Right data met nieuwe omnichannel aanpak

Right data met nieuwe omnichannel aanpak
  • Online
  • 30 sep 2014 @ 09:50
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Big dataE-mailmarketingLead based

Customer intelligence zorgt voor een gerichtere communicatie via marketing e-mails, met betere klantenbinding als resultaat. Hoe gedetailleerder de beschikbare informatie, des te persoonlijker de communicatie met de klant. Optivo breidt nu de customer intelligence mogelijkheden van optivo® broadmail uit met de ‘Live Analytics’ functie, waarmee een verkennende segmentanalyse kan worden gedaan.

Door geïndividualiseerde segmentatie (Segment of One), wordt klantinformatie bij het openen van e-mail, clicks, transacties en data uit post-click tracking geanalyseerd door optivo® broadmail. Adverteerders kunnen zo een-op-een content delen, afgestemd op de interesse van de consument. ‘Aankooptips en productaanbevelingen zijn vandaag de dag erg populair in e-commerce. Deze trend is ontstaan dankzij het feit dat de kwaliteit van dergelijke voorstellen inmiddels aan de hoogste verwachtingen voldoet,’ zegt Ulf Richter, managing director van optivo GMBH. ‘Aanbevelingen zijn nu ook onmisbaar in e-mail marketing - algoritmen worden steeds meer verfijnd en de aanbevelingen worden steeds meer doelgericht.’

User interface
De data kan worden gebruikt via een grafische user interface. Hierdoor kunnen sterk geïndividualiseerde gebruikersprofielen worden gegenereerd, die continu automatisch en in real-time worden bijgewerkt. ‘Marketing managers kunnen bijvoorbeeld potentiële breakaway klanten identificeren - klanten die in het verleden zeer actief waren en nu dus aanzienlijk minder - en bereiken deze direct met bijvoorbeeld persoonlijke incentive e-mails’, zegt Richter. 

Print mailings
Het optivo portfolio aan dialoogmarketing-oplossingen wordt uitgebreid met een extra kanaal: naast e-mail, mobiel/SMS, web, social media en fax, ondersteunt optivo® broadmail nu ook fysieke print mailings. De geïndividualiseerde brieven, postkaarten en flyers worden door optivo verzorgd. Verzending en levering wordt uitgevoerd door Deutsche Post DHL. ‘Testcampagnes van Deutsche Post DHL bevestigen dat crossmediacampagnes waarbij zowel offline als online kanalen ingezet worden, aantoonbaar effectiever zijn dan een mono-mediabenadering. Door de synchronisatie van print mailings en e-mailings, kan een tot 50 procent beter resultaat behaald worden’, vertelt Dr. Marc Pisoke, Senior Vice President Product Management Press & Digital Transformation Direct Marketing, Deutsche Post DHL.

Up-to-date tips
Dankzij het dataprofiel en de informatie over klantacties uit het verleden, weet het systeem welke aankooptips en productaanbevelingen - die altijd volledig up-to-date zijn – moeten worden gepresenteerd aan de klant. Voor het inschakelen van deze op maat gemaakte aanbevelingen, zijn de templates voorzien van tijdelijke placeholders. Deze worden vervolgens automatisch in real time ingevuld door optivo® broadmail - op het exacte tijdstip waarop de e-mail daadwerkelijk wordt geopend. Dit stelt bedrijven in staat om flexibel en individueel te handelen. Producten en de prijzen zijn aan te passen, zelfs afhankelijk van beschikbaarheid van de producten, tot op het moment van het openen van de e-mail.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken