Shell 'most engaged' Nederlands merk op LinkedIn

Shell 'most engaged' Nederlands merk op LinkedIn
  • Online
  • 19 jun 2014 @ 15:29
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Afgelopen maart lanceerde LinkedIn zijn Content Marketing Score. Een tool waarmee marketeers inzicht krijgen in wat hun content doet ten opzichte van de content van de concurrentie én hoe zij hun contentmarketinginspanningen op LinkedIn verder kunnen verbeteren. Op basis van deze Content Marketing Score maakte LinkedIn vandaag bekend welke bedrijven met een Nederlands hoofdkantoor behoren tot de tien ‘most engaged’ bedrijven op het zakelijke netwerk in Nederland.

Shell voert de lijst aan van meest invloedrijke Nederlandse merken op LinkedIn, gevolgd door Philips en Rabobank. De financiële sector is zwaar vertegenwoordigd in de Nederlandse top-10, met ING en ING Nederland op de 6de en 7de plek en ABN Amro op plaats 8. Wereldwijd wordt de lijst van meest invloedrijke merken aangevoerd door Forbes, gevolgd door het World Economic Forum en Inc. Magazine.

Gemene deler
Wat hebben deze merken met elkaar gemeen en wat kunnen andere bedrijven leren van de manier waarop zij contentmarketing op LinkedIn toepassen. Drie lessen:

• Zij informeren continu over ontwikkelingen in de sector.

• Ze brengen nieuwe en ‘engaging’ content afgestemd op specifieke publieksgroepen.

• Ze mengen zich in relevante gesprekken die hun doelgroepen interesseren.

‘Met de lancering van onze nieuwe brand positionering innovation and you hebben we onze contentmarketingstrategie de afgelopen maanden verder inhoud gegeven’, vertelt Nanda Huizing, Head of Brand, Communications & Digital van Philips Benelux. ‘De focus van onze merkcampagne is om via de inzet van authentieke en engaging content te laten zien hoe onze innovaties het leven van mensen verbeteren. LinkedIn speelt hierbij een centrale rol als platform voor onze B2B-doelgroepen. We zijn dan ook erg blij met deze hoge positionering in de LinkedIn-ranking, omdat het laat zien dat we als bedrijf goed op weg zijn om een digitaal voorloplopend bedrijf te worden.’

Ook de Rabobank scoort goed. Social Media Manager bij Rabobank Boy Sleddering legt uit: ‘Het is mooi om te zien dat we goed scoren ten opzichte van andere bedrijven die content maken op LinkedIn. Maar we zijn vooral blij met de inzichten die we krijgen zodat we onze content nog op een hoger niveau kunnen tillen. We kunnen zowel onze activiteiten in groepen, onze company pages als die van onze medewerkers analyseren om te zien waar voor ons nog winst zit. Ook krijgen we inzicht of we onze content inzetten op de juiste doelgroep.’

De top-10
De volledige top-10 bestaat uit:

• Shell
• Philips
• Rabobank
• KLM
• Randstad
• ING
• ING Nederland
• ABN Amro
• KPN
• LeasePlan Nederland

Methodologie
LinkedIn’s Content Marketing Score is een nieuwe manier om het effect te meten van de contentmarketinginspanningen. De bedrijven in de top-10 hebben goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de tool biedt en hebben zo hun invloed en relevantie vergroot. De Content Marketing Score meet de engagement van LinkedIn-leden met Sponsored Updates, bedrijfspagina’s, LinkedIn-groepen én updates van werknemers en influencers. De score wordt vervolgens vergeleken met de score van relevante concurrerende bedrijven.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken