Online shopper kan circa 525 euro per jaar besparen op aankopen

Online shopper kan circa 525 euro per jaar besparen op aankopen
  • Online
  • 5 jun 2014 @ 09:55
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebwinkelAffiliateOnline betalenWebsite

Iedere Nederlander kan bij zijn online uitgaven aan vakantie, kleding, schoenen, abonnementen en verzekeringen gemiddeld 525 euro per jaar besparen via de cashback-formule. De nieuwe website CashbackXL.nl wil de komende twee jaar 250 duizend consumenten inschrijven en hen jaarlijks ongeveer 25 miljoen euro teruggeven op hun aankopen. De affiliate markt staat een nieuwe trend te wachten!

Cashback is in Engeland al een fenomeen onder online shoppers, maar in Nederland nog niet zo bekend. Het systeem werkt als volgt: Webwinkels belonen cashback-websites voor het doorsturen van klanten. Consumenten loggen in via hun cashback-website en klikken door naar hun favoriete webwinkel. Op de cashback-website staan alle bekende webwinkels. Als ze daar iets kopen, krijgt de cashback-website daarvoor een vergoeding, die ze weer teruggeeft aan de koper. Cashback XL gaat zelfs zover dat het de volledige commissie teruggeeft aan de klant.

Affiliate markt
Volgens oprichter Ditmar Schnetz ontvangen websites jaarlijks rond de 100 miljoen euro van webwinkels voor het doorsturen van bezoekers. Hij wil een aandeel van 25 procent veroveren in deze zogeheten affiliate markt. ‘Dat is geen grootspraak’, zegt hij. ‘De online markt groeit hard. In het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld negen procent ten opzichte van 2013. Dus is er veel te halen. Nederland moet alleen even worden wakker geschud.’

Rekenvoorbeelden
Op de website geeft Cashback XL rekenvoorbeelden van wat mensen jaarlijks kunnen terugverdienen. Dat varieert van 90 euro op een mobiel abonnement, 35 euro op een vakantiehuisje tot een paar tientjes op kleding en schoenen. Schnetz maakt zelf ook gebruik van cashback. ‘Uiteraard. Ik heb laatst via onze website een verzekering afgesloten voor een Saab uit 1995. De premie was 21 euro per maand, maar omdat ik via Cashback XL had doorgeklikt naar de site van de verzekeraar, kreeg ik 95 euro cashback. Dat is omgerekend vijf maanden premievrij rijden’, vertelt hij. Hij stelt dat Nederlanders nu nog veel geld laten liggen. ‘Dat is zonde’, zegt Schnetz. ‘Elke Nederlander kan honderden euro's per jaar terugkrijgen op zijn online aankopen. Of je nu online een verzekering, een abonnement voor een mobieltje afsluit, een paar schoenen of een camera koopt, een nieuwe game zoekt of een weekendje weg boekt: als je dat via een cashback-website doet, krijg je achteraf een percentage van je aankoopbedrag terug. Dat is snel verdiend met één muisklik.’

Geven is het nieuwe krijgen
Op de website staan verder kortingscodes en aanbiedingen van deelnemende winkels. Die gaan eerst van de prijs af. Over het restant van het aankoopbedrag krijgt de bezoeker vervolgens zijn cashback terug. Schnetz verwacht dat cashback ook in Nederland – net als in Engeland - een populair fenomeen gaat worden. Dat is ook de reden dat zijn website de volledige commissie terugbetaalt aan de consument. Schnetz: ‘Onze strategie is om eerst zoveel mogelijk Nederlanders aan het cashbacken te krijgen. Als dat lukt, kunnen we met de aangesloten webwinkels praten over een bonusregeling. Dan gaan wij zelf op termijn ook geld verdienen.’

Nieuwe trend
In Engeland is dit concept al gemeengoed. Quidco.com en Topcashback.co.uk schuiven maandelijks tientallen miljoenen ponden door naar de Engelse online shoppers. In Nederland is het nog praktisch onbekend. Dus we staan aan het begin van een nieuwe trend wat betreft online shoppen. Cashback sites zullen ook in Nederland een steeds groter aandeel in de affiliate marketing markt gaan pakken.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken