naar de schat. Op het platform kan de deelnemer een plaats in het (digitale) bos taggen waar volgens hem of haar de schat begraven ligt. Elke tien dagen is er een winnaar die vervolgens met de Dacia Duster op avontuur naar de Ardennen kan.
Maatpakmatch
Media: radio, online & social media-kanalen. Follow-up in crm
Bureau: Dorst & Lesser Amsterdam (Birgit Zuurveld, Dennis Hamakers en Robert Withagen)
Verantwoordelijk bij klant: Jutta Vermeijs, Inge Reichman, Jos van den Bergh, Paul van Dam
Doelstelling: data verzamelen van leaserijders om het aanbod van Renault leasemodellen onder de aandacht te brengen
Commentaar: Leaseauto’s staan doorgaans op naam van leasemaatschappijen. Het is voor Renault desondanks belangrijk contact te houden met berijders van leaseauto’s en gegevens van hen te verwerven. Door een online activatie, die op radio werd aangewakkerd, werden zakelijke rijders uitgenodigd om hun eigen stijl te ontdekken. Vervolgens werd een model Renault leaseauto aan een bijbehorend maatpak gekoppeld. Door hun eigen lifestyle te delen met vrienden vergrootten de deelnemers de kans op het winnen van het maatpak dat bij zijn of haar smaak past. Ondertussen leverde de campagne waardevolle data van leaseklanten op die in een follow-up kennis kunnen maken met leasetoppers als de Renault Clio, de Renault Clio Estate en de Renault Mégane.
Renault designcampagne
Media: online & social media-kanalen
Bureau: Dorst & Lesser Amsterdam (Birgit Zuurveld, Dennis Hamakers en Robert Withagen)
Verantwoordelijk bij klant: Jutta Vermeijs, Inge Reichman, Jos van den Bergh
Doelstelling: merkcampagne, awareness voor het nieuwe Renault
Commentaar: Om de nieuwe lijn van het merk Renault extra onder de aandacht te brengen, heeft Renault Nederland eind 2013 een designcampagne gelanceerd. Centraal daarin staat de ‘Life’-designfilosofie van Laurens van den Acker waarbij voor elke fase in een mensenleven een Renault-model ontworpen is. Zo vertegenwoordigt de nieuwe Renault Clio de fase ‘love’ en loopt het vanuit deze ‘verliefdheid’ via ‘explore’, ‘family’, ‘work’, ‘play’ door naar ‘wisdom’ waaraan de mooie Initiale Paris concept car is gekoppeld. Jonge veelbelovende designers zijn vervolgens opgeroepen mee te doen aan een wedstrijd om een lifestyle product conform een van de fases uit de filosofie te ontwerpen. De winnaar van dit designproces kreeg de Renault Design Award 2013 in Parijs uitgereikt door Van den Acker.
Renault Zoe dealer op facebook
Media: tv, online & social media-kanalen
Bureau: Dorst & Lesser Amsterdam (Birgit Zuurveld, Dennis Hamakers en Robert Withagen)
Verantwoordelijk bij klant: Jutta Vermeijs, Inge Reichman, Jos van den Bergh
Doelstelling: conversie naar proefrit met de Renault Zoe
Commentaar: De introductie van de 100% elektrische Renault Zoe verliep via tv en online. De call to action van deze campagne werd gestuurd naar een digitale dealer op Facebook. Deze ‘dealer op Facebook’ was gekoppeld aan één van de twintig Renault Zero Emission centers waar de Renault Zoe klaar stond voor een dagdeel elektrisch rijden, de zogenoemde Zoe Experience. Uiteindelijk werden er in een paar maanden tijd ruim 500 experiences geboekt via de dealer op Facebook. Door het vergelijken van mailadressen uit de App en het ordersysteem werden dertig ‘harde’ verkopen gegenereerd.
The Car Battle
Media: social media-kanalen
Bureau: Dorst & Lesser Amsterdam (Birgit Zuurveld, Dennis Hamakers en Robert Withagen)
Verantwoordelijk bij klant: Jutta Vermeijs, Inge Reichman, Jos van den Bergh
Doelstelling: Bekendheid en affiniteit voor het merk Renault Sport vergroten
Commentaar: Om bij te dragen aan een positief brand image voor Renault Nederland en tegelijkertijd aandacht te besteden aan de nieuwe Clio R.S., heeft Renault de Renault Car Battle ontwikkeld. Dit is een online racespel op Facebook waarin de mannen tegen de vrouwen streden. De game was gemaakt voor zowel mannen als vrouwen, was leuk om te spelen en deelnemen eenvoudig. Iedereen kon meedoen, zowel via de computer als via een mobiele telefoon. Gedurende de campagne werden de mannen en vrouwen continu op de hoogte gehouden van hun positie. Door facebookpostings te targeten daagde Renault de mannen en vrouwen uit de tussenstand te beïnvloeden door deelname.
Capture the Captur
Media: tv, online & social media-kanalen
Bureau: Publicis Amstelveen (Katelijn van Lieshout, Jeroen van den Brink, Eppo Luiken)
Verantwoordelijk bij klant: Hubert Frederix, Monique van Overveld
Doelstelling: activatie Renault Captur dankzij retargeting
Commentaar: Als onderdeel van de introductiecampagne voor de nieuwe Captur lanceerde Renault de online activatie Capture de Captur. De sportieve cross over was toen nog niet in ons land. Daarom reed hij alvast op gezette tijden in banners en take overs op diverse sites. Behalve de aanwinst bewonderen kon je de auto ook ‘vastleggen’ en zo meedoen aan een wedstrijd. Met kans op een jaar lang daadwerkelijk rondrijden met de Captur. Dankzij een ingenieuze retargeting-techniek konden deelnemers drie levels doorlopen waarbij ze hints kregen over sites waar de Captur zou kunnen opduiken. Met deze innovatieve campagne heeft Renault laten zien dat retargeting ook fun kan zijn en niet per definitie irritant. Getuige een CTR van bijna 80 procent.
tekst Sjaak Hoogkamer
Dit artikel verscheen in MarketingTribune 12 (17 juni 2014).
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing