Foppen E-tail reageert snelst op vragen klanten

Foppen E-tail reageert snelst op vragen klanten
  • Online
  • 6 okt 2014 @ 16:22
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • KlantenserviceOnderzoekWebwinkel

LiveChat Pro, een managed live chat provider, heeft onderzoek gedaan naar de responstijden via de verschillende communicatiekanalen van de 50 grootste online retailers uit de Twinkle Retail Top 100, die eind vorige maand is gepubliceerd. Gebleken is dat Foppen E-tail het snelst antwoordde met een gemiddelde reactietijd van ruim 15 minuten.

Er is onderzocht naar hoe snel de bedrijven reageren op vragen of klachten van klanten via telefoon, e-mail/contactformulier, Twitter, Facebook en live chat. Vervolgens is gekeken naar bedrijven die minimaal 3 van deze 5 kanalen inzetten. Consumentenelektronicaketen Foppen E-tail reageerde binnen 45 minuten op een inkomende e-mail en binnen 47 seconden via de telefoon. Het reageerde het snelst via live chat, namelijk binnen 13 seconden. Wijnvoordeel.nl eindigde op de tweede plaats met een gemiddelde van 18 minuten over alle kanalen. De webwinkel die het snelst via webcare vragen en klachten beantwoordt is online retailer Coolblue, die gemiddeld binnen 11 minuten via Twitter reageert en binnen 21 minuten via Facebook. Zo meldt het persbericht.

Chatverzoeken
Op Twitter reageren de 50 bedrijven veel sneller dan op Facebook (2 uur en 44 minuten respectievelijk 5 uur en 18 minuten). Een beller moet gemiddeld 1 minuut en 39 seconden wachten voordat hij iemand aan de lijn krijgt. E-mailen is het traagst; de klant moet ruim 27 uur op een antwoord wachten. In 9 van de 48 gevallen werd zelfs helemaal geen reactie via e-mail gegeven. Ook via live chat werd er niet altijd gereageerd, omdat de operator niet beschikbaar was. Met inkomende chatverzoeken zijn de bedrijven het snelst, gemiddeld binnen 22 seconden. ‘Live chat wordt steeds meer ingezet, omdat men de voordelen ervan inziet. Voor de websitebezoeker is het een laagdrempelig, gratis communicatiekanaal waar er razendsnel op klantverzoeken geantwoord wordt. De klant heeft het antwoord nog voordat hij de online winkel heeft verlaten’, aldus Anthony Carter, directeur van LiveChat Pro.

Ploegendiensten
Carter: ‘Om zo snel te kunnen reageren moet de webwinkel heel goed georganiseerd zijn. Denk maar aan ploegendiensten om ook ’s avonds en in het weekend de klant van dienst te zijn, voldoende capaciteit om pieken op te vangen en reservecapaciteit in geval van ziekte of verlof, maar ook aan de inzet van ervaren chat operators en zorgvuldige configuratie van de software om live chat optimaal in te zetten. Veel webwinkels onderschatten echter hoe lastig het is om live chat goed op te zetten’, aldus de directeur van de managed live chat provider.

Uit een onderzoek uit juli van dit jaar door LiveChat Pro bleek al dat bijna de helft van de onderzochte websites met een chatfunctie overdag niet beschikbaar is voor live chat met de bezoeker. Het volledige onderzoeksrapport kan bij het bedrijf opgevraagd worden.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken