DDA: ‘Forse omzetgroei Nederlandse digitale bureaus’

DDA: ‘Forse omzetgroei Nederlandse digitale bureaus’
  • Online
  • 11 jul 2014 @ 06:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA, voorheen bekend als PIBN) maakte de resultaten van het jaarlijkse kengetallenonderzoek over het jaar 2013 bekend. 66 van de 69 leden namen deel en volgens het onderzoek is met name de forse omzetgroei van deze leden (gemiddeld 16%) opvallend te noemen.

De DDA-leden waren in 2013 verantwoordelijk voor een gezamenlijke omzet van ruim 322 miljoen euro. Aan het onderzoek namen 66 van de 69 leden deel en deze noteerden gemiddeld een winstgevendheid van circa 8% van hun omzet.

Het zijn cijfers die onderschrijven dat digitaal in het DNA van bedrijven begint door te dringen, zegt Paul Manuel, voorzitter DDA: ‘Online is voor onze klanten vaak het primaire verkoop- en marketingkanaal. De investeringen en de resultaten op het gebied van online blijven voorlopig groeien. DDA-bureaus zijn een logische keus voor de verdere uitbreiding en professionalisering van het online kanaal. Onze leden hebben het geluk dat we als digital natives weten hoe we onszelf én onze klanten aanpassen aan veranderende omstandigheden. Het is aan ons om constant te vernieuwen en vooruitstrevende online oplossingen te bieden.’

Dat bedrijven niet langer op zoek zijn naar een losse website of app maar kiezen voor langdurige strategische samenwerkingen met digitale bureaus blijkt volgens het onderzoek uit de gemiddelde projectomvang: deze steeg in 2013 met ruim 16%.

Met het groeien van de markt neemt ook de werkgelegenheid binnen digitale bureaus toe. Zo is het aantal FTE's met 8% gestegen ten opzichte van het jaar 2012. Ook de verwachtingen voor 2014 zijn gunstig: door de aanhoudende marktvraag vertrouwen de DDA-leden op verdere groei.

Over Dutch Digital Agencies
DDA is in 2002 opgericht onder de naam PIBN door de directies van de grotere full service internetbureaus van Nederland. Het doel was om met de introductie van een reeks afspraken over interactieve dienstverlening, de wildgroei in de zich razendsnel ontwikkelende internetindustrie tegen te gaan. De reeks afspraken bevatte kwaliteitseisen, branche-uniformiteit, een gedragscode en het faciliteren van onderlinge kennisuitwisseling. Om dit te realiseren komen de aangesloten leden regelmatig bij elkaar om kennis uit te wisselen over onder meer de marktontwikkeling, transparantie en professionaliteit in de branche. Eind juni werd bekend gemaakt dat de vereniging voortaan door zal gaan onder de naam Dutch Digital Agencies (DDA).

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken