Online gamen en digitaal tv kijken populair bij Nederlander
- Online
- 5 aug 2014 @ 10:45
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekRadioTelevisieOnline gamingMuziek
- 5 aug 2014 @ 10:45
- Redactie Online
Nederlanders maken vooral gebruik van online diensten om in hun mediabehoefte te voorzien. Zo kijken bijna vier op de vijf Nederlanders digitale televisie en speelt ruim driekwart van de gamers online. Alleen het luisteren naar radio wordt door meer dan de helft van de Nederlanders nog ‘traditioneel’ via de ether gedaan.
Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Reggefiber onder duizend Nederlanders. Vooral Nederlanders ouder dan 35 jaar luisteren muziek op de radio via de ether. Onder jongeren is het percentage dat muziek via streamingdiensten zoals Spotify of Deezer luistert aanzienlijk hoger: 20% van de respondenten jonger dan 25 jaar luistert meestal op deze manier naar muziek.
Een tiende van Nederland kijkt nog analoog
Digitale televisie heeft zijn plek veroverd in de Nederlandse huiskamer: 78% van de respondenten kijkt digitale televisie. Netflix en andere streaming-diensten zijn nog geen gemeengoed als belangrijkste manier om televisie te kijken: in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar is dit bijvoorbeeld onder 3% populair. Televisie kijken via een analoge verbinding heeft de voorkeur onder 12% van de Nederlanders, vooral bij respondenten ouder dan 45 jaar is dit de eerste keus.
Vrouwen gamen meer dan mannen
Meer dan de helft van de Nederlanders speelt wel eens een computergame. Online gamen wordt voornamelijk op een tablet gedaan, gevolgd door de pc. Het spelen van games op de smartphone staat op de derde plek. Opvallend is dat Nederlandse vrouwen vaker gamen dan mannen: 62% ten opzichte van 54% van de mannen. Vooral het spelen van games op een tablet of smartphone is populairder onder vrouwen.
Ewoud Overduin, manager sales en marketing bij Reggefiber: 'Nederlanders zijn voor hun mediagebruik vaker afhankelijk van een online verbinding. Zo wordt er in veel huishoudens niet alleen digitale televisie gekeken, maar ook online gegamed. Daarnaast luisteren consumenten via internetradio naar muziek, vooral onder jongeren is dit populair. Het is belangrijk om over voldoende bandbreedte te beschikken om dit soepel te laten verlopen. Ook omdat je wil surfen, zonder dat de internetverbinding hapert. Een glasvezelaansluiting biedt hier voldoende bandbreedte voor.'
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing