Einde groei tablet bezitters
- Online
- 26 jun 2014 @ 16:29
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkVerkoop
- 26 jun 2014 @ 16:29
- Redactie Online
Er is een einde gekomen aan de groei van het aantal tabletbezitters. Vorig jaar groeide de tabletmarkt nog met zo’n 10% (dec. 2013 vs. juni 2013), inmiddels is met 7,4 miljoen tabletbezitters (56%) deze markt aan het stabiliseren. Onder de ouderen (65+) neemt het tabletbezit nog wel toe en bezit meer dan de helft (52%) van deze groep inmiddels een tablet. Het aantal bezoeken en posts op de traditionele social media (Facebook, Twitter of Linkedin) blijft stabiel en Instagram en Snapchat zijn met name populair onder de jongeren. Dit blijkt uit resultaten van het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media & Entertainment’ die vanmiddag bekend werden gemaakt tijdens het Mediapark Jaarcongres.
Ruim een derde van de Nederlanders maakt gebruik van Video on Demand diensten (31%) en eveneens een derde maakt gebruik van muziek streaming diensten (33%). Het aantal mensen dat een smartphone bezit is ook stabiel gebleven ten opzichte van eind 2013. Ruim 9 miljoen Nederlanders (70%) is op dit moment in het bezit van een smartphone.
Social Media
De traditionele social media als Facebook, Twitter en LinkedIn blijven qua aantal bezoeken en posts stabiel. Instagram en Snapchat zijn met name populair onder de jongeren. In totaal heeft 12% van de Nederlanders een actief account op Instagram en 6% een actief account op Snapchat. Onder de 13-17 jarigen is dit respectievelijk 44% en 43%. 87% van de jongeren heeft een Facebook account waar ze actief gebruik van maken.
Video on Demand en Muziek Streaming diensten
De video- en muziekmarkt kent op dit moment het omslagpunt waarbij de digitale omzet groter is dan die afkomstig van de verkopen van het fysieke product (Bron: GfK Retail Panel). Inmiddels maakt ruim een derde van de Nederlandse bevolking gebruik van een of meerdere Video on Demand (VoD) diensten. Met name onder 18-34 jarigen is VoD populair en maakt 45% er gebruik van. De televisie is met 74% het meest gebruikte device voor VoD. Opvallend is dat bijna de helft van de bekeken films afkomstig is uit een abonnementsvorm terwijl dit voor series al op ruim 80% ligt. Zogenaamde ‘all you can eat’ abonnementen dragen hier toe bij.
Eveneens een derde (33%) maakt gebruik van een of meer muziek streaming diensten. Ook hier geldt dat met name de populariteit onder jongeren (13-17 jr) groot is; 60% gebruikt muziek streaming diensten. Laptop en smartphone worden het meest gebruikt voor het streamen van muziek. De groei van streaming is dusdanig dat inmiddels meer gebruikers streamen dan tegen betaling downloaden.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing