Oxxio innoveert verder met mobiele app

Oxxio innoveert verder met mobiele app
  • Online
  • 5 jun 2014 @ 10:31
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • AppsKlantenserviceE-commerceMobile

Oxxio komt vandaag met een compleet vernieuwde mobiele app waarmee energiezaken eenvoudig geregeld worden vanaf één punt en de consument altijd inzicht heeft in het energieverbruik. De applicatie, ontwikkelt door TamTam, kan ook bijsturen op de kosten van de energie jaarrekening.

Met de app kan de gebruiker in de gaten houden of het maandelijkse voorschotbedrag klopt met het verbruik, om zo direct te kunnen anticiperen op de kosten. Ook kan energieverbruik in euro’s worden bekeken in plaats van kilowatt of m3.

App-gebruik bij energiezaken
Op dit moment heeft 68 procent van de Nederlanders een smartphone, dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder 1.000 Nederlanders in opdracht van Oxxio. Zaken waarvoor Nederlanders apps gebruiken zijn: contact met vrienden (70%), nieuws (65%), spelletjes (60%), bankzaken (52%) en muziek/video (40%). De beste manier om energiezaken te regelen en te beheren is volgens Nederlanders onder de 30 jaar een app. Toch gebruikt momenteel slechts 6 procent van de Nederlanders de app van hun energieleverancier. Een laag percentage wanneer dit bijvoorbeeld vergeleken wordt met het percentage Nederlanders dat bankzaken regelt via een mobiele applicatie (52%). Veertig procent van de Nederlanders geeft aan wel gebruik te willen maken van de app van hun energieleverancier.

Klantrelatie
‘Wij zien hier veel kansen’, vertelt Joos Luteijn, manager E-Business Oxxio. ‘Wij zien de app als ideaal kanaal waarmee onze klanten hun energiezaken kunnen regelen. Zeker als je inspeelt op de behoefte en deze vertaalt naar relevante mobiele diensten, kan je hiermee de klantrelatie verstevigen. Bijvoorbeeld: Nederlanders zijn het beu om verrast te worden door een hoge energierekening en willen hier controle op. Ook zien ze verbruik graag uitgedrukt in geld, omdat dit meer tot de verbeelding spreekt. Deze inzichten hebben wij door middel van innovatieve technologie verwerkt in onze app.’

TamTam
Danijel Bonanic van TamTam: ‘Met deze app leggen we de basis voor Oxxio om op relevante momenten beschikbaar te zijn met de juiste informatie. Vanuit deze basis gaan we de app uitbreiden met nieuwe en handige tools, zodat je op steeds slimmere wijze om kan blijven gaan met je energieverbruik thuis.’

Onderzoek behoeftes energie-app
Bij een applicatie van een energieleverancier vinden Nederlanders het met name belangrijk dat meterstanden kunnen worden doorgegeven (79%), dat inzicht in energieverbruik mogelijk is (79%) en dat de status van de jaarrekening zichtbaar is (78%). Verder stellen Nederlanders het op prijs dat een energie-app proactief aangeeft wanneer er meer verbruikt wordt dan normaal (79%), er meer verbruikt wordt dan waarvoor betaald is (79%) of wanneer er informatie beschikbaar is over gebruiksverwachting (69%).

iPhone, iPad en Adroid
Voortaan hebben klanten van Oxxio met de app, te gebruiken op iPhone, iPad of Android-toestel en/of -tablet, altijd en overal toegang tot hun gas- en/of stroomverbruik en beheren zij eenvoudig hun energiezaken via hun smartphone of tablet. Kijken in de meterkast is hierdoor niet meer nodig en een adreswijziging doorgeven is zo gebeurd. In een grafiek wordt het energieverbruik tot in elk gewenst detail inzichtelijk. Het gas- en/of stroomverbruik kan per jaar, maand of dag bekeken worden. Op basis van de actuele tarieven wordt het verbruik direct vertaald naar verbruikskosten. Met de Oxxio app krijgt de gebruiker naast inzicht in verbruik kosten, ook advies over het aanpassen van het maandelijkse voorschotbedrag. Dit voorkomt bijbetaling aan de jaarrekening. Door updates te geven over het weer en de relatie hiervan tot het energieverbruik, biedt de app gebruikers uniek inzicht. De Oxxio app is te downloaden via de App Store voor iPhone- en iPad-gebruikers en via Google Play voor Android-gebruikers.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken